10 مهارت مهم زندگی که تا قبل از 10 سالگی باید به فرزندتان بیاموزید

به گزارش وبلاگ تپلینک، در دنیای مدرن امروزی چیزهای زیادی وجود دارند که بچه ها باید یاد بگیرند، اما متاسفانه به بسیاری از آن ها توجه نمی گردد. در سال 2014، نتیجه یک مطالعه نشان داد که 57 درصد بچه ها سه تا پنج ساله می توانند حداقل از یک اپلیکیشن در تلفن هوشمند استفاده نمایند، اما فقط 14 درصد آن ها قادر هستند بند کفش های خود را ببندند. به گفته محققان، بسیاری از والدین به جای اینکه اجازه دهند فرزندشان از خودش مراقبت کند، همه کارها را برای او انجام می دهند. والدین باید کودک را برای راه آماده نمایند، نه راه را برای کودک. به همین علت، تصمیم داریم در مقاله امروز خبرنگاران مگ به مهم ترین مهارت های زندگی برای بچه ها اشاره کنیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

10 مهارت مهم زندگی که تا قبل از 10 سالگی باید به فرزندتان بیاموزید

مهم ترین مهارت های زندگی برای بچه ها زیر 10 سال

اگر فرزند خردسال دارید، آموزش مهارت های زیر را در اولویت قرار دهید:

1. تهیه یک غذای ساده

از کودک خود بخواهید که در آماده کردن غذا به شما یاری کند و در مقابل خرابکاری های او آرامش خود را حفظ کنید. برای مثال، کودک می تواند بریدن موز را با چاقوی پلاستیکی تمرین کند یا ماست را با قاشق داخل کاسه بریزد. بعلاوه بچه ها بالای پنج سال می توانند نحوه درست کردن ساندویچ یا اسموتی را یاد بگیرند. اگر با توجه به سن کودک به تدریج مهارت های مربوط به آشپزی را به او یاد بدهید، تا سن 10 سالگی باید بتواند با نظارت شما از اجاق گاز استفاده کند.

2. استفاده هوشمندانه از اینترنت

با توجه به اینکه بچه ها بخش زیادی از وقت خود را صرف استفاده از لپ تاپ یا موبایل می نمایند، آموزش چند قانون برای استفاده ایمن از دنیای دیجیتال لازم است. به محض اینکه فرزندتان توانست بدون نظارت از فناوری های دیجیتال استفاده کند، اقدامات زیر را انجام دهید:

  • به کودک یاری کنید رمزی انتخاب کند که حدس زدن آن سخت است و به او بگویید که هرگز آن را با کسی به جزء شما به اشتراک نگذارد.
  • مطمئن شوید که فرزندتان فقط با افرادی که در زندگی واقعی می شناسد چت می نماید و اطلاعات شخصی مانند تاریخ تولد، آدرس خانه یا شماره تلفن خود را در اختیار دیگران قرار نمی دهد.
  • از فرزندتان بخواهید که قبل از دانلود کردن چیزی یا کلیک کردن روی آگهی های تبلیغاتی، اجازه بگیرد یا از شما یاری بخواهد.
  • مهم تر از همه، به فرزندتان بگویید که می تواند برای برطرف هر مسئله ای به شما مراجعه کند. این موضوع مهمی است که باید همیشه به کودک خود یادآوری کنید.

3. شستن لباس

یکی از مهم ترین مهارت های زندگی برای بچه ها که معمولا مورد غفلت قرار می گیرد، شستن لباس است. بسیاری از نوجوانان بدون اینکه بدانند چگونه لباس هایشان را بشویند، وارد دانشگاه می شوند. اجازه ندهید فرزند شما هم این گونه بزرگ گردد. وقتی کودک به سن 6 سالگی می رسد، می تواند نحوه شستن لباس را بیاموزد. به فرزندتان نشان دهید که چگونه میزان پودر را مقدار بگیرد، آن را به ماشین لباسشویی اضافه کند، تنظیمات را انجام دهد و سپس دستگاه را روشن کند.

4. کاشت نهال

بسیاری از بچه ها کاشت بذر را در کلاس درس یاد می گیرند، اما درباره نحوه انتقال نهال به باغچه آموزش نمی بینند. برای اینکه این مهارت را به کودک بیاموزید، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مکانی را برای کاشت نهال آماده کنید؛ در صورت امکان، حدود پنج سانتی متر کود طبیعی یا کمپوست روی خاک بریزید، کلوخ ها را بشکنید و خاک را آبیاری کنید تا مرطوب گردد.
  • یک گودال کوچک حفر کنید؛ از کودک بخواهید که یک گودال کمی بزرگ تر از ظرف گیاه حفر کند.
  • نهال را بردارید؛ از کودک بخواهید 2 انگشت خود را از هم جدا کند تا ساقه گیاه بین آن ها قرار بگیرد. سپس گلدان را کمی برعکس کنید تا گیاه از آن خارج گردد.
  • نهال را بکارید؛ هنگامی که گیاه را از گلدان خارج کردید و داخل خاک قرار دادید، از فرزندتان بخواهید در گودال خاک بریزد و به آرامی آن را فشار دهد.
  • گیاه را آبیاری کنید؛ اجازه دهید کودک با آبپاش به گیاه آب بدهد.

5. نوشتن نامه

نامه نوشتن یکی از مهم ترین مهارت های زندگی برای بچه ها زیر 10 سال است. بچه ها خردسال می توانند به یکی از اعضای خانواده یا دوستان خود نامه بنویسند یا برای او نقاشی بکشند و نحوه ارسال آن را یاد بگیرند. بچه ها بزرگ تر می توانند علاوه بر این کار، آدرس خود را روی پاکت اضافه نمایند. در حین آموزش نامه نویسی به بچه ها از فرصت بهره ببرید و پنج بخش اصلی نامه (شامل تاریخ، سلام کردن، متن اصلی، انتها و امضاء) را به او یاد بدهید.

6. یاری کردن به کسی که در حال خفگی است

به گفته انجمن قلب آمریکا، بچه ها 9 ساله می توانند احیای قلبی ریوی (CPR) را یاد بگیرند. برای این کار از آن ها بخواهید که مانور هایملیخ (Heimlich) را روی عروسک تمرین نمایند. اصول اولیه CPR عبارتند از:

  • از فرد بپرسید که آیا در حال خفه شدن است یا خیر. اگر نمی تواند پاسخ دهد، فورا برای یاری به او اقدام کنید.
  • از کسی بخواهید که با اورژانس (شماره 115) تماس بگیرد.
  • مانور هایملیخ را آغاز کنید. پشت فرد بایستید و دست های خود را دور او حلقه کنید. یکی از دست ها را مشت کنید و از سمت انگشت شست، آن را بالای ناف (درست زیر قفسه سینه) قرار دهید. دست دیگر خود را روی مشت تان بگذارید و به سمت داخل بدن و رو به بالا فشارهای سریع و قوی وارد کنید.
  • این کار را تا زمانی که جسم خارجی بیرون بیاید تکرار کنید.

7. درمان زخم

درمان زخم را هم می توان در فهرست مهم ترین مهارت های زندگی برای بچه ها زیر 10 سال قرار داد. برای اینکه فرزندتان با تماشا خون نترسد، سعی کنید خودتان به آن واکنش شدید نشان ندهید. آموزشگاه پوست آمریکا توصیه می نماید که جراحت های جزئی را با روش زیر درمان کنید:

  • برای جلوگیری از آلوده شدن زخم، دست های خود را با آب و صابون بشویید.
  • محل زخم را با آب ولرم و صابون بشویید تا از هر گونه آلودگی پاک گردد.
  • با یک پارچه تمیز روی زخم فشار وارد کنید تا خونریزی متوقف گردد. معمولا این کار یک تا 2 دقیقه طول می کشد. کمی روی زخم بمالید تا مرطوب بماند.
  • زخم را باندپیچی کنید.

8. جهت یابی

اگر تا به حال در حین پیروی از دستورالعمل های GPS مسیر خود را گم نموده باشید، می دانید که نقشه خوانی اهمیت زیادی دارد. به فرزندتان اجازه دهید که در باغ وحش، موزه، پارک و… مسیر را به شما نشان دهد. این فعالیت ها مهارت جهت یابی کودک را تقویت می نمایند.

9. خرید مقایسه ای

یکی از مهم ترین مهارت های زندگی برای بچه ها زیر 10 سال، خرید هوشمندانه است. این مهارت به تمرین احتیاج دارد و شامل یک رویکرد سه مرحله ای است:

  • همان طور که خرید می کنید، شرح دهید؛ قیمت ها را با صدای بلند بگویید و درباره گزینه انتخابی خود با فرزندتان صحبت کنید. برای مثال، بگویید من از فروشگاه دیگری خرید می کنم، چون این کالا را مقرون به صرفه تر می دهد. بعلاوه با او درباره چیزهایی که دوست دارید داشته باشید (برای جدیدترین مدل کفش) اما به علت محدود بودن بودجه از خرید آن ها صرف نظر می کنید، گفت وگو کنید.
  • اجازه دهید فرزندتان پول برخی از چیزها را بپردازد؛ به فرزندتان پول توجیبی بدهید و مسئولیت خرید برخی از اقلام مثل اسباب بازی را به او محول کنید. این کار به کودک یاد می دهد که چگونه پول خود را پس انداز یا مدیریت کند.
  • بازی مواد غذایی را انجام دهید؛ هنگام خرید از سوپرمارکت یا فروشگاه های آنلاین، کودک خود را به چالش بکشید تا مقرون به صرفه ترین خوراکی را پیدا کند.

10. کادو کردن هدیه

بچه ها هدیه دادن را دوست دارند و کادو کردن هدیه باعث مسرور تر شدن آن ها می گردد. بچه ها پیش دبستانی می توانند به بریدن کاغذ کادو و چسب زدن به آن یاری نمایند. بچه ها بزرگ تر می توانند با یاری شما سایر مراحل مانند برداشتن برچسب قیمت، پیدا کردن جعبه با مقدار مناسب و پیچیدن کاغذ کادو دور هدیه را انجام دهند.

کلام انتهای

کودک شما بیشتر از آنچه که تصور می کنید توانمند است. او می تواند بسیاری از کارها، از تهیه یک غذای ساده گرفته تا درمان زخم را انجام دهد. برای اینکه فرزند مستقلی داشته باشید و توانایی هایش را تقویت کنید، مهارت های فوق را به او یاد بدهید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ تپلینک مگ را بخوانید.

منبع: parents

منبع: دیجیکالا مگ

به "10 مهارت مهم زندگی که تا قبل از 10 سالگی باید به فرزندتان بیاموزید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 مهارت مهم زندگی که تا قبل از 10 سالگی باید به فرزندتان بیاموزید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید