خبرنگاران 250 هزار قطعه طیور بومی در دلفان واکسینه شد

به گزارش وبلاگ تپلینک، خرم آباد- خبرنگاران - رییس شبکه دامپزشکی شهرستان دلفان گفت: 250 هزار قطعه طیور بومی در این شهرستان علیه بیماری نیوکاسل واکسینه شدند.

خبرنگاران 250 هزار قطعه طیور بومی در دلفان واکسینه شد

علی کریم پور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ تپلینک گفت: مرحله سوم واکسیناسیون طیور بومی با هدف یاری به اقتصاد خانوارهای روستایی و پیشگیری و مبارزه با بیماری نیوکاسل در 85 درصد روستاهای شهرستان اجرا شده است.

وی با اشاره به ضرورت پوشش کامل تمامی روستاها در واکسیناسیون طیور اضافه نمود: نیوکاسل از جمله بیماری های خطرناکی است که در صورت همه گیری، خسارت و تلفات بالایی را به همراه دارد و می تواند تا 90 درصد طیور را از بین ببرد.

کریم پور ادامه داد: باتوجه به اینکه زمان شیوع نیوکاسل، نمی توان به دلیل سرعت بالای انتشار بیماری درمان قطعی را در جمعیت طیور صنعتی و بومی انجام داد بنابراین بهترین راه مقابله با آن پیشگیری و واکسیناسیون است.

وی با بیان این که واکسیناسیون طیور علیه بیماری نیوکاسل به صورت خوراکی است اضافه نمود: کارشناسان شبکه دامپزشکی با حضور در مناطق روستایی دلفان نسبت به واکسیناسیون طیور بومی به صورت آشامیدنی اقدام می نمایند.

رییس شبکه دامپزشکی دلفان گفت: این طرح به صورت رایگان و با استفاده از توان بخش دولتی به منظور کنترل و پیشگیری از بیماری نیوکاسل در جمعیت طیور بومی شهرستان و به تبع آن جلوگیری از سرایت بیماری از طیور بومی به طیور صنعتی و حفظ و حراست از سرمایه های ملی اجرا می گردد.

بیماری نیوکاسل یکی از خطرناکترین بیماریهای ویروسی طیور بوده و به شدت مسری است، عامل این بیماری پارامیکسو ویروسی است که پرندگان و انسانها را به این بیماری مبتلا می نماید، ویروس این بیماری به وسیله دهان، ارتباط تنفسی و مدفوع منتقل می گردد.

این بیماری در گونه های مختلف پرندگان اهلی و وحشی دیده شده که به وسیله هوا به طیور و پرندگان زینتی منتقل می گردد، این بیماری معمولا تلفات زیادی در طیور دارد.

علائم این بیماری در پرندگان مسائل تنفسی، گوارشی و علائم عصبی از قبیل فلجی، سر نافرم پرنده(کله بادی)، حرکات چرخشی پرنده به دور خود و حمله بیماری به یک باره است.

انسان هایی که معمولا با طیور، پرندگان زینتی، فرآورده های طیور، ترشحات و گوشت مرغ تماس دارند در خطر ابتلا به این بیماری هستند، دوره کومون این بیماری فقط یک یا دو روز است.

تب و لرز، بی حالی و عفونت به صورت موضعی در چشم(تورم ملتحمه) همراه با ریزش اشک، سوزش ودرد شدید، سرگیجه و بیخوابی از علائم این بیماری در انسان بوده که قابل درمان است و پس از تشخیص و درمان حدود 3 هفته طول می کشد تا فرد سلامتی کامل خود را به دست آورد.

این بیماری عوارض زیادی را بر روی مرغداری باقی گذاشته به طوری که تا یک سال ویروس آن در لاشه مرغ باقی مانده و قابل انتقال به انسان می باشد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران 250 هزار قطعه طیور بومی در دلفان واکسینه شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 250 هزار قطعه طیور بومی در دلفان واکسینه شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید