کلیسای سنندج ، کلیسای فراموش شده کردستان

به گزارش وبلاگ تپلینک، اواخر سلسله صفویان و حکومت شاه عباس دوم زمانیکه ارامنه به وسیله عثمانی ها به ایران تبعید شدند، عده ای از آنها شهر سنندج را برای سکونت انتخاب کردند و از آن موقع به بعد، ساخت کلیسا در این شهر را آغاز کردند. کلیسایی قدیمی که هم اکنون در خیابان نمکی و در محله ای قدیمی و مسیحی نشین سنندج به نام آغه زمان خودنمایی می نماید. معماری کلیسا به سبک معماری اصفهانی و تلفیقی از نماسازی سبک بومی مانند طاق نما و ستون های آجری است.

کلیسای سنندج ، کلیسای فراموش شده کردستان

کلیسا دارای درب بزرگ چوبی است که با عبور از آن وارد دالان می شوید. برای رسیدن به درب قهوه ای رنگ سالن کلیسا با صلیبی در راس آن، باید دالان را پشت سر بگذارید. سالن بزرگ کلیسا ستون هایی با گچ بری هایی زیبا دارد و در قسمت انتهایی آن تصویری بزرگ از حضرت عیسی و مجسمه ای آبی رنگ از مریم مقدس و تعدادی فانوس بر روی طاقچه های اطراف عکس ها قرار دارند بعلاوه در قسمتی دیگر از سالن دو سنگ قبر وجود دارد که مربوط به دو کشیش کلیسا است.

در خصوص شهر سنندج بیشتر بخوانید

با عبور از سالن کلیسا و چندین پله به حیاط می رسید، حیاطی که در قسمت غربی کلیسا واقع شده است و در آن حوضی وجود دارد که چهار درخت بزرگ با عمری بیش از 50 سال آن را احاطه نموده اند و در قسمت شمالی حیاط نیز تعدادی سنگ قبر متعلق به اقلیت دینی مسیحیان وجود دارد.

کلیسای سنندج سال هاست که به بنایی متروکه تبدیل شده است و زمان زیادی می گذرد که مسیحیان برای دعا دیگر به این کلیسای تاریخی نمی روند و فقط تعدادی از علاقمندان به آثار قدیمی و دانشجویان از کلیسا بازدید می نمایند. بعلاوه در این کلیسا پیرزنی که سال های جوانی خود را به نگهبانی از آن گذرانده به همراه خانواده خود در کلیسا زندگی می نماید.

با حمام مهدی قلی بیک و موزه مردم شناسی مشهد بیشتر آشنا شوید

قلعه هزارانی ایلام - قلعه ای تاریخی از ساسانیان

معرفی خانه ستوده چالشتری در شهرکرد

منبع: فلای تودی

به "کلیسای سنندج ، کلیسای فراموش شده کردستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیسای سنندج ، کلیسای فراموش شده کردستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید