لیما؛ شهر شاهان پرو

به گزارش وبلاگ تپلینک، پرو، کشوری رویایی با تاریخی باستانی، معماری خارق العاده و سنت هایی مرموز و نامرسوم است. همین گفته ها را می توان درباره پایتخت آن نیز تکرار کرد. لیما در سال های میانی قرن شانزدهم توسط فرانسیسکو پیزارو، فاتح اسپانیایی، بنا شد و تا به امروز به خوبی توانسته است فضای باستانی بی نظیر خود را حفظ کند.

لیما؛ شهر شاهان پرو

ساختمان های این شهر هرکدام به سبکی بنا شده اند و از این لحاظ می توان لیما را یک موزه واقعی معماری دانست. با این مقاله همراه شوید تا شما را به تور مجازی لیما ببریم.

لیما در ابتدا به عنوان شهری مقدس و با عنوان Ciudad de los Reyes بنا شد که به اسپانیایی به معنی شهر شاهان است. به همین خاطر، هدف پیزارو از این نام گذاری، تاکید بر اهمیت استراتژیک بندر جدید بود که در ساحل اقیانوس آرام و در دره ای کنار چند رودخانه در پایین رشته کوه آند قرار داشت. این موقعیت جغرافیایی باعث شد تا کشتی ها به راحتی به مناطق مختلف کشور دسترسی داشته باشند، به فتوحات بیشتری دست یابند و مستعمرات خود را گسترش دهند.

نام بلندپروازانه موردنظر پیزارو برای این شهر تازه تاسیس دوام چندانی نداشت و مردم محلی ، آن را به همان نام کل منطقه می خواندند. هرچند، اختلاف سلیقه ها در نام گذاری شهر مانع از شکوفایی و توسعه آن نشد. موقعیت مطلوب و استثنایی لیما به توسعه فرهنگ و هنر و آموزش در آن انجامید.

ثروتمندان اسپانیا، ساختمان هایی اشرافی در لیما ساختند و رقابت در میان آن ها بر سر هرچه کمتر کردن فاصله املاک شان با مرکز شهر بالا گرفت. فرایند ساخت وساز در لیما تحت نظارت مستقیم پادشاه اسپانیا انجام می شد: خیابان هایی مستقیم در اطراف محوطه ای چهار ضلعی که میدان مربعی شکل شهر را تشکیل می داد. چیدمان معماری منحصربه فرد میدان پلازا دِ آرماس (Plaza de Armas) و نواحی اطراف آن باعث شد یونسکو، کل این منطقه را به عنوان میراث دنیای یونسکو به رسمیت بشناسد.

در دوران استعمار که لیما در دست نیروهای اسپانیایی بود، این میدان به عنوان محلی برای برپایی بازار، مسابقه های گاوبازی و اعدام محکومان به کار می رفت. مورخان می گویند در این نقطه بود که اولین بدعت گذار برّ جدید را در 15 نوامبر سال 1573 اعدام کردند. منظور از برّ جدید، قاره آمریکا و استرالیا و جزیره های اطراف آن است؛ این نام پس از کشف قاره آمریکا توسط کریستوف کلمب رواج پیدا کرد. تا پیش از آن تصور عموم بر آن بود که دنیا تنها از سه قاره آسیا و اروپا و آفریقا تشکیل شده است که هم اکنون به نام بَرّ قدیم معروف هستند.

تمامی ساختمان های مهم بخش مرکز تاریخی شهر در اثر وقوع چند زمین لرزه، بارها و بارها تخریب و بازسازی شدند. سبک های جدید و نیازهای دنیای در حال تغییر و ورود به عصر مدرن نیز در بازسازی ساختمان ها بی تاثیر نبود. طبق اسناد، رویال پالاس (The Royal Palace) که به نام کاخ ریاست جمهوری (Government Palace) نیز شناخته می گردد، قدیمی ترین ساختمان شهر محسوب می گردد. با این حال، این ساختمان چهره اولیه خود را حفظ نکرد و در قرن بیستم، نوسازی شد. کلیسای جامع لیما (Cathedral of Lima) و کاخ آرک بیشاپ (Archbishops Palace) نیز به سرنوشت مشابهی دچار شدند.

پلازا دِ آرماس، به موجب معماری بی بدیل خود، در فهرست میراث دنیای یونسکو ثبت شده است

در دهه 1650، یک فواره برنزی در میدان شهر نصب شد که اکنون یکی از مهم ترین بناهای تاریخی لیما به حساب می آید. با وجود سبک های معماری کاملا متفاوتی که در ساختمان های اطراف میدان وجود دارد و از سبک گوتیک تا سبک های پسا استعماری را در بر می گیرد، نمای کل میدان با گذشته افسانه ای آن هماهنگی دارد.

شاهکار معماری هوآکا پوکلانا (Huaca Pucllana)، یک بنای تاریخی با پیشینه ای بسیار کهن تر است که در منطقه میرافلورز (Miraflores) شهر لیما واقع شده است. این هرم گلی منحصربه فرد در اواسط قرن بیستم توسط باستان شناسان کشف شد. با اینکه هرم بین سال های 200 تا 700 میلادی و تنها با استفاده از گل، ماسه و آب ساخته شده، همچنان ساختار اولیه خود را حفظ نموده است. هرم مذکور، زمانی یکی از مراکز مهم برای انجام مراسم تشریفاتی در فرهنگ پیشا اینکا بود و اکنون به یک مقصد گردشگری محبوب در این شهر بدل شده است.

از مرکز شهر تاریخی لیما که بیرون بروید، لیمای مدرن و امروزی را در پارک آو رزرو (Park of the Reserve) خواهید دید؛ پارکی که در تاریخ 19 فوریه 1929 افتتاح شد و به افتخار سربازانی به این نام خوانده می گردد که طی جنگ پاسیفیک، از این شهر دفاع کردند. پارک یادشده در دهه 1960 به تدریج رو به ویرانی رفت و تا 1990 بیشتر ساختمان ها، فواره ها و آلاچیق های آن عملا غیرقابل استفاده شدند.

در سال 2007 و پس از انجام بازسازی های گسترده و افزودن چند بخش جدید به آن، پارک مذکور جانی دوباره یافت. با الحاق مجیک واتر تور (Magic Water Tour)، اینجا اکنون دارنده رکورد دنیای در زمینه عظیم ترین مجموعه آب نماهای دنیا به شمار می آید که نام آن در کتاب رکوردهای گینس نیز ثبت شده است. بسیاری از فواره های این مجموعه، سازه هایی چندمنظوره هستند و جریان آب در آن ها با موسیقی، تصویر و نمایش های لیزری همراه است. ارتفاع عظیم ترین فواره این مجموعه به حدود 80 متر می رسد.

منبع: گردشبان

به "لیما؛ شهر شاهان پرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لیما؛ شهر شاهان پرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید