نگاهی متفاوت به اساطیر و اسطوره های ایرانی

به گزارش وبلاگ تپلینک، اگر کمی اهل مطالعه تاریخ، فلسفه و یا اسطوره باشید به خوبی می دانید که اساطیر و تاریخ ایران جایگاه بسیار ویژه ای دارد، به طور مثال به هر جا که سرک می کشید و یا نگاهی می اندازید تأثیرات فرهنگی ایران را می بینید. خیلی جالب است که این تأثیرات تنها به مرزهای جغرافیایی فرهنگ های همسایه چون هند و چین و یا غرب محدود نمی گردد و وقتی عمیق تر نگاه می کنید تأثیر فلسفه و تفکر ایرانی را می توانید حتی در فرهنگ های آفریقایی، اروپایی و سرخ پوستی هم ببینید!

نگاهی متفاوت به اساطیر و اسطوره های ایرانی

قهرمانان اسطوره ای، مضامین اخلاقی و... نه تنها در فرهنگ دیگر تمدن ها تأثیر گذاشته است بلکه بدون شک می توانید نشانه های آن ها را در افکار فلسفی افرادی چون نیچه و ولتر هم مشاهده کنید. تأثیر فرهنگ و باور ایرانی حتی فراتر از این هاست و نشانه های آن را می توان به طور فراوان در بسیاری از باورهای دینی و مذهبی در دنیا از بودایی تا یهودی و مسیحی دید. باور به وجود خیر و شر که ابتدا در اعتقادات زرتشتیان بوده رفته رفته به مسیحیت و یهودیت هم رسیده است و امروزه به یک باور ثابت در دنیا تبدیل شده است، به جرئت می توان گفت که اصلا اهریمن یا همان شیطان از زمانی وارد فرهنگ یهودیان شد که با زرتشتیان و ایرانیان برخورد داشتند.

جدا از آن ها ما تأثیر عمیق داستان های اساطیری ابتدای دنیای از خلقت تا ... را به خوبی در آثار امروزی در دنیا می بینیم، فیلم هایی چون جنگ ستارگان، ابر قهرمانان و یا سریال تاج و تخت کاملا روند داستان شان بر اساس آن چیزی است که در داستان های ایرانی و زرتشتی شاهدش هستیم، این شباهت ها به قدری حیرت انگیز است که گویی نویسندگان کاملا مطالب باستانی ایرانی را کاملا فیلم تبدیل نموده اند.

اما فارغ از این مسائل نکات مهم تری هم وجود دارد که تنها در اساطیر و باورهای ایرانیان شاهد آن هستیم، آن هم ماجرای خلقت و یا روند پیشرفت انسان است که کاملا با باور سامیان و یا آنچه در فرهنگ مسیحیان و یهودیان وجود دارد فرق دارد و دقیقا به نکاتی اشاره دارد که کاملا ناب است. نکاتی که می تواند راهگشای بسیاری از سوالات و مجهولات خلقت و انسان باشد.

امروزه بعضی در دنیا بر این باورند که پیشرفت و خلقت انسان تنها روی طی شدن یک روند طبیعی نبوده است و دیگران یا همان موجودات فرازمینی و فرا انسانی هم تأثیر زیادی در آن داشتند و شاید اگر یاری آن ها نبود جامعه انسانی حال چنین شرایطی نداشت، این دسته افراد معتقدند که فرازمینیان یا همان هایی که ما آن ها را موجودات فضایی یا بیگانگان می دانیم با دانش و علم شان به پیشرفت انسان و حتی خلق آن یاری داشته اند.

نخستین بار اریک فون دانیکن سوئیسی در دهه 60 میلادی چنین نظراتی را اعلام کرد و به سرعت و در چند دهه بسیاری از نویسندگان و پژوهشگران و حتی بعضی دانشمندان در دنیا با آنالیز نشانه های باستانی و امروزی به اعتقادات آن صحه گذاشتند. نشانه هایی در هند، مصر، آمریکای جنوبی و بین النهرین وجود دارد با این حال هیچ کدام از نویسندگان و پژوهشگران به نام این حوزه هیچ گاه به سراغ فرهنگ و سرزمین بزرگی چون ایران نیامدند و در آن دست به کاوش و آنالیز نزده اند، آن هم فرهنگی که تا این حد و مقدار در دنیا امروز ما تأثیرگذار بوده است.

حال اما تعیین شده که فرهنگ بزرگ ایرانی هم خالی از نشانه هایی نیست که تأییدکننده حضور بیگانگان و حتی یاری های غیبی آن ها باشد و حتی در آن نکاتی وجود دارد که کاملا می تواند مجهولات مان را حل نماید.

آرین کُرات در کتاب ادبرزید(زمان و خاص و عالی برای خلقت) به آنالیز این نشانه ها پرداخته و با آنالیز یکی از ناب ترین داستان های خلقت در کتاب بندهش و بعلاوه آنالیز آثار افرادی چون هرودوت یا دیگر نویسندگان و آنالیز دیدگاه ها و داستان هایشان نگاهی کاملا متفاوت به اساطیر ایرانی داشته است و بعضی مسائل به واقع عجیب در تاریخ و اسطوره ایرانی اشاره داشته است. البته نویسنده در این کتاب به هیچ عنوان نقدی بر باورهای دینی و مذهبی نداشته است و تنها به آنالیز نشانه هایی در تاریخ و فرهنگ ایرانی از نگاه پژوهشگران داشته است.

کتاب ادبرزید در 41 بخش و در مجموع 114 صفحه ماجرا را از مهاجرت آریایی ها بر اساس شواهد تاریخی شروع می نماید و سپس به معرفی فرهنگ های دیگری چون سکاها که از جمله آریایی ها بودند به سراغ اصالت سنجی بعضی نوشته ها و باورها می رود، مؤلف سپس به سراغ کتاب بندهش و ماجرای خلقت می رود و در ادامه به آنالیز شخصیت هایی چون امشاسپندان، نخستین شهریاران و جمشید جم می پردازد.

ما در این کتاب شاهد اشاره به داستان شگفت انگیزی از کره ماه هم هستیم و این که شاید این قمر طبیعی نباشد! مؤلف در انتها به سراغ باورهای زرتشتیان هم می رود و حتی زندگی پیامبر ایرانی را هم آنالیز می نماید.

مؤلف می گوید ما در این دنیا بزرگ و کهکشان تنها نیستیم و با آنالیز شواهد تاریخی امروزه بسیاری در دنیا معتقدند که ما تنها نیستیم و احتمالا با دخالت فرازمینی ها به چنین جایگاهی رسیدیم. ما چطور خلق شدیم؟ از کجا آمدیم و به کجا تعلق داریم؟ آیا روند خلقتمان بر اساس فرگشت و روند طبیعی بوده؟ آیا از ابتدا در زمین خلق شدیم؟ آیا پای بیگانگان در میان است؟ ما انسان ها به علت یک درصد اختلاف با نزدیک ترین هم نوعمان یعنی شامپانزه چنین اختلاف شگرفی در همه چیز با او داریم حالا اگر موجود هوشمند دیگری فقط یک درصد از ما بیشتر بداند آیا او از خدایان است ؟

کتاب ادبرزید(زمان و خاص و عالی برای خلقت) کتاب ادبرزید با شمارگان 1000 نسخه و بهای 100 هزار تومان از سوی انتشارات کیان دانش منتشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "نگاهی متفاوت به اساطیر و اسطوره های ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی متفاوت به اساطیر و اسطوره های ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید