تصمیم بویینگ برای معرفی هواپیمای تازه به آینده 737 مکس بستگی دارد

به گزارش وبلاگ تپلینک، احتمال معرفی یک هواپیمای تازه توسط بویینگ در آینده نزدیک، بسیار پایین است اما تصمیم قطعی در این باره به بازیابی دوباره بویینگ 737 مکس (Boeing 737 Max) بستگی دارد.

تصمیم بویینگ برای معرفی هواپیمای تازه به آینده 737 مکس بستگی دارد

فیلیپ پتی کالین (Philippe Petitcolin) مدیر اجرایی شرکت سافران (Safran) که تأمین موتورهای مکس را برعهده دارد، ضمن اعلام این مطلب گفت: انتظار می رود که مکس پس از 19 ماه زمین گیر بودن طی هفته های آینده تأییدیه های ایمنی را کسب کند. ما همه تلاش خود را انجام می دهیم تا مکس را در بهترین شرایط ممکن به خدمت درآوریم.

بویینگ، تأمین کنندگان قطعات و شرکت های لیزینگ که همگی سرمایه گذاری زیادی در مکس انجام داده اند با وجود لغو طولانی مدت پروازهای این هواپیما، ایده جایگزینی آن اولویت قرار نداده اند.

اما انتظار می رود که بویینگ برای جبران بخشی از سهم از دست رفته در بازار به ویژه با تسلط ایرباس A321 neo بکوشد سفارش های بیشتری برای هواپیمای خود داشته باشد. به این ترتیب اگر شرکت های هوایی خرید مکس را متوقف کنند یا نتوانند دوباره آن را در ناوگان خود به کار بگیرند، احتمال می رود که بویینگ جایگزینی آن را با نخستین نمونه های توسعه یافته از هواپیمای توقف تولید شده بویینگ 757 شروع کند.

این هواپیما که یک جت تک راهروی اندکی بزرگتر است و بازار تقریبا مشترکی با خانواده مکس و ایرباس A321 neo دارد، به عنوان نقطه شروع طرحی در نظر گرفته می شود که در نهایت می تواند به جایگزین کامل 737 مکس تبدیل شود.

پتی کالین گفت: مکس 737 احتمالا تا سال 2035 در خدمت باقی خواهد ماند و این بدان معناست که توسعه یک جانشین که انتظار می رود بازاریابی آن از سال 2025 انجام شود، تا سال 2027 شروع نخواهد شد.

وی تأکید کرد: من احتمال می دهم که در صورت ناموفق بودن مکس در بازگشت به خطوط هوایی، بویینگ برای جایگزینی آن با یک هواپیمای جدید، سریع تر تصمیم بگیرد. بنابراین احتمال معرفی یک مدل جدید وجود دارد، حتی اگر امروز محتمل ترین راه حل یا گزینه نباشد.

بویینگ بارها اعلام کرده که فقط بر مکس تمرکز دارد اما برخی از تحلیلگران اعتقاد داردند که این شرکت باید زودتر یک جایگزین را معرفی کند. جایگزینی که طبق گزارش ها می تواند بر پایه 757 برای هواپیماهای مسافربری و 767 برای هواپیماهای باری باشد.

بویینگ 737 مکس که در سال 2016 (1394 خورشیدی) نخستین پرواز خود را انجام داد، از مارس 2019 (اسفند 1397) پس از وقوع دو سانحه مرگبار طی 5 ماه که طی آن ها 346 تن جان خود را از دست دادند، زمین گیر شد. از آن زمان بویینگ به طور پیوسته با اداره هوانوردی فدرال (FAA) و دیگر سازمان های ایمنی هوایی در جهان مانند آژانس ایمنی هوایی اروپا (EASA) همکاری می کند تا نقص های ایمنی را برطرف کند و این هواپیما را به خدمت بازگرداند.

انتظار می رود که زمین گیری بویینگ 737 مکس در نیمه های نوامبر از سوی FAA لغو شود و EASA نیز اندکی پس از آن این کار را انجام دهد. در صورتی که دریافت مجوز پرواز دوباره از سوی مقامات چینی احتمالا مدت بیشتری طول خواهد کشید. بدین ترتیب آینده خط تولید بویینگ منتظر نگاه دوباره بازار به بازگشت هواپیمای 737 مکس از ماه های پیش رو خواهد بود.

عکس کاور: بویینگ 737 مکس

Credit: Boeing

منابع: Reuters, EasyCharter

منبع: دیجیکالا مگ

به "تصمیم بویینگ برای معرفی هواپیمای تازه به آینده 737 مکس بستگی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصمیم بویینگ برای معرفی هواپیمای تازه به آینده 737 مکس بستگی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید