دوئل با بیکاری زیر چتر آموزش

به گزارش وبلاگ تپلینک، خیلی دور نیست سال هایی که پسربچه های قد و نیم قد شهری و روستایی همزمان با درس خواندن کنار دست پدرهای خود در حرفه های مختلف مشغول می شدند تا به قول قدیمی ها مرد زندگی شوند.

دوئل با بیکاری زیر چتر آموزش

به گزارش وبلاگ تپلینک، یکی آچار به دست می شد و رخت شاگرد مکانیکی بر تن می کرد و دیگری هم اره به دست می شد و در نجاری پدرش کار می کرد. بعد هم به محض فراغت از درس و مشق بدون هیچ دغدغه ای به پشتوانه آموزش شغلی که در کودکی دیده بودند، راهی بازار کار می شدند، اما حالا سال های زیادی است که رابطه استاد و شاگردی کمرنگ و کمرنگ تر شده و به همان نسبت که از رابطه استاد و شاگردی در جامعه کاسته شده به آمار تحصیلکردگان بیکار هم اضافه شده است؛ موضوعی که حالا باعث شده خیلی از کارشناسان اجتماعی اعلام نمایند فقدان مهارت دلیل اصلی بیکاری جوان هاست و راه چاره برون رفت از معضل بیکاری، تجهیز آنها به آموزه های فنی وحرفه ای است.

به خاطر همین در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اسناد بالادستی توجه ویژه به هنرستان ها، مهارت آموزی و کارآفرینی برای دانش آموزان به عنوان یک تکلیف همیشه مورد تأکید قرار گرفته است. حمیدرضا خان محمدی، مشاور وزیر آموزش و پرورش تابستان امسال از راه اندازی 100 هنرستان فنی وحرفه ای و کاردانش در استان های سراسر کشور، همجوار با کارخانه های صنعتی اطلاع داد و گفت هم اکنون در اصفهان شاهد فعالیت 32 مدرسه در جوار کارخانه هستیم.

از آنجا که آموزش و تربیت نیروی انسانی کارآمد و متناسب با احتیاجهای بازارکار، ارتقای توان کارآفرینی دانش آموزان و درنهایت یادگیری بیشتر، احتیاجمند تجهیزات و شیوه هایی مناسب برای محقق شدن این اهداف است، وزارت آموزش و پرورش امسال اقدام به تعریف رشته های تازه فنی وحرفه ای با دورنمای بازار کار نموده است.

تعریف 2 رشته محیط بانی و خدمات پس از فروش

مدیرکل دفتر آموزش های فنی وحرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش در این باره می گوید: هرساله رشته های تازهی در آموزش های فنی وحرفه ای و کاردانش مدنظر قرار می گیرد که متناسب با احتیاج بازار کار است. امسال هم براساس این احتیاجسنجی انجام شده 2 رشته محیط بانی و رشته خدمات پس از فروش خودرو به رشته های فنی وحرفه ای ما در هنرستان ها افزوده شده اند.

به گفته عباس بیات احتیاج، سازمان حفاظت محیط زیست در به کارگیری محیط بانان متخصص و حرفه ای، که دوره های آموزشی را هم طی نموده باشند، چاره دیگری نداشت؛ لذا در تعامل این سازمان با وزارت آموزش و پرورش شاهد اجرایی شدن رشته محیط بانی برای نخستین بار در هنرستان های کشور هستیم. او می گوید: ایران خودرو و سایپا نیز در بخش خدمات پس از فروش احتیاجمند نیروهای جوان و آموزش دیده بودند که با توجه به آموزش رشته مکانیک در هنرستان ها ما از پیشنهاد آنها استقبال و برای نخستین بار نسبت به پذیرش دانشجو در این رشته اقدام کردیم.

او با اشاره به آموزش های فنی وحرفه ای و نقش و جایگاه این آموزش ها در بازار کار، فراوری و اشتغال کشور می گوید: آموزش های فنی وحرفه ای از احتیاجهای اساسی ما در بازار کار، اشتغال و فراوری کشور است؛ آموزش هایی که در گذشته بیشتر در قالب رابطه استاد و شاگردی مشهود بود و حالا در هنرستان های جوار صنایع و رشته های آموزشی متنوع.

این مسئول وزارت آموزش و پرورش هم معتقد است کمرنگ شدن رابطه استاد و شاگردی و مسلط نبودن جوان های ما به مهارت های فنی از علل بیکاری در جامعه است و ما می کوشیم در بخش آموزش های فنی وحرفه ای و توسعه این بخش به تربیت نیروی انسانی ماهر و مورداحتیاج جامعه بپردازیم.

تخصیص 15 میلیارد تومان اعتبارات کیفیت بخشی به هنرستان ها

او تخصیص 15 میلیارد تومان از محل اعتبارات کیفیت بخشی وزارت آموزش و پرورش به توسعه سرانه هنرستانی کشور را ازجمله اتفاقات خوب این حوزه در امسال برشمرده و می گوید: این اعتبارات جدا از بودجه های مصوبی است که در ردیف بودجه برای هنرستان های کشور درنظر گرفته شده است.

وزیر آموزش و پرورش هم در نخستین جلسه ستاد هماهنگی و توسعه آموزش های فنی وحرفه ای و مهارتی با بیان اینکه همه ساله رشته هایی حذف و رشته های تازهی وارد بازار کار می شوند، گفته است: در حوزه آموزش های فنی وحرفه ای هم باید با این دورنما به تعریف رشته های تازه بپردازیم.

یوسف نوری با بیان اینکه طرح های کلان آموزش های فنی وحرفه ای باید با حضور همه ذی نفعان این آموزش ها تشکیل و تصمیم گیری گردد، معتقد است استعدادهای دانش آموزان باید شناسایی شده و بر این اساس وارد رشته های مختلف در دوره متوسطه دوم شوند.

او البته داشتن مهارت را یکی از لازمه های فردی در یادگیری دانسته و تأکید نموده درست است برای انجام هر کاری باید مهارت داشت، اما تصور اینکه در هنرستان می توانیم مهارت ایجاد کنیم، غلط است. مهارت آموزی و مهارت ورزی باید از دوره کودکی شروع گردد و علاقه به یادگیری مهارت و ابزار در این دوره باید در بچه ها شکل گرفته و ایجاد گردد.

آموزش های فنی وحرفه ای احتیاجمند سند منظره

درواقع او هم قصه استاد و شاگردی و احیای این شیوه آموزشی را یکی از ضرورت های آموزش های فنی وحرفه ای می داند و معتقد است بچه ها از دوره کودکی باید آموزش مهارت ببینند.

وزیر آموزش و پرورش معتقد است آموزش های فنی وحرفه ای باید سند منظره داشته باشد تا براساس آن بتوانیم نقشه راهی تدوین و برنامه های آموزشی خود را عملیاتی کنیم.

اهمیت و جایگاه آموزش های فنی وحرفه ای در نام آموزشی کشور آنقدر مهم است که امسال برای نخستین بار سرانه ویژه ای برای هنرستان ها پرداخت شد. محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش هم در نشست ستاد هماهنگی و توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی گفته است: با توجه به اهمیت موضوع و تسریع آموزش های فنی وحرفه ای، تشکیل ستادی برای هماهنگی و توسعه آموزش های فنی وحرفه ای در آموزش وپرورش ضروری بود.

او با بیان اینکه در راستای تغییر حکمرانی، باید آموزش های فنی وحرفه ای به سمت احتیاجهای بازار کار پیش رود، گفته است: به همین دلیل باید مشارکت دست اندرکاران آموزش های فنی وحرفه ای را ایجاد کنیم. در چند ماه گذشته به اندازه 2درصد آموزش فنی وحرفه ای را در کشور افزایش داده ایم.

نوری یکی از احتیاجهای هر روزه هنرستان ها را مواد مصرفی بر می شمارد و یادآور شده است: سرانه هنرستان ها در سال های گذشته حذف شده بود که درنظر گرفتیم هرچند اندک مبالغی به عنوان سرانه های آموزشی به صورت ویژه برای هنرستان ها تخصیص دهیم.

به گفته او، مهر امسال 500میلیارد تومان تجهیزات برای هنرستان ها خریداری شد و درصورت تخصیص منابع از سوی سازمان برنامه و بودجه می توانیم حدود 700میلیارد تومان تجهیزات دیگر را هم برای هنرستان ها تامین کنیم.

هم اکنون در مجموع یک میلیون و104 هزار دانش آموز در هنرستان های فنی وحرفه ای و کاردانش در 3 پایه تحصیل می نمایند و حدود 79هزار دانش آموز نسبت به سال گذشته درمجموع 3 پایه افزایش پیدا نموده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "دوئل با بیکاری زیر چتر آموزش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوئل با بیکاری زیر چتر آموزش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید