با این روش نظم را به بچه ها آموزش دهید

به گزارش وبلاگ تپلینک، کودکم خیلی بی نظم است. هیچ وقت اتاقش را مرتب نمی کند. من همواره اتاقش را برایش مرتب می کنم؛ البته هر بار که اتاقش را به هم می ریزد، بعد از دعوا و مشاجره او را تهدید می کنم که دیگر این کار را نخواهم کرد ولی باز هم مجبور می شوم اتاقش را مرتب کنم.

با این روش نظم را به بچه ها آموزش دهید

چگونه می توانم نظم را به کودکم بیاموزم؟

بچه ها از به هم ریختن اشیای دور و برشان لذت می برند و هر چه اطراف آنها شلوغ تر باشد، سرگرم تر می شوند. کودک می داند که اگر وسایل را به هم بریزد، کسی هست که آنها را جمع و جور کند اما باید یاد بگیرد که هر کس باید مسوول جمع کردن لوازم خود باشد.

والدین باید به کودک خود اهمیت مراقبت از لوازم و گذاشتن آنها در مکان های مخصوصشان را آموزش دهند.

کودک با پیدا کردن سریع لوازم و احساس آرامش و غروری که از رعایت نظم به او دست می دهد، در واقع پاداشش را می گیرد.

برای اینکه کودک از ابتدا به برقراری نظم و انضباط عادت کند، چند راه حل پیشنهاد می گردد:

برنامه ریزی کنید. از ابتدا برای نگهداری لوازم کودک مکان هایی را تهیه کنید؛ مثلا ازجعبه های کفش برای اشیای کوچک تر و از جعبه جواهرات برای پول و وسایل ارزشمندتر، بهره ببرید. به این ترتیب می توانید هر یک از تاقچه ها، کابینت ها، کشوها یا کمدها را به وسایل خاصی اختصاص دهید. محل گذاشتن لوازم فوق باید در دسترس کودک باشد و روی هر محل اتیکت یا برچسب چسبانده گردد.

به کودک آموزش دهید و او را زیر نظر بگیرید. بهتر است خودتان الگوی عملی رعایت نظم باشید و برکار کودک نظارت کنید. بچه ها باید بدانند انتظار شما چیست؟ آیا فقط جمع کردن وسایل را می خواهید یا اینکه هر چیز باید در جای خود قرار بگیرد؟ در جمع آوری وسایل به بچه ها خردسال یاری کنید و آنها را به همکاری تشویق کنید. به این ترتیب، کودک شما یاد می گیرد که بعد از بازی یا انجام تکالیف، لوازمش را مرتب کند.

واضح صحبت کنید. هنگامی که کودک می خواهد وسایل خود را جمع کند به روشنی و با لغات ساده با او حرف بزنید؛ مثلا بگویید کتاب ها را داخل قفسه بگذار و یا پازل ها را در کمد قرار بده. لحن شما باید قاطع و مهربان باشد، نه تحکم آمیز و دستوری. اگر کودک پاسخ نداد، دوباره از او بخواهید.

پیامدهای کارش را به او نشان دهید. در صورتی که کودک کار خواسته شده را انجام نداد، شما هم آن کار را انجام ندهید. وقتی که به وسایل خود احتیاج پیدا کرد و آنها را پیدا نکرد، برایش شرح دهید که به دلیل بی نظمی دچار سردرگمی شده است. در صورت تکرار می توانید او را جریمه کنید؛ مثلا می توانید بگویید اگر تا یک هفته نظم را یاد نگیری، این لوازم دیگر به تو تعلق نخواهند داشت.

او را تشویق کنید. زمانی که کودک به راحتی لوازمش را پیدا می نماید، او را تشویق کنید و تأکید کنید به خاطر نظمی که داشته است به راحتی وسایلش را پیدا نموده است.

گاهی جایزه دادن مفید است؛ مثلا به او بگویید وقتی وسایلت را جمع کردی بیا بستنی بخور، یا بعد از جمع کردن وسایلت به پارک می رویم.

از کودک بخواهید شما را غافلگیر کند؛ مثلا بگویید وقتی از سرکار برگشتم می خواهم ببینم تمام وسایلت را سرجایش گذاشته ای؟ می توانید نقش یک بازرس را بازی کنید و از اشیا و وسایل چیده شده بازدید کنید.

از قلم نیاندازید کودک شما همیشه رفتار شما را زیر نظر دارد و از شما تقلید خواهد نمود. پس با اهمیت دادن به وقت و نظم داشتن در زندگی به طور عملی و غیرمستقیم به کودک خود آموزش دهید.

هر بار روی یک رفتار تمرکز کنید. انجام چند کار را به طور همزمان از او نخواهید و در ابتدای کلام خود از واژه لطفا بهره ببرید.

منبع: همشهری آنلاین

به "با این روش نظم را به بچه ها آموزش دهید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این روش نظم را به بچه ها آموزش دهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید