مرغ با قیمت مصوب نایاب شد، مرغ فروشان جریمه می گردد!

به گزارش وبلاگ تپلینک، پس از مرغ داران، این بار نوبت فروشندگان است که نسبت به شرایط قیمت و بازار مرغ گلایه مند شوند؛ چراکه طبق اعلام رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران، در حال حاضر اعضای این صنف به مرغ با قیمت مصوب دسترسی ندارند، اما به علت رعایت نکردن نرخ مصوب جریمه می شوند.

مرغ با قیمت مصوب نایاب شد، مرغ فروشان جریمه می گردد!

به گزارش تجارت نیوز، قیمت گذاری دستوری گوشت مرغ باعث شده تا فراوری این محصول برای مرغ داران همراه با زیان باشد. اکنون حتی فروشندگان هم نسبت به قیمت های ابلاغی معترض شده اند تا بدین ترتیب مرغ با قیمت مصوب در بازار نایاب گردد. با این حال باز هم تنها راه حل دولت برخورد دستوری و تهدید فروشندگان به تحمیل جریمه های سنگین است.

متأسفانه مرغ داران در سال های اخیر با مسائل عدیده ای ازجمله در تامین نهاده های فراوری و دخالت های دولت در بازار روبرو بودند. پیش بینی می شد بخشی از مسائل با حذف ارز دولتی که برای عده ای رانت ایجاد نموده بود رفع گردد، اما همچنان اوضاع نابسمانی در بخش فراوری و بازار مرغ حاکم است.

در حال حاضر نرخ مصوب مرغ برای مصرف نماینده 73 هرار تومان است که در میادین میوه و تره بار نیز با همین قیمت عرضه می گردد، اما قیمت در بعضی خرده فروشی های سطح بازار به 100 هزار تومان هم می رسد.

در رابطه با دلیل این شرایط، مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران، در تبادل نظر با تجارت نیوز، با بیان اینکه در حال حاضر مرغ با قیمت مصوب به اندازه کافی و برای همه واحد های صنفی تامین نمی گردد، گفت: البته هم مرغ گرم و هم مرغ منجمد با قیمت مصوب برای غرفه های سازمان میادین تمام و کمال تامین می گردد.

اما به گفته وی این مرغ گرم با نرخ مصوب فقط برای یک پنجم صنوف تامین می گردد و 80 درصد مابقی باید از کشتارگاه ها با نرخ حدود 10 هزار تومان بالاتر از نرخ مصوب بخرند.

یوسف خانی با بیان اینکه مرغدار ها هم مرغ را 10 هزار تومان بالاتر از نرخ مصوب به کشتارگاه ها عرضه می نمایند، توضیح داد: این شرایط باعث شده اعضای این صنف به ناحق مشمول جریمه تعزیراتی می شوند.

به گفته وی در حالی که مرغ به نرخ مصوب به دست واحد های صنفی نرسیده، آن ها را جریمه سنگین می نمایند که چرا بالاتر از نرخ مصوب محصولات خود را عرضه می نمایند.

یوسف خانی با بیان اینکه واحد های صنفی مرغ را از بازار آزاد تهیه نموده اند، گفت: سود مصوب واحد های صنفی هشت درصد است، اما آن ها با دو تا سه درصد سود کالای خود را عرضه می نمایند تا فقط این بحران را رد نمایند.

به گفته وی در حال حاضر نرخ کشتارگاه حدود 83 هزار تومان است و واحد های صنفی این محصول را حدود 83 تا 85 هزار تومان می فروشند. اما باز هم مشمول جرایم کلی می شوند.

کاهش سرانه مصرف

لازم به ذکر است اخیرا مشاور عالی اتحادیه مرغداران گوشتی کشور در یک گفت وگوی رادیویی اعلام نموده بود که سرانه مصرف مرغ تا پیش از حذف ارز دولتی کالا های اساسی، حدود 32 کیلوگرم به ازای هر نفر بود که پس از گذشت یک سال از اجرای این طرح، اندازه مذکور حدودا 26 کیلوگرم شده است.

قیمت مرغ بعد از حذف ارز دولتی کالا های اساسی در طرح موسوم به جراحی مالی روند صعودی داشته است؛ طوری که قیمت مصوب این محصول از 31 هزار تومان در فروردین سال قبل به 59 هزار و 800 تومان در اردیبهشت، یعنی بعد از اجرای طرح رسید. البته افزایش قیمت مرغ در امسال هم ادامه داشت و در جدیدترین تصمیم قیمت هر کیلو از این محصول برای مصرف نماینده 73 هزار تومان معین شد؛ بنابراین افزایش بیشتر قیمت ممکن است باز هم کاهش مصرف در پی داشته باشد.

منبع: فرارو

به "مرغ با قیمت مصوب نایاب شد، مرغ فروشان جریمه می گردد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرغ با قیمت مصوب نایاب شد، مرغ فروشان جریمه می گردد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید