تفسیر ایران از ماده 36 برجام درست است

به گزارش وبلاگ تپلینک، مهران کامروا، رئیس مرکز مطالعات بین المللی و منطق های دانشگاه جرج تاون معتقد است اتحادیه اروپا انتظار دارد ایران تنها طرفی باشد که برجام را رعایت می کند.

تفسیر ایران از ماده 36 برجام درست است

به گزارش گروه رسانه های وبلاگ تپلینک، مهران کامروا، رئیس مرکز مطالعات بین المللی و منطق های دانشگاه جرج تاون شعبه قطر است. وی دکتری خود را در علوم اجتماعی و علوم سیاسی از دانشگاه کمبریج اخذ کرده و صاحب مقالات و کتاب های زیادی است.کتابهای قطر، کشور کوچک، سیاست بزرگ، خاورمیانه معاصر، تاریخ سیاسی پس از جنگ جهانی اول و انقلاب فکری ایران ازجمله آثار وی به شمار می رود.

کامروا به بررسی اظهارات ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه درخصوص بررسی کلیدزدن سازوکار حل اختلاف در برجام موسوم به مکانیسم ماشه از سوی طرف اروپایی پرداخته است.

ژان ایولودریان، وزیر امورخارجه فرانسه ضمن اشاره به کاهش تعهدات برجامی ایران که هر دو ماه یکبار انجام می شود،گفت فرانسه در حال بررسی کلیدزدن سازوکار حل اختلاف در برجام موسوم به مکانیسم ماشه است.با توجه به عدم تعهد اروپا به برجام آیافرانسه در جایگاه طرح این موضوع هست؟

اتحادیه اروپا به طور کلی و فرانسه به طور خاص درمورد اجرای برجام ریاکارانه رفتار کرده اند. از نظر تئوری، آنها ادعا می کنند شرایط توافق هسته ای را رعایت کرده اما در عمل از اصول آن پیروی نمی کنند. درواقع اتحادیه اروپا انتظار دارد ایران تنها طرفی باشد که برجام را رعایت می کند درحالیکه هیچ اقدام معناداری برای تحقق وعده های برجام انجام نداده است. بخشی از واقعیت این است که اتحادیه اروپا هیچ تکیه گاه و اراده سیاسی برای ایستادگی برابر ایالات متحده و اعمال تحریم های یکجانبه آن ندارد. اما اینکه شرکت ها و بانک های اروپایی نمی خواهند سرمایه گذاری در عربستان سعودی یا امارات را به خطر بیندازند هم نتیجه ای از واقعیت است. البته، شرایط سرمایه گذاری در داخل ایران مناسب نیست و عواملی مانند سیستم های قانونی و بانکی کشور، در کنار زیرساخت های ناکافی، سرمایه گذاری های شرکت های مستقر در اتحادیه اروپا را در ایران به خطر می اندازد. انتها فرانسه در حال فریب و ریاکاری است. اما متاسفانه، اگر آنها تصمیم به افزایش فشار بر ایران بگیرند، آنها می توانند چنین کاری را انجام دهند، همانطور که اقتصاد سیاسی بین المللی و سیستم های مالی درگیر شده اند.

وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرده در تلاش است آمریکا را به کاهش فشارها علیه ایران ترغیب کند.آیا آمریکا این تلاش فرانسه راعملی خواهد کرد؟

این لزوما ابتکار جدید فرانسه نیست. پیش از این نیز مکرون اعلام کرده بود سعی خواهد کرد تنش های بین آمریکا و ایران را کاهش دهد. فرانسوی ها می توانند هرگونه بیانیه ای را که دوست دارند اعلام کنند یا در هر ابتکار عمل دیپلماتیک شرکت کنند. تا زمانی که این تحریم ها توسط آمریکا اعمال شود و تا زمانی که آمریکا تهدید کند که اقدامات قانونی و مالی را علیه هر کشور یا هر بنگاهی که با ایران سروکار داشته باشد، انجام دهد، این نوع بیانیه ها و مانورهای فرانسوی ها بی معنی است.

ایران اعلام کرده است منطق وهدف مکانیسم حل و فصل اختلافات پیش بینی شده در برجام در نظر دریافت اقدامات جبرانی برای دوطرف است واقدام جمهوری اسلامی ایران هم اجرای حق خود در ماده 36 است، لذا برجام در شرایط کنونی اساسا به طرف های اروپایی اجازه نمی دهد درقبال اعمال حق مشروع جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اقدامات غیرقانونی و یکجانبه ایالات متحده و نقض اساسی تعهدات طرف های اروپایی،به این مکانیسم استناد ورزند.بر این اساس ایران معتقداست اروپا در شرایط کنونی برجام حق مطرح کردن مکانیسم ماشه را ندارد.ارزیابی شماچیست؟

من با موضع ایران درمورد ماده 36 موافقم. اگر این ماده اجرا شود، این سوال پیش می آید که چه کسی قادر به کسب رای بیشتر خواهد بود، نه لزوما اینکه کدام استدلال معتبرتر و معقول تر است.

با توجه به گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی درخصوص کشف ذرات اورانیوم از سایت اعلام نشده در ایران، آیا آژانس در تلاش است بحث PMD را دوباره مطرح کند؟

آژانس انرژی هسته ای گاهی در گزارش های خود بسیار محتاطانه و حرفه ای عمل کرده است و در بعضی مواقع بسیار سیاسی بوده است. همانطور که می دانید آژانس بین المللی انرژی اتمی مدیرکل جدیدی به نام رافائل گروسی دارد و هنوز کاملا معین نیست سازمان در رابطه با ایران به طور کلی و به ویژه برجام چه موقعیت و موضعی را اتخاذ خواهد کرد. ما باید صبر کنیم و ببینیم آژانس بین المللی انرژی اتمی در رابطه با ایران چه اقداماتی انجام می دهد.

منبع:فرهیختگان

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "تفسیر ایران از ماده 36 برجام درست است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفسیر ایران از ماده 36 برجام درست است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید