برترین زمان سفر به چابهار چه وقت است؟

به گزارش وبلاگ تپلینک، شاید فکر کنید سیستان و بلوچستان مقصد جذابی برای سفر، گردش و طبیعت گردی نباشد، اما وقتی با بندر چابهار و برترین زمان سفر به چابهار آشنا شوید، چابهار یکی از مقصد های حتمی سفرتان خواهد شد. آب و هوای چابهار همواره بهاری و معتدل است، درواقع به خاطر نزدیکی به منطقه استوایی از تغییرات دمای کمی درفصول سال برخوردار است. چابهار برترین کرانه اقیانوسی کشور و معتدل ترین هوای جنوب کشور را دارد.

برترین زمان سفر به چابهار چه وقت است؟

این شهرِ همواره بهار، نام قشنگش را هم از معتدل بودن آب وهوایش گرفته و به همین علت به آن چابهار یا چهاربهار یعنی شهری که هر چهار فصلش همچون بهار است، می گویند. اما عقیده دیگری نیز درمورد نام چابهاروجود دارد. اینکه در روزگاران قدیم مردم چابهار به این بندر چه بار می گفتند، به معنای این که از مسافرانی که به آن جا می آمدند می پرسیدند چه باری دارند، درنتیجه چابهار تغییریافته واژه چه بار است.

چابهار علاوه بر آن که از شاهراه های ارتباطی و بازرگانی جنوب شرق و آسیای میانه است، بهشتی از ناشناخته هاست که هر توریستی را شیفته زیبایی های فرازمینی و زمینی اش می نماید. برای دانستن برترین زمان سفر به چابهار می توانید این مقاله را در مجله توریستی وبلاگ تپلینک ادامه دهید.

زمان برگزاری جشنواره مونسون چابهار کی است؟

جشنواره توریستی مونسون از 24 تا 29 مرداد ماه برگزار می گردد. اگر یکی، دو روز جابجایی تاریخی را درنظر بگیریم این جشنواره در نیمۀ دوم مرداد ماه هرسال برگزار می گردد.

خلوت ترین زمان سفر به چابهار کی است؟

اواخر بهار، اوایل تابستان و پاییز و زمستان از زمان های خلوت سفر به چابهار است.

آیا سفر به چابهار با قطار ممکن است؟

بله، برای سفر به چابهار با قطار می توانید از مبدأ تهران به مقصد بندرعباس بلیت گرفته و باقی جهت را با اتوبوس یا خودرو به چابهار بروید. البته لازم به ذکر است که به زودی راه آهن تهران-چابهار هم به زودی احداث می گردد و می تواند کلی جهت توریستانی که انتخاب شان قطار است را ساده تر کند.

برترین زمان سفر به چابهار چه فصلی است؟

منطقه چابهار گرم ترین نقطه کشور در فصل زمستان و خنک ترین بندر جنوبی ایران در فصل تابستان است. درجه رطوبت هوا در دو ماه از سال یعنی ماه های اردیبهشت و خرداد بالا می رود؛ ولی اگر با رطوبت هوا مسئله ای ندارید، برترین زمان سفر به چابهار از لحاظ بکری و خلوتی می تواند این دو ماه سال باشد. میانه دمای خرداد ماه، طی یک دوره 7 ساله 31 درجه سانتی گراد و میانه دمای دی ماه 19 درجه سانتی گراد و میانه دما در طول سال 26 درجه سانتی گراد است. حداقل رطوبت نسبی 60 درصد و میانه رطوبت نسبی 70 درصد گزارش شده است.

برای مثال، هوای شهر چابهار در فصل تابستان از شهر تهران خنک تر است. گوادر در شرق چابهار با وزش و نسیم باد همیشگی معروف است. بعلاوه واژه گوادر یعنی: جایی با وزش باد؛ چون بلوچ ها به باد، وا می گویند. بندری با همین نام یعنی گوادر در جنوب پاکستان نیز وجود دارد. آن چه کمی برای توریستان و بعضی ساکنان چابهار آزاردهنده است، شرجی بودن هواست که سنگینی و کسلی بدن را افزایش می دهد.

خلوت ترین زمان سفر به چابهار

اگر از شلوغی تعطیلات رسمی فراری هستید یا دنبال عکاسی بدون مزاحمت از چشم انداز های بکر و فوق العاده مجذوب نماینده چابهار می شد، برنامه سفرتان به چابهار را در روزهای عادی و غیر تعطیل بریزید، تا با شلوغی جمعیت در سواحل روبرو نشوید.

جاذبه های طبیعی و تاریخی این شهر و اطراف آن باعث شد که در نوروز سال 1399، بیش از 339 هزار و 27 مسافر، از 28 اسفند تا 13 فروردین به این شهر سفر کردند. این تعداد مسافر رشد 5 درصدی توریست به چابهار را نشان می دهد. این حجم قابل توجهِ توریستان قبل از هر چیز، وظیفه و مسئولیت ما دربرابر تخریب نکردن جاذبه های توریستی این شهر بندری یادآوری می نماید.

  • تور چابهار
  • هتل چابهار
  • بلیط چابهار

جشنوارۀ توریستی مونسون که از 24 تا 29 مرداد ماه برگزار می گردد، یکی از برترین راه های آشنایی با فرهنگ بلوچی است. بر عکس تصور همیشگی، چابهار در فصل تابستان و در ایام جشنواره مونسون، آب وهوای خنکی دارد که می تواند فرصتی مناسب برای حضور توریستان در سرزمین مریخی ها باشد.

به همین دلیل در فصل تابستان که جشنواره های مختلفی برگزار می گردد، چابهار شلوغ ترین زمان توریستی خود را می گذراند. اما در صورتی که تنهاوتنها در پی طبیعت گردی در چابهار با هوایی کاملا معتدل هستید، بهمن و اسفند ماه که قبل از تعطیلی های عید نوروز است، می تواند برترین زمان سفر به چابهار از نظر شلوغی و قیمت هتل ها و اسکان شما باشد.

البته مراکز خرید منطقه آزاد چابهار نیز در ایام جشنواره ها تخفیف های ویژه ای دارند. بعلاوه به بازدیدنمایندگان کارت شرکت در قرعه کشی می دهند؛ مثلا پاساژ ابریشم، پاساژ پردیس، پاساژ تیس، پاساژ فردوس، پاساژ صالح یار و پاساژ صدف از پاساژهای مطرح در چابهار هستند که می توانید با خریدهای خوب از قیمت های مناسب نیز استفاده کنید.

برترین زمان سفر به چابهار و جشنواره هایش!

بهتر است اول از این جا بگویم که پدیده مونسون در فصل تابستان بر روی اقیانوس هند تشکیل می گردد و در پی خود بارش های شدید یا کم همراه می آورد. این پدیده که از سواحل عمان آغاز شده و در هندوستان و پاکستان بر روی دریاها می بارد، اثرات آن نیز استان سیستان و بلوچستان و مخصوصاً منطقه ها مرکزی و جنوبی آن را خنک می نماید و نقش مهمی در تعدیل دمای هوای نوار ساحلی این استان در فصل تابستان دارد که این فصل را برای حضور توریستان دل چسب می نماید.

سازمان منطقه آزاد چابهار طی سال های اخیر با برگزاری جشنوارۀ توریستی مونسون در فصل تابستان از این فضای مناسب استفاده مجذوب نمایندهی نموده و با برنامه های متنوع و شاد میزبان توریستان داخلی و خارجی است.

چابهار هر ساله در این فصل با مردمانی خون گرم، مهمان نواز و طبیعتی تازه و تماشایی مانند سواحل کم نظیر ماسه ای و خزه ای، کوه های حیرت انگیز مینیاتوری یا کوه های مریخی، آثار باستانی و تاریخی، پذیرای توریستان بسیاری است که برای شرکت در این جشن تابستانی به این منطقه سفر می نمایند.

یکی از مجذوب نماینده ترین بخش های مونسون، جشنواره غذاهای سنتی است که به معرفی ده ها غذای خوشمزه و سنتی بلوچی می پردازد. در کنار آن علاقه مندان به پخت غذاهای بومی-محلی می توانند در مسابقه استعدادیابی این جشنواره که با حضور اساتید آشپزی برجسته کشور صورت می گیرد، شرکت نمایند.

آوازهای مردمان بلوچ با زندگی روزمره آن ها پیوند تنگاتنگی دارد و حاصل عمیق ترین و کهن ترین احساسات و دنیا بینی این خطه است. اجرای موسیقی محلی و آئینی از زیبایی های مونسون است که علاوه بر فرصت آشنایی مخاطب با فرهنگ غنی موسیقی نواحی بلوچستان، می تواند این جشن را خاطره انگیزتر کند.

از بازی های محلی تا کارناوال شادی، سوزن دوزی تا سفال های دنیای، استفاده از فرصت موج سواری در منطقه آزاد چابهار را هم می توانید به تجربه های توریستی خود در جشنواره مونسون اضافه کنید.

امکان ندارد از سفر به بکرترین نقطه ایران دلزده شوید!

شاید تا خاتمه این مقاله، چابهار یکی از مقصدهای مجذوب نماینده سفر آینده تان شده باشد که می توانم بگویم هرگز نمی توانید تصویر کوه های مینیاتوری و خاک قرمز ساحل آن را از یاد ببرید! اگر هنوز به انتخاب چابهار برای یکی از مقاصد تفریحی و توریستی خود شک دارید، می خواهم بگویم نگران نباشید، چراکه چابهار زیبا و بکر یک روزی شما را به پاکی و طراوت خود دعوت می نماید و آن وقت نمی توانید به این زیبای مریخی نه بگویید!

منبع: علی بابا

به "برترین زمان سفر به چابهار چه وقت است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین زمان سفر به چابهار چه وقت است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید