سیستم حمل و نقل عمومی در قطر چگونه است؟

به گزارش وبلاگ تپلینک، قطر در سال 2022 میزبان جام جهانی فوتبال است و از چندین سال پیش با برنامه حمل و نقل عمومی در شهرهای قطر به خصوص مرکز دوحه افزایش داد و پروژه های وسیعی مانند مترو قطر ساخته و راه اندازی شده است. امروز مترو قطر به ساکنان قطری روزانه سرویس میدهد و یکی از مهم ترین حمل و نقل عمومی در قطر به شمار میرود. اگر به صورت فردی و تنها به کشورهای مختلف سفر می کنید و میخواهید کاهشی در هزینه های سفر خود در قطر را داشته باشید خبرنگاران به روز ترین اطلاعات حمل و نقل عمومی در قطر فراهم نموده است.

سیستم حمل و نقل عمومی در قطر چگونه است؟

با توجه به آب و هوای گرم قطر به خصوص در تابستان رانندگی در قطر اغلب ساده ترین و راحت ترین راه برای رفت و آمد است. اگرچه شرایط جاده شهر دوحه بسیار پیشرفته است، اما در کلان شهرهایش استفاده خودرو شخصی بالاست و سطح ترافیک در خیابان های قطر چشمگیر است. بسیارس از ساکنان قطر از خودروهای شخصی استفاده می نمایند اما به یاد داشته باشید بسیاری از حمل و نقل عمومی در قطر بهره مند می شوند. شبکه حمل و نقل عمومی قطر سریع، کارآمد و به طور کلی کاملا ارزان است. رشد سریع جمعیت همراه با تدارکات مداوم برای جام جهانی فوتبال 2022 باعث شده است که خدمات حمل و نقل عمومی قطر پیشرفت چشمگیری داشته است.

خوب است بدانید که قطر به عنوان یکی از امضانمایندگان کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت، بهبودهای نسبتاً سریعی انجام داده است تا امکانات حمل و نقل عمومی برای همه قابل دسترسی است. در ایستگاه های مترو دوحه را کاملاً در دسترس ارزیابی برای برای مسافران معلول درنظر گرفته شه است. اما تعدادی از ایستگاه های مترو دوحه خدمات و سکو ولیچری دارند. شرکت های تاکسیرانی در قطر، مانند شرکت دولتی Karwa،وسایل نقلیه قابل دسترسی با ویلچر دارند، به خاطر داشته باشید این وسایل باید به وسیله تلفن رزرو شوند.

حمل و نقل عمومی در قطر

حمل و نقل عمومی در قطر در سال های اخیر طوری طراحی شده که مناسب با محیط زیست باشد. با این وجود، برنامه توسعه ملی کشور همانطور که در منظره ملی قطر 2030 ارائه شده است، رویکردی سنجیده را برای ایجاد تعادل در توسعه در محدوده منابع طبیعی قطر تشویق می نماید.شرکت مواسلت، مسئول حمل و نقل اتوبوس عمومی قطر، به نظر می رسد که این امر را جدی گرفته و به سمت برق رسانی تمام ناوگان خود حرکت می نماید. 25 درصد تمام اتوبوس های مواسلت تا سال 2022 برقی شده است. (شامل 1000 اتوبوس ساخته شده به وسیله شرکت چینی یوتونگ)، با برنامه های اضافی برای تغییر ناوگان تاکسی کاروا به سمت وسایل نقلیه الکتریکی پیش رفته است.

در قطر شما این امکان را دارید که شکایت یا پرس و جو باید به شرکت حمل و نقل عمومی در قطر که داشته باشید. .برای شکایات در خصوص خدمات مترو دوحه، تراموا Lusail یا اتوبوس مربوط به مترو، با 105 (از یک شماره تلفن قطری) یا +974 4429 3777 (از یک شماره تلفن غیرقطری) تماس بگیرید. بعلاوه می توانید به وسیله فرم موجود در وب سایت با مترو دوحه تماس بگیرید و نظرات خود را بیان کنید. شکایات مربوط به اتوبوس مواسلت یا تاکسی کاروا باید مستقیماً به مواسلت ارسال گردد. با آنها با شماره 4458 8588 تماس بگیرید یا از فرم تماس در سایت مواسلت بهره ببرید.

مترو دوحه

یکی از تازهترین شبکه های متروی آسیا، مترو دوحه (مترو الدوحه) در سال 2019 شروع به کار کرد. و مهم ترین حمل و نقل عمومی در قطر است. این شبکه در مجموع دارای سه خط است:

خط طلا (خط الذهب): از العزیزیه تا راس بو عبود امتداد دارد.

خط سبز (الخط از المنصوره تا الرفاع امتداد دارد.

خط قرمز (الخط الأحمر): از لوسیل تا الوکرا و ترمینال 1 فرودگاه بین المللی حمد امتداد دارد که با توجه به گشت های خود می توانید متناسب با هریک از ایستگاه های مربوط در خط ها پیاده شوید.

مترو دوحه از کارت های مسافرتی استفاده می نماید که می توانند با اعتبار دوباره بارگیری شوند. دو نوع کارت وجود دارد: کارت مسافرتی استاندارد (QR10) برای سفر در کلاس های استاندارد یا خانوادگی و کارت مسافرتی گلدکلاب (QR100) که به مسافران اجازه می دهد از جایگاه های کلاس اول گلدکلاب استفاده نمایند. کارت ها به مدت پنج سال اعتبار دارند و می توان آن ها را در دستگاه های بلیت، آنلاین یا به وسیله اپلیکیشن راه آهن قطر شارژ کرد.

کرایه های مترو دوحه به توضیح زیر است:

کرایه تکی: دوریال QR2 است .(استاندارد)، QR10 (Goldclub) 10 ریال قطر است.

کرایه روزانه: QR6 شش ریال قطر است. (استاندارد)، QR30 (Goldclub) 30 ریال قطر است.

بچه ها زیر پنج سال می توانند به صورت رایگان در مترو دوحه سوار شوند. و نیازی به ارایه بلیط برای آن ها نیست.

با وجود اینکه شبکه متروی کشور قطار تازه های را ایستگاه های مترو دوحه جادار هستند و سکوهای کاملاً قابل دسترسی دارند. از سال 2021 خدمات ولیچری در مترو دوحه و سکوهای قابل ولیچر در ایستگاه های اضافه شده است که تمامی ایستگاه این مورد را ندارد. بهره بری کم توان ها از موارد بسیار قابل توجه در حمل و نقل عمومی قطر است.

مترو دوحه یک برنامه مستقل برای برنامه ریزی سفر و مدیریت کارت حمل و نقل عمومی شما دارد. اپلیکیشن مترو دوحه برای اندروید و iOS در دسترس است. مسافران می توانند با استفاده از اپلیکیشن metroexpress که برای اندروید و iOS در دسترس است، یک مکان رزرو نمایند.

قطار در قطر

از دیگر حمل و نقل عمومی در قطر قطار و واگن برقی هستند. تقریباً تمام خطوط راه آهن در قطر متعلق به شرکت راه آهن دولتی قطر است که شامل مترو دوحه و بعلاوه واگن های برقی Lusail می گردد. قطر ریل در پروژه راه آهن خلیج فارس، پروژه ای به طول 2177 کیلومتر که خدمات ریلی مسافری و باری بین بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی را اضافه کند، در این پروژه مشارکت دارد. با احیای روابط دیپلماتیک بین قطر و عربستان سعودی در ژانویه 2021 نویدبخش آینده ریلی منطقه است. راه آهن خلیج فارس قرار است در سال 2023 تکمیل گردد.

واگن های برقی در قطر

قطر ریل شبکه واگن های برقی در لوسیل (لوسیل)، شهری برنامه ریزی کرد و در شمال دوحه ساخته است. به دو ایستگاه مترو در خط قرمز متصل شده است. شبکه واگن برقی Lusail با چهار خط در سال 2021 فعالیت خود را شروع نموده است. یکی دیگر از حمل و نقل های عمومی قطر واگن های برقی خط مشیرب است. این خط واگن برقی در قطر به وسیله راه آهن قطر مدیریت نمیگردد بلکه به وسیله شرکت توسعه محلی Msheireb Properties به عنوان بخشی از پروژه بازسازی محله در مشایرب مرکز شهر دوحه ساخته شده است، در یک حلقه نه ایستگاهی به صورت مدور از مرکز شهر تازه کار می نماید. و بسیاری از مسافران می توانند از آن استفادا نمایند. واگن برقی مشیرب هفت روز در هفته تا ساعت 21 حرکت می نماید. بعلاوه با ایستگاه مترو مشایرب در خطوط قرمز، طلایی و سبز متروی دوحه متصل می گردد.

اتوبوس در قطر

اتوبوس یکی دیگر از حمل و نقل عمومی در قطر است که به وسیله شرکت مواصلت اداره می گردد. این شرکت ارائه دهنده حمل و نقل ملی قطر است که اتوبوس، تاکسی و حتی لیموزین را به مسافران ارائه می دهد. ده ها راستا اتوبوس مواسلت وجود دارد که بیشتر در دوحه است. و اتبوس های قطر به رنگ آبی کمرنگ است. که مجهز به سیستم تهویه های پیشرفته و کولر هستند تا مسافرانی که از ان استفاده می نمایند به خصوص در آب و هوای گرم راحت باشند. این مورد ور مترو دوحه نیز وجود دارد.

تمامی اتوبوس های مواصلت از کارت هوشمند کاروا برای دریافت کرایه استفاده می نمایند. سه نوع کارت وجود دارد: محدود (QR10؛ ده رسال قطر دو سفر در 24 ساعت، نامحدود (QR20؛ 20 ریال قطر تعداد نامحدود سفر در 24 ساعت) و کلاسیک (QR30؛ 30 ریال قطر است. کارت های هوشمند Karwa از دستگاه های بلیط در ایستگاه اتوبوس دوحه، فرودگاه بین المللی حمد، مرکز خرید قطر و مروارید قطر در دسترس هستند. مسافران هنگام ورود و خروج از اتوبوس می توانند با ضربه زدن روی کارت خوان از کارت هوشمند کاروا استفاده نمایند.

تاکسی و خدمات اشتراک سواری در قطر

تاکسی های از حمل و نقل عمومی در قطر به شمار می فرایند که بسیار راحت هستند و به خاطر گرمای آب و هوا در سال معمولا انتخاب می شوند. Karwa بازوی تاکسی مواسلت با حدود 7000 تاکسی آبی رنگ است که در خیابان های قطر پرسه می زنند. کرایه های زیر برای تاکسی سواری در قطر اعمال می گردد: حداقل کرایه: QR4 (داخل دوحه)، QR25 (در فرودگاه بین المللی حمد)، نرخ هر کیلومتر: QR1.6 (داخل دوحه و از فرودگاه بین المللی حمد)، QR1.9 (خارج از دوحه و در ساعات عصر) است. مسافران می توانند با تماس با شماره 800 8294 یا استفاده از اپلیکیشن تاکسی کاروا، تاکسی کاروا را رزرو نمایند. این شرکت اپلیکشن تاکسی ایتنرنتی چند سالی دارد که در گوشی هوشمند خود نصب کنید و بهره ببرید.

سایر شرکت های تاکسیرانی در قطر فعالیت می نمایند. مانند کاروا تاکسی، بیشتر رنگ خودرو به جز سقف، آبی است. سقف رنگ های مختلف نشان دهنده یک شرکت تاکسیرانی فرق دارد. این شرکت ها عبارتند از: ال ایجاره تاکسی (بام آبی)، تاکسی میلیونی (سقف قهوه ای رنگ)، تاکسی سرمایه (سقف سیاه)، و تاکسی تجارت سود (بام زرد) که خدمات تاکسیرانی را در قطر دارند.

برای آن دسته از مسافرانی که میخواهند خدمات بالایی در رفت و آمد شهری خود داشته باشند یکی از برترین گزینه ها استفاده از لیموزین است که قیمت بالایی دارند. کاروا یکی از شرکت های تاکسی در قطر است که ماشین های لیموزین ارائه می نماید. البته دیگر شرکت های تاکسی های انلاین این مورد را امروزه دارند. هزینه ورودی لیموزین30 ریال قطر است و به ازای هر 1 کیلومتر 2 ریال به آن اضافه می گردد.اگر در میخواهید از اپلیکشن های تاکسی انلاین بهره ببرید بنا به راستا هزینه شما تغییر میکند.

انواع اپلیکیشن های تاکسی آنلاین در قطر

کاروا یکی از اپلیکیشن های تاکسی آنلاین قطر به شمار میرود که روزانه به خاطر سهولت دسترسی آن کاربران زیادی از آن استفاده می نمایند. در قطر چندین اپلیکیشن تاکسی آنلاین در قطر موجود است و از این رو بین تاکسی های آنلاین رقابت گسترده وجود دارد و به همین علت مدیران هر یک از اپیلیکیشن های تاکسی آنلاین سطح نظارت بالایی دارند تا بتوانند مسافران بیشتری جذب نمایند.

اپلیکشن Qatar taxاز دیگر اپلیکیشن های تاکسی آنلاین کشور قطر محسوب می گردد. که پیشتر به صورت تاکسی تلفنی بوده است و در سال های اخیر به صورت اپلیکشن نیز در آمده است. این بخش نیز تاکسی، لیموزین و انواع ماشین ها در قطر ارائه می نماید. و از حمل و نقل های عمومی قطر به شمار میرود.

اوبر شرکت پیشرفته تاکسی اینترنتی است که در در بسیاری از کشورها دارای فعالیت است. اوبر نه تنها یک اپلیکیشن تاکسی است بلکه خدمات دیگر بر آن افزوده است و چندین اپلیکیشن دیگر نیز شامل می گردد. دفتر مرکزی آن در سانفرانسیسکو، کالیفرنیا قرار گرفته است، بعلاوه خدمات تحویل غذا و اشتراک دوچرخه را انجام می دهد. محبوبیت این برنامه در خاورمیانه از محبوبیت بالایی برخوردار است. اوبر یکی دیگر از بخش های حمل و نقل عمومی قطر است که ماشین های لیموزین و تاکسی را به مسافران عرضه می نماید و با کاروا در قطر در قابت است تا مسافران بیشتری جذب کند.

Careem یک شرکت شبکه حمل و نقل مستقر در دبی است که در 15 کشور در خاورمیانه، آفریقا و جنوب آسیا فعالیت دارد. اپلیکیشن Careemدر قطر نیز فعال است. و از اپلیکشن های تاکسی آنلاین است. خدمات و قیمت این اپلیکشن های آنلاین بسیار مشابه هم در قطر بوده است و بسته به راستا و ساعات ترافیک قیمت ها تفاوت دارند.

پروازها

تنها یک فرودگاه بین المللی اصلی در قطر وجود دارد که آن فرودگاه بین المللی حمد است و پروازهای خارجی دارد با توجه به وسعت کم کشور قطر حمل و نقل هوایی در دیگر شهرهای قطر با توجه به هزینه های هوایی ارزان نبوده است و فقط دارای پروازهای خروجی مباشد. برای رفتن به دیگر شهرهای قطر برترین گزینه تاکسی و قطار قطر است.

منبع: الی گشت

به "سیستم حمل و نقل عمومی در قطر چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیستم حمل و نقل عمومی در قطر چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید