انیمه فقط دیروز اثر استودیو جیبلی؛ مناسب بزرگسالانی که خودشان را گم نموده اند

به گزارش وبلاگ تپلینک، هایائو میازاکی، ایسائو تاکاهاتا و توشیو سوزوکی، استودیو جیبلی را سال 1985 راه انداختند. این استودیوی معروف و محبوب از همان ابتدای کارش به سرعت معروف و تبدیل به یکی از شاخص ترین استودیوهای انیمیشن شد. هایائو میازاکی کارگردان برخی از شناخته شده ترین انیمه های این استودیو از جمله قلعه متحرک هاول (Howls Moving Castle)، شهر اشباح (Spirited Away) و همسایه من توتورو (My Neighbor Totoro) است.

انیمه فقط دیروز اثر استودیو جیبلی؛ مناسب بزرگسالانی که خودشان را گم نموده اند

با این حال، تنها سه محصول استودیو جیبلی تا به حال از راتن تومیتوز امتیاز کامل گرفته که همگی را ایسائو تاکاهاتو کارگردانی نموده است. دومین فیلم تاکاهاتو فقط دیروز (Only Yesterday) بود که انیمه اش به همان زیبایی ای است که از استودیو جیبلی سراغ داریم، اما احساس متفاوتی را متبادر می نماید که تأثیر متفاوتی روی مخاطبان می گذارد. فقط دیروز، یکی از انیمه های کمتر شناخته شده استودیو جیبلی، داستانی بی نقص را روایت می نماید که نشان می دهد برای پیدا کردن خود هرگز دیر نیست.

فقط دیروز سال 1991 در ژاپن و سال 2006 در دنیا اکران شد. یک نسخه دوبله به زبان انگلیسی هم با صداپیشگی دیزی ریدلی جنگ ستارگان (Star Wars) و ستاره فیلم زاغه نشین میلیونر (Slumdog Millionaire) سال 2016 اکران شد. فیلم داستان تائکو اوکاجیمای بیست و هفت ساله را در دوران تعطیلاتش در روستا روایت می نماید که آمده است در مزرعه خانوادگی شوهر خواهرش یاری کند.

تائکو در قطار، در حال کشت گل آفتابگردان و کوهنوردی یاد خودِ کلاس پنجمی اش و خاطرات آن دوران می افتد. گذشته تائکو به او یاری می نماید با خانواده شوهر خواهرش ارتباط برقرار کند، از جمله نوجوانی به نام نائوکو و یک کشاورز ارگانیک به نام توشیو. او در دیدار با این آدم های تازه، گذشته اش را با آن ها به اشتراک می گذارد و متوجه آرزوها و اینکه در کجای دنیا می خواهد بایستد، می گردد.

در ابتدای فیلم، تائکو را می بینیم که محل کار شلوغش در توکیو را ترک می نماید تا برای سفرش به یاماگاتا آماده گردد. او در حال صحبت با خواهرش پای تلفن می گوید شرایط رابطه عاطفی او در سن و سالی که دارد، هیچ جای نگرانی ندارد. با وجود این مکالمه، تائکو نسبت به رفتن به روستا دودل است. در شروع سفر، فکر او پر است از خاطرات دوران کودکی اش. تمام این خاطرات انگار در سالی که او به کلاس پنجم می رفت، رخ داده و او مطمئن است که این مهم است.

بعد از پیاده شدن از قطار، تائکو توشیو را دیدار می نماید، مردی کمی جوان تر از خودش. حتی با اینکه توشیو نام تائکو را صدا می زند، مجبور می گردد به او بگوید که عضوی از خانواده شوهر خواهر اوست تا تائکو مطمئن گردد او کیف سارق نیست. وقتی این شک رفع می گردد، توشیو تائکو را به مزرعه می برد و تائکو در آنجا فرصت دوباره ای برای کشف خودش پیدا می نماید.

خاطرات تائکو اوکاجیما چیزهای زیادی را به یادش می آورد. در بچگی، او به یکباره متوجه می گردد که تمام دوستانش دارند به حومه شهر می روند، و با اینکه او حتی فامیلی آنجا ندارد، به خانواده اش اصرار می نماید سفری به آنجا داشته باشند. او آنجا درباره پسرها چیزهایی یاد می گیرد، از علاقه به آن ها و نظرات اشتباهشان درباره دخترانگی.

او یاد می گیرد که باید بابت آنچه به او داده شده، شکرگزار باشد، حتی اگر دوستش ندارد. با اینکه او در ریاضیات خوب نیست، اما در نوشتن فوق العاده است و به خاطر نقشی که در یک نمایش بازی می نماید، علاقه کوتاهی به صحنه پیدا می نماید. با این حال، تائکو به لطف خانواده و الویت هایی که او تازه متوجه اهمیت شان می گردد، بالاخره بزرگ می گردد و در توکیو به زندگی اش ادامه می دهد. او شغلی تمام وقت از نه صبح تا پنج بعدازظهر دارد که هیچ احساس تعلقی به آن ندارد.

وقتی تائکو دوباره شهر را ترک می نماید و دیگران را می بیند که به خاطرات کلاس پنجم او که به تازگی آن ها را به خاطر آورده، علاقه نشان می دهد، پیروز می گردد تکه های از هم گسسته خودش را دوباره کنار هم بگذارد. او عاشق روستا و آزادی، زیبایی و آدم هایش می گردد. در سرانجام او تصمیم می گیرد در روستا بماند و رابطه ای عاطفی را با توشیو شروع کند.

با اینکه زندگی تائکو او را به این سمت برده بود که در شهر کاری داشته باشد که دوستش ندارد، او به ندای قلبش گوش کرد و فهمید تمام زندگی اش چه آرزویی را بیش از همه در سر داشته است. در دنیای که او در آن احساس می کرد بچه ای غیرعادی است، او تشویق شده بود که کوشش کند تا همرنگ جماعت گردد.

اما فقط دیروز نشان می دهد که بهتر است همه آنچه را خودشان درست می دانند، در زندگی پی گیرند، نه آنچه دیگران می خواهند. البته این هم بسیار مهم است که شرایط رسیدن به آرزو از همه جهات فراهم باشد؛ به عبارتی دیگر، به جز غفلت ها و خطاهای درونی، عاملی بیرونی مانعی بر سر راه شکوفایی فرد نباشد. چه بسیار بچه هایی که از ابتدا استعدادشان را می شناسند اما بستر شکوفایی هرگز برایشان فراهم نمی گردد.

استیکر لپ تاپ پیکسل میکسل مدل انیمه میازاکی شهر اشباح

9,050

تومان

استیکر پیکسل میکسل مدل انیمه میازاکی شهر اشباح گل

10,900

تومان

محصولات استودیو جیبلی در وبلاگ تپلینک

مشاهده همه

منبع: cbr

منبع: دیجیکالا مگ

به "انیمه فقط دیروز اثر استودیو جیبلی؛ مناسب بزرگسالانی که خودشان را گم نموده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انیمه فقط دیروز اثر استودیو جیبلی؛ مناسب بزرگسالانی که خودشان را گم نموده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید