خواص بی نظیر شیر نارگیل

به گزارش وبلاگ تپلینک، نارگیل یکی از خوراکی های محبوب در کشورهایی مانند تایلند، سریلانکا، هند، جزایر آفریقا یا کارائیب به شمار می رود. در این منطقه ها از شیر نارگیل برای طبخ غذا یا آماده کردن نوشیدنی مختلف استفاده می گردد. شیر نارگیل ارزش غذای بالایی داشته و سرشار از ویتامین، املاح معدنی، آمینو اسید، کربوهیدرات، آنتی اکسیدان، آنزیم و سایر ریز مغذی های مفید برای بدن است. بعضی از پراهمیت ترین خواص شیر نارگیل در ادامه گردآوری شده است.

خواص بی نظیر شیر نارگیل شیر نارگیل یکی از برترین نوشیدنی های طبیعی محسوب میشود، این نوشیدنی سرشار از مواد مقوی و مغذی بوده، نیروبخش و انرژی زا است و بسیاری از خواص نارگیل را در خود دارد. شیر نارگیل که به آن آب نارگیل نیز گفته می شود، جزو شیرهای گیاهی است و همانطور که در خصوص خواص خوردن شیر گفته شد، چنانچه افرادی به شیر گاو حساسیت دارند، می توانند مصرف شیرهای گیاهی را جایگزین آن نمایند. شیر نارگیل به علت دارا بودن آهن، فسفر و الکترولیت پتاسیم می تواند در کاهش خستگی بدن بسیار موثر باشد و از این رو مصرف آن به ورزشکاران توصیه میشود. از دیگر خواص شیر نارگیل حفظ سلانت قلب، یاری به کاهش وزن، تقویت سیستم دفاعی بدن در مقابل ویروسها و میکروبها و یاری به کاهش التهاب است.

شیر نارگیل چیست؟شیر نارگیل یا آب نارگیل مایعی نسبتا رقیق است که در گوشت میوه نارگیل یافت می شود و برخلاف سایر میوه ها که آب آنها از فشرده شدن میوه به دست می آید، آب نارگیل مایعی غلیظ در وسط میوه آن است که بیشترین مقدار آن در نارگیل نرسیده و سبز وجود دارد. طعم و مزه شیر نارگیل بسیار منحصر به فرد بوده، هواداران زیادی در سراسر جهان دارد و از آن به صورت تازه به عنوان نوشیدنی استفاده می شود. بعلاوه کنسروهای شیر نارگیل نیز وجود داشته، در بعضی کشورها به عنوان چاشنی در تهیه و پخت غذا نیز مورد استفاده قرار میگیرد. جالب است بدانید نارگیل هنگامی که نارس است مقدار بیشتری شیره دارد، ولی به تدریج که میوه می رسد مقدار شیره آن کمتر می شود. پس برای اطمینان از تازه بودن نارگیلی که می خرید، آن را تکان دهید تا صدای شیره آن را بشنوید. دقت کنید که هرچه نارگیل سنگین تر باشد، تازه تر است.

خواص شیر نارگیلمواد مغذی و انواع ویتامینهای موجود در شیر نارگیل آن را به ماده غذایی بسیار مفید برای سلامتی تبدیل کرده است. بعضی از مهمترین خواص شیر نارگیل عبارتند از:

شیر نارگیل به تسکین سردرد ناشی از گرمازدگی یاری می نماید و ضمن رفع عطش، نوشیدن آن برای پیشگیری از گرمازدگی موثر است.

در طب سنتی از خواص شیر نارگیل برای جبران مواد و الکترولیتهای از دست رفته در افراد مبتلا به اسهال استفاده می شود.

غرغره کردن شیره گرفته شده از نارگیل، برای تسکین و معالجه زخم های دهان مفید است. به این منظور علاوه بر آب درون نارگیل مقداری از گوشت نارگیل را چرخ یا رنده کرده و به همراه آب ان غرغره کنید.

شیر نارگیل بسیار نیروبخش و انرژی زا است و مصرف آن برای ورزشکاران به عنوان یک نوشیدنی لازم و ضروری توصیه می شود.

از خواص شیر نارگیل یاری به سلامت قلب بوده، به طور کلی مصرف شیرهای گیاهی نظیر شیر بادام، شیر سبوس، شیر برنج و ... به علت املاح و ویتامینهای فراوان برای سلامت قلب و افزایش سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است.

یاری به رفع و درمان یبوست از دیگر خواص شیر نارگیل بوده، متخصصان برای رفع یبوست دوران بارداری مصرف شیر نارگیل را به زنان باردار توصیه می نمایند.

آب نارگیل دارای اسیدهای آمینه و آنزیم هایی است که بدن را از کم آبی نجات داده و سستی و بی حالی را رفع می نماید. بعلاوه، نوشیدن آب نارگیل حالت تهوع را به خوبی کاهش می دهد.

شیر نارگیل سرشار از ویتامین ث بوده، مصرف آن به حفظ سلامت پوست یاری شایانی کرده، انعطاف پذیری پوست را افزایش داده، علائم پیری را به تعویق می اندازد.

کلسیم و منیزیم موجود در شیر نارگیل برای تقویت و استحکام استخوانها و دندانها موثر است.

از خواص شیر نارگیل خاصیت مدر بودن آن است. لذا مصرف آن برای سلامت کلیه ها موثر بوده، با افزایش دفعات ادرار خطر ابتلا به عفونت دستگاه ادراری را کاهش می دهد.

ارزش غذایی شیر نارگیلشیر نارگیل را می توان یک غذای مغذی با کالری زیاد حساب کرد. حدود 93% از کالری آب نارگیل را چربی ها، از جمله چربی های اشباع شناخته شده نظیر تری گلیسیرید با زنجیره میانه تشکیل می دهد. بعلاوه این نوشیدنی منبع خوبی از مواد معدنی و ویتامین های مختلف است.

جدول ارزش غذایی شیر نارگیل

مضرات شیر نارگیل (موراد احتیاطی و منع مصرف)تا به امروز عارضه خاصی در خصوص مصرف شیر نارگیل گزارش نشده است، ولی به علت مقدار چربی و کالری بالای آن زیاده روی در مصرف آن به افراد چاق توصیه نمی شود.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون

به "خواص بی نظیر شیر نارگیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص بی نظیر شیر نارگیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید