فراهم شدن امکان تهیه الگوی پراش الکترون های بازگشتی از نمونه های صنعتی در اصفهان

به گزارش وبلاگ تپلینک، امکان تهیه الگوی پراش الکترون های بازگشتی بر روی نمونه های صنعتی و دانشگاهی کشور با راه اندازی سیستم نوین EBSD در دانشگاه صنعتی اصفهان فراهم شد.

فراهم شدن امکان تهیه الگوی پراش الکترون های بازگشتی از نمونه های صنعتی در اصفهان

دانشگاه صنعتی اصفهان اعلام نمود: یکی از پیشرفته ترین و به روزترین روش های مشخصه یابی در جهان برای شناسایی ساختار مواد، روش پراش الکترون های بازگشتی (Electron Back Scatter Diffraction) است.

علیرضا نجفی رییس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه با توجه به پیچیدگی های تخصصی اپراتوری، حساسیت و هزینه های بالای این تجهیز، تا کنون در داخل کشور امکان تهیه این الگو ها برای محققان میسر نبود، گفت: امروز این امکان فراهم شده است که از آشکارساز EBSD میکروسکوپ الکترونی پیشرفته انتشار میدانی (FESEM) برای شناسایی ساختار مواد و نمونه های صنعتی و دانشگاهی کشور استفاده گردد.

متخصص و کارشناس آشکار ساز (EBSD) دانشگاه صنعتی اصفهان نیز گفت: این روش به تهیه الگوی مشخصی از الکترون های پراش یافته از نمونه ها در زاویه های خاص منجر می گردد.

رئوف رحیم زاده ادامه داد: دانش فنی تنظیمات و پارامتر های دستگاهی تهیه الگو از نمونه های مختلفی از جمله فولادها، سوپر آلیاژ های پایه نیکل، آلیاژ های آنتروپی بالا، آلیاژ های پایه کبالت با مصارف پزشکی و قطعات فراوریه شده با روش های پیشرفته پرینت سه بعدی، فرایند های ترمومکانیکال و ریخته گری که تا پیش از این احتیاج به انجام این آزمون برای آن ها در خارج از کشور بود، در دانشگاه صنعتی اصفهان به دست آمده است.

بر اساس این گزارش، مطابق الگوی تهیه شده در روش پراش الکترون های بازگشتی، ساختار دانه ها و جهت گیری آن ها با رنگ های مختلف مشاهده می گردد که می تواند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار محققان و صنعتگران قرار دهد.

در روش پراش الکترون های بازگشتی، الکترون های فراوری شده با زاویه 70 درجه به نمونه تابیده می گردد، برگشت می یابد و الکترون های برگشت یافته، اطلاعاتی از صفحه های اتمی، ساختار کریستالی و بافت ماده در اختیار محققان قرار می دهد.

ساختار بیشتر مواد از جمله فلزات از دانه ها و کریستال های مختلفی تشکیل شده است که میزان، شکل و جهت گیری کریستالی آن ها تأثیر زیادی در خواص مختلف از جمله خواص فیزیکی و خواص مکانیکی دارد.

دانشگاه صنعتی اصفهان با حدود 10 هزار دانشجو و 500 عضو هیات علمی یکی از دانشگاه های برتر کشور است.

وبلاگ تپلینک اصفهان اصفهان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "فراهم شدن امکان تهیه الگوی پراش الکترون های بازگشتی از نمونه های صنعتی در اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراهم شدن امکان تهیه الگوی پراش الکترون های بازگشتی از نمونه های صنعتی در اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید