کشف 2 سفال سه هزار ساله مربوط به دوره ایلام قدیم در روستای گلمکان مرودشت

به گزارش وبلاگ تپلینک، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین گزارش های بدست رسیده، کشف 2 سفال سه هزار ساله مربوط به دوره ایلام قدیم در روستای گلمکان مرودشت صورت گرفت.

کشف 2 سفال سه هزار ساله مربوط به دوره ایلام قدیم در روستای گلمکان مرودشت

محمدتقی قلعه نویی، سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مرودشت گفت: 2 ظرف سفالی مربوط به دوره ایلام قدیم (بانش) در حین جدول کشی در روستای گلمکان از توابع بخش درودزن شهرستان مرودشت کشف شد.

وی افزود: براساس گزارش رئیس شورای بخش درودزن شهرستان مرودشت و منابع محلی مبنی بر کشف 2 شی سفالی در حین جدول کشی در روستای گلمکان، موضوع در دستور کار پیگیری اداره میراث فرهنگی مرودشت قرار گرفت که پس از بررسی و انجام صورت جلسه، این سفال ها به پایگاه تخت جمشید منتقل شد.

قلعه نویی گفت: براساس بررسی کارشناسان، اشیای کشف شده مربوط به دوره ایلام قدیم (بانش) هستند.

وی ادامه داد: این اشیا شامل یک کاسه سفالی با نقوش هندسی به صورت مثلث بر روی لبه سفال با ارتفاع حدود 10 سانتیمتر و یک دیگچه ساده بدون نقش و نگار با شاموت شن و ماسه قرمز رنگ، سفال نخودی مایل به نارنجی مربوط به دوره باستانی ایلام قدیم است که به احتمال فراوان در گذشته های دور، برای نگهداری ادویه و مایعات خاص مورد استفاده قرار میگرفت.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مرودشت گفت: شهرستان مرودشت با داشتن آثار باستانی و تاریخی فاخر در دل خود از دوره های مختلف بویژه ایلامی، هخامنشی، ساسانی و دوره اسلامی، یکی از مهمترین حوزه های فرهنگی و تاریخی در کشور بشمار می رود که مجموعه میراث جهانی تخت جمشید، نقش رستم، نقش رجب، تل باکون، میان رود، اشکفت گاوی و ده ها اثر شاخص فرهنگی دیگر در این شهرستان نشان از اهمیت و جایگاه مرودشت در عرصه های مختلف باستانی و تاریخی دارد.

منبع: همگردی

به "کشف 2 سفال سه هزار ساله مربوط به دوره ایلام قدیم در روستای گلمکان مرودشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف 2 سفال سه هزار ساله مربوط به دوره ایلام قدیم در روستای گلمکان مرودشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید