به جای ماشین آلات پیشرفته به نیروی کار ماهر نیاز داریم

به گزارش وبلاگ تپلینک، خبرنگاران/خراسان رضوی رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: چیزی که کارخانه های ما در حال حاضر نیازمند آن هستند ماشین آلات نیست بلکه نیروهای ماهر است.

به جای ماشین آلات پیشرفته به نیروی کار ماهر نیاز داریم

محمدعلی چمنیان در گفت وگو با وبلاگ تپلینک در مورد رشد مالی و موانع تولید در استان اظهار کرد: یکی از مهمترین عوامل رشد مالی 2.2 درصدی در سال 99 این بود که رشد مالی در این سال نسبت به رشدهای منفی سال های قبل کاهش پیدا کرده بود که این مساله خیلی نباید ما را فریب بدهد. باید بیش از اینها در سال 1400 رشد داشته باشیم تا به نقطه ای که در چند سال قبل بودیم برسیم.

وی ادامه داد: در عرض چند سال گذشته حدود 12درصد رشد مالی منفی داشته ایم و در سال گذشته دو درصد رشد مثبت، این مساله نشان از این است که رشدهای منفی به خاتمه رسیده است. در سال 98 واردات کم شد و درآمدهای ارزی کاهش یافته بود و تولیدات داخلی جوابگوی نیازهای کشور نبود. اما در سال 99 ظرفیت های تولیدی افزایش پیدا کرد.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و بازار پول اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در مورد زیرساخت های تولید در خراسان رضوی گفت: مهمترین زیر ساخت های تولید در استان زیر ساخت های نرم افزاری یا مهارتی است. ما به نیروی انسانی توانمند برای تولید نیاز داریم. افرادی که دانش خوبی داشته باشند و بتوانند دانش را به نوآوری تبدیل کنند. همچنین در حوزه فنی و حرفه ای به افراد توانمند نیاز داریم تا این نوآوری ها را به فناوری تبدیل کنند. در هر دو حوزه نوآوری و فناوری مشکل کمبود نیروی توانمند وجود دارد، از نظر سخت افزاری بعضی از سخت افزارهای ما با کشورهای پیشرفته برابری می کنند. چیزی که کارخانه های ما در حال حاضر نیازمند آن هستند ماشین آلات نیست بلکه نیروهای ماهر است.

وی ادامه داد: افراد دیدگاهشان این است که با ورود به نیروی صنعتی کار را فرا می گیرند و این مساله در مراکز آموزشی نیز توسعه پیدا کرده است. این مدل فشار زیادی برای صنایع ایجاد می کند و مهمترین مشکل جذب نیروی ماهر و توانمند است. سیستم های آموزشی در توانمندسازی نیروها بسیار ضعیف عمل می کنند . به نظر بنده مهمترین زیر ساختی که باید تقویت شود تا تولید افزایش یابد تربیت نیروهای توانمند است.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و بازار پول اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: در حوزه های صادراتی محصولات استان با محصولات خارجی قابل رقابت هستند و قیمت مناسبی دارند اما بازرگانان قوی برای صادرات محصولات صنعتی در استان وجود ندارند. آخرین عاملی که واقعا برای صنعت و تولید در کشور اهمیت دارد بهبود روابط با کشورهای جهان چه در بعد سیاسی برای تبادل دانش، صادرات محصول و مواد اولیه و چه در بعد جابجایی مالی است. اگر بحث توانمندسازی و ارتباطات بین الملل بهبود یابد به رشد مالی مناسبی خواهیم رسید.

وی مطرح نمود: ارتباط پیدا کردن با جهان از دو طریق می تواند رشد مالی را بالا ببرد. فروش نفت رشد مالی را به صورت موقت بالا می برد که باید تلاش کنیم این رشد به صورت مستمر باشد.

چمنیان در مورد حمایت های اجرا شده از تولیدکنندگان و بخش خصوصی گفت: حمایت خاصی از تولید کنندگان با بحث تعهدات ارزی و برگشت ارز صورت نمی گیرد. در 6ماهه اول سال ثبت سفارشات تایید نمی شد و بحث هایی مثل تخصیص ارز صورت نمی گرفت. سیاست های بانک مرکزی که باید به تصویب دولت برسد در سال 99 به تولید کنندگان ضربه زد. اگر در سال 99 جهشی داشتیم نباید به پای دولت گذاشت بلکه کارآفرینان و تولیدکنندگان بدون حمایت های دولت توانستند رشد مالی ایجاد کنند. تولید کنندگان در شرایط سخت ستون های اقتصاد کشور هستند.

وی شرح داد: کارگران نیز ستون های تولید هستند، کارگران در سال 99 شرایط سختی داشتند و تورم عجیبی که دولت به خوبی نتوانست آن را کنترل کند شرایط را برای کارگران سخت تر کرده بود و قدرت خرید را کاهش داده بود. کارخانه ها و بخش تولید نیازمند کارگر پرانگیزه هستند. تنها کاری که از جانب دولت صورت گرفت جلوگیری از واردات بی رویه محصولات بود. دلیل آن نیز این بود که دولت ارز نداشت تا واردات صورت گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "به جای ماشین آلات پیشرفته به نیروی کار ماهر نیاز داریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به جای ماشین آلات پیشرفته به نیروی کار ماهر نیاز داریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید