نشانه های عجیب یک بیماری؛ رشد اضافی دست و پاها

به گزارش وبلاگ تپلینک، تهران (پانا) - اختلال در فعالیت غده هیپوفیز می تواند باعث ایجاد مسائل متعدد برای بدن مانند بیماری آکرومگالی گردد.

نشانه های عجیب یک بیماری؛ رشد اضافی دست و پاها

به گزارش وبلاگ تپلینک به نقل از هلث دِرِکت، غده هیپوفیز وظیفه اصلی فراوری هورمون های رشد در بدن را برعهده دارد و در عین حال، فعالیت بعضی دیگر از غدد درون ریز بدن را تنظیم می نماید.

با این حال، کم کاری، پرکاری و یا هر اختلالی در فعالیت غده هیپوفیز می تواند باعث مسائل متعدد در بدن گردد. یکی از این مسائل آکرومگالی و یا درشت پایانکی است. این اختلال به عظیمی غیرعادی بخش های پایانی بدن مانند بینی، آرواره ها و انگشتان دست و پا منجر می گردد.

دلیل اصلی بروز این اختلال، ایجاد تومور های خوش خیم در غده هیپوفیز مغز است که باعث ترشح هورمون های رشد اضافی می گردد. از علائم این بیماری می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1- تغییر در ویژگی های صورت مانند پهن شدن دماغ، عظیم شدن فک و پهن شدن دندان ها

2- عظیم شدن لب ها و زبان

3- عظیم شدن دستان و پا ها به ویژه در بخش انگشتان

تشخیص این بیماری کمی سخت است، زیرا فرایند ترشح هورمون و رشد به آهستگی انجام می گردد. به همین دلیل فرد ممکن است در ابتدا متوجه این بیماری نگردد. از رایج ترین روش هایی که پزشکان برای تشخیص این بیماری از آن بهره می برند می توان به آزمایش خون، آزمایش دهانی سطح تحمل گلوکوز، ام آر آی یا سی تی اسکن، و ایکس ری اشاره نمود.

این بیماری را می توان به روش های مختلف درمان کرد. متخصصان می توانند با عمل جراحی تومور خوش خیمی که باعث افزایش ترشح هورمون هیپوفیز شده است را بردارند. همچنین می توان با رادیوتراپی باعث کوچک تر شدن تومور شد. از راه چاره های دیگری که پزشکان از آن بهره می گیرند می توان به تجویز دارو برای خنثی کردن اثر هورمون رشد اشاره نمود.

اگر چه فرآیند معکوسی برای از بین رفتن بافت های استخوانی ایجاد شده از طریق بیماری آکرومگالی وجود ندارد، اما بعضی افراد پس از درمان بیماری شاهد بازگشت حالت چهره و اندام های خود به حالت قبلی هستند. از این رو، باید به فرایند درمانی بیماری خوشبین باشید.

منبع: خبرگزاری پانا

به "نشانه های عجیب یک بیماری؛ رشد اضافی دست و پاها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشانه های عجیب یک بیماری؛ رشد اضافی دست و پاها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید