درباره محله شهرآرا تهران و شرایط زندگی در آن بیشتر بدانید

به گزارش وبلاگ تپلینک، درست وقتی که مهندسان شهری در دهه 30 به بعد به فکر نوگرایی شهر تهران افتادند، به سمت ساخت وساز در غرب تهران رفتند. شهرآرا یکی از منطقه ها غربی تهران بود که کلنگ ساخت آن نخستین بار از طریق مهدی دریانی زده شد. دولت بعدها به ساخت وساز در این محله پرداخت و مجتمع های مسکونی را به کارکنان خود اهدا کرد. با آبادانی شهرآرا مردمان بسیاری در آن ساکن شدند. از مهم ترین مکان های این محله قدیمی می توان به اداره گذرنامه، پارک شهرآرا و بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) اشاره نمود. در این محله دو مکان مذهبی بسیار مهم برای مسیحیان و مسلمانان وجود دارد که قدمت بسیار زیادی دارند. یکی از آن ها مسجد شهرآرا بوده که در سال 1344 ساخته شد و دیگری کلیسای سن پنطیکاستی است که تاسیس آن به سال 1354باز می شود. محلهٔ شهرآرا مترو ندارد و ساکنان برای استفاده از مترو باید به ایستگاه تربیت مدرس بروند. البته رفت وآمد با اتوبوس و تاکسی در این محله بسیار آیان است. ایستگاه اتوبوس شهرآرا و ایستگاه اتوبوس تندروی میدان توحید در این محله واقع شده است. اگر به زندگی در منطقه ها شلوغ علاقمندید و دسترسی به امکانات محلی برایتان مهم است، از خرید و اجاره خانه در این محله غافل نشوید.

درباره محله شهرآرا تهران و شرایط زندگی در آن بیشتر بدانید

محله شهرآرا کجاست؟

یکی از برترین محله های منطقهٔ 2 و غرب تهران، محله شهرآرا تهران است. برای تماشا آدرس شهرآرا تهران باید بدانیم که این محله درست در محاصرهٔ سه بزرگراه بسیار مهم تهران یعنی جلال آل احمد، شیخ فضل الله نوری و بزرگراه چمران قرار گرفته است. اگر ساکن این محله بشوید، به راحتی می توانید به وسیله این بزرگراه ها به همهٔ منطقه ها تهران و خارج از تهران دسترسی پیدا کنید.

آگهی های فروش مسکونی شهرآرا را اینجا ببینید

نقشه محله

در تصویر زیر، مرزبندی محله را به همراه دسترسی ها و نقاط مهم مشاهده می کنید. همان طور که گفته شد این منطقه از نظر موقعیت جغرافیایی از شمال به بزرگراه جلال آل احمد، از شرق به بزرگراه چمران، از غرب به خیابان منصوری کیا و از جنوب به خیابان ستارخان منتهی می شود.

تاریخچه محله شهرآرا

نقطهٔ شروع این محله را مهدی دریانی با راه اندازی شرکت ساختمانی شهرآرا گذاشت. قبل از راه اندازی شرکت، تمام زمین های این محله خالی از سکنه و بیابان بود. این محله آنقدر خالی بود که باغ های طرشت از آن دیده می شد. در دهه 30 و 40 وقتی مهندسان شهری به فکر نوگرایی شهر تهران افتادند، به سراغ این مکان ها رفتند. به همین علت شهرآرا بعد از تاسیس و از دهه 1340 به بعد، جزء منطقه ها مدرن شهری در تهران و حتی در کشور محسوب می شد.

ساکنان این محله از ابتدا چه کسانی بودند؟

دولت ساختمان های ساخته شده را از مهدی دریانی خرید و خود به ساخت وساز در این محله مشغول شد. دولت این ساختمان ها را در اختیار معلمان و کارکنان خود قرار داد. کارکنان راه آهن هم جزء اولین دسته از کارکنان دولت بودند که در این محله ساکن شدند.

محله شهرآرا مجتمع های مسکونی زیادی دارد. قدیمی ترین آن ها دریانی و کوشک است. کوشک بعد از مجتمع های مسکونی شهرک اکباتان، در دسته مجتمع های شاخص و مقاوم در برابر زلزله قرار می گیرد. از دیگر مجتمع ها می توان به دریانی، نسترن، ستارخان و کوی نویسندگان اشاره نمود. زمین های ساختمان کوی نویسندگان متعلق به محمدعلی نظام مافی از ثروتمندان و درباری های دوره قاجار بود. او زمین هایش را به سندیکای نویسندگان فروخت و در نهایت مجتمع کوی نویسندگان در سال 1355 ساخته شد. از مهم ترین ساکنان این مجتمع مسکونی می توان به شاعر معاصر، محمد مصدق اشاره نمود.

امکانات محله شهرآرا

محلهٔ شهرآرا چند شاخصهٔ بسیار مهم دارد. نخستین شاخصه اداره گذرنامه است که در خیابان شهرآرا قرار گرفته است. دومین شاخصه، بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) است. مطمئنا اگر ساکن غرب تهران باشید و به صورت اورژانسی دچار حادثه یا بیماری شوید، اورژانس شما را به بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) منتقل خواهد نمود. زمین این بیمارستان وقف مهدی باتمانقلیچ بود. بیمارستان رسول اکرم در سال 1343 ساخته شد و اکنون 700 تخت خواب دارد.

سومین شاخصهٔ این محله، بوستان یا همان پارک شهرآرا است. با اینکه محله، 7 بوستان کوچک و بزرگ را در خود جای داده، اما پارک شهرآرا از مهم ترین و وسیع ترین بوستان های این محله به شمار می رود. این بوستان بیش از 60 سال قدمت دارد. در نزدیکی بوستان، پیتزا میخوش که یکی از قدیمی ترین پیتزا قروشی های تهران است، قرار گرفته است.

یکی دیگر از شاخصه های محله شهرآرا، مسجد شهرآرا است. وجه تمایز این مسجد نسبت به سایر مسجدهای تهران، قدمت آن است. تاسیس این مسجد به سال 1344باز می شود. از دیگر مراکز مذهبی این محله می توان کلیسای آشوری سن پنطیکاستی و کلیسای برادران آشوری را نام برد. کلیسای سن پنطیکاستی در سال 1354 تاسیس شد و نام خود را وامدار عید پنطیکاست مسیحیان پروتستان است.

دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان یا همان انستیتو روانپزشکی تهران واقع در خیابان منصوری کیا در این محله قرار گرفته است. درست بعد از آبادانی محله، این مرکز آموزشی در محله ساخته شد. در داخل این دانشگاه، کتابخانه ای وجود دارد که به عنوان یکی از قدیمی ترین کتابخانه های حوزه روانشناسی در خاورمیانه شناخته می شود.

از دیگر مراکز خدمات درمانی در شهرآرا می توان به انجمن دیابت واقع در خیابان ملکوتی اشاره نمود. این انجمن در سال 1368 تاسیس شد. جالب است بدانید مطب رئیس انجمن دیابت، اسدالله رجب که متخصص تغذیه بچه ها نیز هست، در خیابان کوثر ستارخان که نزدیک به شهرآراست، قرار گرفته است.

بافت محله، ادغامی از همه چیز است، اما در دستهٔ منطقه ها مسکونی شهر تهران قرار می گیرد. ساکنان این منطقه برای خرید روزانه می توانند به بازار بزرگ شهرآرا در خیابان شهرآرا و بازار روز در خیابان ملکوتی مراجعه نمایند. از مراکز مهم دیگر محله می توان موارد زیر اشاره نمود:

  • سازمان همیاری شهرداری ها در خیابان ملکوتی
  • سازمان آب و فاضلاب منطقه 3 در خیابان آرش مهر
  • بنیاد فرهنگ انقلاب اسلامی
  • سازمان گوشت کشور
  • اداره ثبت اسناد و املاک غرب تهران واقع در خیابان موسوی

حمل ونقل عمومی محلهٔ شهرآرا

دسترسی به حمل ونقل عمومی در محلهٔ شهرآرا بسیار آسان است. این محله از لحاظ خطوط اتوبوس رانی و تاکسیرانی اشباع شده و ایستگاه های اتوبوس شهرآرا و پمپ بنزین در داخل محله و ایستگاه اتوبوس های تندروی توحید و گیشا از ایستگاه های اتوبوس نزدیک به شهرآرا هستند. هیچ محدودیت ترافیکی و آلودگی هوایی بر این محله حاکم نیست. با این حال شهرآرا جزء منطقه ها شلوغ تهران محسوب می شود. در داخل محله، ایستگاه مترویی وجود ندارد و ساکنان برای استفاده از مترو باید خود را به ایستگاه تربیت مدرس برسانند.

گالری عکس محله

در آلبوم زیر، تصاویری از بافت شهرنشینی و امکانات محله مشاهده می کنید.

قبلی 1 از 18 بعدی

قیمت خانه در شهرآرا تهران

برای اینکه بدانید قیمت خانه در شهرآرا چقدر است، می توانید به سایت وبلاگ تپلینک مراجعه کنید. قیمت خانه در آگهی های شهرآرا تهران و در بعضی از خیابان هایی که به آن اشاره شد، همپای منطقه ها شمال غرب تهران است. در این محله خانه های با متراژ 70 تا 150 متر به چشم می خورد که تنوع متراژی بسیار مناسبی است.

بر اساس آگهی های منتشرشده در وبلاگ تپلینک در مهرماه سال 1400 خانه در شهرآرا از متری 30 میلیون تومان تا متری 55 میلیون تومان آگهی می شود. البته بسته به سال ساخت، امکانات سکونتی و نزدیکی به مراکز رفاهی، قیمت های بالاتر تا 65 میلیون تومان هم در بعضی آگهی ها دیده می شود.

آگهی های فروش آپارتمان شهرآرا را اینجا ببینید

خیابان های مهم محله شهرآرا

یکی از مهم ترین خیابان های غرب تهران که قسمتی از آن در محدوده این محله قرار گرفته است، خیابان ستارخان است. بیشتر مرکز نشینان غرب تهران، ستارخان را به رستوران هایی که در خود جای داده، می شناسند. یکی از مهم ترین رستوران های خیابان ستارخان، رستوران نشاط است که بی ربط به محله نیست. از دیگر خیابان های مهم این محله می توان به خیابان شهرآرا و پاتریس لومومبا اشاره نمود.

منبع: بلاگ دیوار

به "درباره محله شهرآرا تهران و شرایط زندگی در آن بیشتر بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره محله شهرآرا تهران و شرایط زندگی در آن بیشتر بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید