نگرانی رئیس حوزه هنری از ورود سرمایه های مشکوک به هنر

به گزارش وبلاگ تپلینک، پنجمین دوره هفته هنر انقلاب اسلامی و انتخاب چهره سال هنر انقلاب عصر امروز در حوزه هنری برگزار شد.

نگرانی رئیس حوزه هنری از ورود سرمایه های مشکوک به هنر

در این مراسم محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری در سخنانی با اشاره به اینکه این رویداد فرصتی برای نمایش کارنامه یکساله هنرمندان انقلاب و نگاه به آینده است، گفت: سال 97 از جهاتی برای هنر انقلاب اسلامی سال خوبی بود. با وجود بحران های موجود در حوزه کاغذ و نشر ما شاهد کتابی بودیم که 100 هزار نسخه از آن در یک سال فروش رفت و نیز صف استقبال مخاطبان رضا امیرخانی از کتاب جدید او و خرید آن و یا فروش نیم میلیون نسخه از کتابهای شاعری جوان مانند فاضل نظری را مشاهده کردیم. در حوزه هنرهای تجسمی نیز هنرمندان سال گذشته به رویدادهای کشور سریع و به موقع واکنش نشان دادند و در حوزه هنرهای نمایشی هم برای اولین بار شاهد اجرای یک نمایش خوب در مناطق آزاد شده سوریه بودیم.

وی افزود: در زمینه تاریخ شفاهی، شاهد انتشار کتابهای الف لام خمینی و نقاشی قهوه خانه بودیم و در حوزه سینما با وجود نمایش آثاری که با شأن ملت ما مغایرت دارد فیلمی مانند به وقت شام ساخته و اکران است.

رئیس حوزه هنری در ادامه سخنانش با مخاطب قرار دادن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما امروز نگران ورود سرمایه های مشکوک و شرکت های اقتصادی نامربوط به حوزه هنر هستیم؛ شرکت هایی که هر جا بودند فساد ایجاد کردند و فرجام کارشان هم یا در دادگاه بود یا در کانادا.

مؤمنی تاکید کرد: سال 98 را با نگاهی به بیانیه گام دوم انقلاب شروع می کنیم و می دانیم که اگر آینده مان را ترسیم نکنیم و نسازیم در کشاکش تاریخ دچار حوادث خواهیم شد. ملتی که آرمان نداشته باشد زمینه مسلط شدن دیگران بر خود را فراهم می کند. وظیفه هنرمندان امروز شناخت آینده است و این هنرمندان نباید فراموش کنند که هنرمند ملت ایران بودن کار دشواری است.

در ادامه مراسم سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سخنانی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی در تاریخ 40 ساله خود و در حوزه هنر پایه گذار اتفاقات بزرگی بوده است که بسیاری از ما به مانند کسی که چون در درون آب است حسی از آب ندارد، آن را درک نکرده ایم مطرح کرد: فضای هنر در 100 سال اخیر ایران بویژه در دوران پهلوی به سمت گسست اجتماعی حرکت کرد. انقلاب اسلامی توانست جنبشی در حوزه هنر ایجاد کند که از این گسست جلوگیری کند. اگر انقلاب نبود شاهد بودیم که بخش وسیعی از جامعه ما یا به عرصه هنر ورود نداشتند یا زمینه کار حرفه ای همه جانبه را در آن نمی دیدند. به ویژه اینکه بخش مهمی از جامعه ما متدین هستند ولی باید این حس در آنها بوجود می آمد که می توانند به حوزه هنر وارد شده و اتفاقاتی بزرگ در آن ایجاد کنند.

وی همچنین با اشاره به اینکه عنصر تخیل آزاد و متصل به حکمت و دانایی در هنر انقلاب اسلامی وارد شده و به آن وجهه ای استعلایی بخشیده است، گفت: انقلاب اسلامی به اعتبار وصل بودن به منابع حکمت، فرصت های زیادی را در زمینه هنر فراهم کرد. همانطور که در حوزه شعر می بینیم که حکمت وارد شده که نمونه اش اشعار فردوسی است و حوزه هنر انقلابی هم حکمت، فرصتی ساخت تا شاخه های مختلفی در هنر ایجاد شود.

صالحی تاکید کرد: انقلاب اسلامی فرصتی فراهم کرد تا هنر مقاومت در شاخه ها و لایحه های مختلف پدید آید تا ملتی که 40 سال در مقابل فشار خارجی و تحریم ایستاده در قالب هنر مقاومت و لایه های متناوب هنری به پرداختی غنی از فرهنگ و هنر دست پیدا کند.

در ادامه مراسم، اسماعیل کوثری جانشین قرارگاه ثارالله نیز در سخنان کوتاهی حفظ امنیت کشور را نیز نوعی هنر نامید و گفت: این هنر حاصل تلاش نیروهای انتظامی، اطلاعاتی، سپاه، ارتش و در اصل خود مردم ما است که توانسته اند آرامش را به جامعه و زندگی خود وارد کنند.

بخش دیگر این مراسم به معرفی و سخنرانی کاندیداهای چهره سال هنر انقلاب اسلامی اختصاص داشت.

رضا امیرخانی به عنوان یکی از این کاندیداها پس از حضور بر روی سن سخنانی گفت که با واکنش برخی حضار و میهمانان روبرو شد.

هدایت الله بهبودی دیگر نامزد کسب عنوان چهره سال هنر انقلاب نیز در این مراسم در سخنان کوتاهی مطرح کرد که آماده است تا به برگزیده این دوره تبریک بگوید.

مسعود نجابتی دیگر کاندیدای این مراسم نیز در سخنانی از نگارش نامه جمعی از هنرمندان به رهبر انقلاب در پاسخ به نامه رهبر انقلاب درباره حضور ایشان در نمایشگاه پایانی جشنواره هنر مقاومت خبر داد.

همچنین مهدی نقویان نیز در سخنانی از حضور جامعه مستند سازان در جمع کاندیداهای چهره سال هنر انقلاب تشکر کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "نگرانی رئیس حوزه هنری از ورود سرمایه های مشکوک به هنر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی رئیس حوزه هنری از ورود سرمایه های مشکوک به هنر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید