احیای فعالیت های دانشجویی، علمی و فرهنگی مهمترین سیاست ماست، به دوران قبل کرونا باز نمی گردیم

به گزارش وبلاگ تپلینک، معاون فرهنگی وزارت علوم با تاکید بر اینکه باید بپذیریم ما دیگر به شرایط پیش از کرونا بازنمی گردیم، گفت: ما هنوز در شرایط شکنندگی شرایط قرار داریم و هیچ کس از آینده کرونا خبر قطعی ندارد؛ بنابراین ما باید علاوه بر استفاده بهینه از فضای مجازی، تلاش کنیم امکان فعالیت های دانشجویی در فضای واقعی نیز فراهم گردد و فعالیت های اجتماعی واقعی نیز به وسیله دانشجویان تجربه گردد.

احیای فعالیت های دانشجویی، علمی و فرهنگی مهمترین سیاست ماست، به دوران قبل کرونا باز نمی گردیم

دکتر عبدالحسین کلانتری در گفت و گو با وبلاگ تپلینک، ضمن بیان این مطلب به سیاست های فرهنگی وزارت علوم اشاره نمود و اظهار کرد: باید دو تغییر عمده در عرصه فعالیت های فرهنگی دانشگاه ها در نظر داشت و متناسب با این دو تغییر، تحلیلی از شرایط، وظایف و رسالت های دوره دانشجویی ارائه داد.

وی ادامه داد: این دو تغییراتی است که به تدریج در خود دانشگاه به مثابه نهادی که در متن پویا و متحول جامعه واقع شده است و به یک معنا پیشران تحول است، ایجاد شده، از گذشته بوده و تا به امروز نیز ادامه داشته است اما سرعت این تغییرات بسیار زیاد شده و فضای مجازی بسیار این تغییرات را جدی و بنیادی تر و ریشه ای نموده است.

وی تاکید نمود: در حال حاضر تغییراتی در عرصه های مختلف دانشگاه انجام شده تا جایی که مقام معظم رهری نیز رهبری به صورت تعیین و صریح از بازسازی انقلابی ساختار فرهنگ در کلیت کشور صحبت کردند. بر این اساس ما باید فهم نظری دقیقی از این فضا داشته باشیم و یک بازآرایی فرهنگی در عرصه دانشگاه داشته باشیم و بتوانیم دوباره نقش، سهم و فهم فعالیت های دانشجو را در فضای دانشگاه احیا کنیم.

کلانتری تأکید کرد: ما باید پویایی و نشاط جامعه را تبیین و ترسیم کنیم که طبیعتا این اتفاق با یاری خود تشکل ها و کانون ها و نهادهای فرهنگی که در دانشگاه هستند و زیست دانشجویی دارند امکان پذیر است. در واقع این اقدام، اقدام مهمی است چرا که قطب نمای فعالیت های دانشجویی در پرتو فهم نظری به درستی عمل می نماید که ما امیدواریم در یک مدت تعیینی با یاری ذی ربطان این موضوع بتوانیم در این حوزه فعال تر وارد شده و کار را به خاتمه برسانیم و طبیعتا پیرو ایجاد چنین فضایی ما شاهد فعالیت های نو نیز خواهیم بود که با اقتضائات و نیازهای جامعه نو تناسب دارد که البته این امر با اقتضائات دانشگاه نو نیز منطبق است.

معاون فرهنگی وزارت علوم بعلاوه تأکید کرد: تغییر دیگری که در کلیت کشور انجام شده است این است که با همت دولت مردمی و با پیگیری ها و کوشش هایی که صورت گرفت ما واکسیناسیون سراسری دانشجویان را با موفقیت انجام دادیم و این کار در مراحل نهایی واقع شده است و این باعث شده است یک مصونیتی ولو ناتمام در کشور ایجاد گردد و پروتکل ها با یک شیب ملایمی تغییر نمایند و ما وارد شرایط پساکرونایی می شویم که این امر برای دانشگاه ها به معنای بازگشایی تدریجی می باشد. این تغییر، تغییر بسیار مهمی است که بعد از دو سال تعطیلی ما مجددا وارد فضای نوی می شویم که دانشجویان محیط فیزیکال و کالبدی دانشگاه را تجربه می نمایند.

وی ادامه داد: ما شرایط مساعدی از حیث آموزش مجازی نداشتیم چرا که دانشجویانی داشتیم که دانشجو شده بودند اما هنوز ارتباطی با محیط دانشگاه نگرفتند که به نظر من این فضا اتفاقات نوی برای کلیت دانشگاه رقم خواهد زد که البته این به معنای بازگشت به شرایط پیش از کرونا نیست. باید بپذیریم ما دیگر به شرایط پیش از کرونا بازنمی گردیم و فضای مجازی و استفاده از امکانات و ظرفیت های آن تقریبا همه چیز و ساحت های زندگی دانشگاهی را دگرگون نموده است و فضای مجازی دیگر یک امر ممکن نیست؛ بلکه ضرورتی است که به عنوان یکی از ارکان در زندگی ما انسان ها حک شده است و در زندگی دانشگاهی نیز همیشه ما با آن سروکار خواهیم داشت.

دکتر کلانتری تأکید کرد:باید کماکان فضای مجازی را در دوران پساکرونا داشته باشیم در واقع بازگشت به شرایط نو و بازگشایی دانشگاه ها فرصت ها و امکانات نوی پیش رو خواهد گذاشت که متناسب با این امکانات و فضا باید بازآرایی داشته باشیم و امید را در دانشگاه ها تقویت کنیم و در متن جامعه دانشگاهی دوباره شاهد پویایی و تحرک کانون ها، فعالیت های دانشجویی و فعالیت تشکل های سیاسی و امثال آن باشیم. باید در چنین فضایی فرهنگ گفت وگو را نیز تقویت کنیم. همه این امور در دستور کار است و خدمات جهادی دانشجویی را همچنان که در دوران کرونا نیز شاهد بودیم تقویت خواهیم کرد تا جامعه بتواند از ظرفیت های خدمات دانشجویی که برای حل مسائل ارائه می شد استفاده کند.

وی تأکید کرد: برنامه ما این است که به مسائل دختران، زنان و بانوان دانشجو توجه ویژه ای داشته باشیم و در این زمینه می گردد کارهای بسیار بزرگی با یاری خود دانشجویان دختر انجام داد؛ ضمن اینکه فعالیت های دانشجویی را باید مسئله محور کنیم و امور معطوف به حل مسائل کشور باشد، تا دانشجویان از ظرفیت های موجود برای خدمت به کشور استفاده نمایند.

وی با بیان اینکه ضروری است مسئولان را توجیه کنیم فعالیت های دانشجویی و ظرفیت های دانشجویی را به مثابه یاری های خود در مدیریت و اداره کشور بدانند چرا که آن ها مدیران آینده کشور و کارشناسان و متخصصان هستند و ذخیره نظام محسوب می شوند، اعلام نمود:دانشجویان باید با تجاربی که در دوران دانشگاه کسب می نمایند جهت را برای اینکه بتوانند در آینده مسئولیت های بزرگ را داشته باشند تسهیل نمایند، باید این فرصت را به آن ها بدهیم. اگرچه این فرصت ها همراه با خطا و اشتباه باشد چرا که خطا و اشتباه لازمه فعالیت های دانشجویی است.بنابراین باید ظرفیت خطا و اشتباه کار دانشجویان را ایجاد کنیم و به آن ها برای برطرف این اشتباهات یاری کنیم.

معاون فرهنگی وزیر علوم بعلاوه خاطر نشان کرد: اولین و اصلی ترین کوشش ما در وزارت علوم احیای فعالیت های دانشجویی علمی، فرهنگی، هنری، اجتماعی و سیاسی دانشجویان در دانشگاه ها است. در این سال های کرونایی انجمن های علمی، تشکل ها و کانون ها به طور کلی حیات دانشجویی آسیب دیده است و باید آن را التیمام ببخشیم و از این ظرفیت بزرگ استفاده کنیم و مجددا آن را احیا کنیم اما دانشگاه ها و کل جامعه و کلیت تمدن بشری بعد از کرونا وارد مرحله نوی شده است و با توجه به شرایط باید کنش گری کنیم که مهمترین بعد این شرایط نو بسط و توسعه فضای مجازی است بنابراین همان طور که آموزش متحول شده است فعالیت های فرهنگی، علمی و اجتماعی دانشجویان نیز تغییر پیدا نموده است و باید براساس اقتضا فکر کرد و مدل های فعالیت های دانشجویی را متناسب با این شرایط ترسیم کرد. ما سعی می کنیم از ظرفیت های بسیار فضای مجازی برای دانشجویان استفاده کنیم.

دکتر کلانتری یادآور شد: واقعیت این است ما هنوز در شرایط شنمایندگی شرایط قرار داریم و هیچ کس از آینده کرونا خبر قطعی ندارد بنابراین ما باید از فضای مجازی استفاده بهینه داشته باشیم و در عین حال نیز کوشش کنیم امکان فعالیت های دانشجویی در فضای واقعی نیز فراهم گردد و فعالیت های اجتماعی واقعی نیز به وسیله دانشجویان تجربه گردد که جزء مهم فعالیت های دانشجویی است که در این رابطه در کنار فعالیت های واقعی، فعالیت های مجازی نیز تمرین گردد.

وی در خاتمه اعلام نمود: به معاونت های فرهنگی دانشگاه های کشور تأکید داشتیم که شرایط را به گونه ای تدارک ببینند که در عین حفظ پروتکل های بهداشتی شادابی و نشاط در حین انجام فعالیت های دانشجویی حفظ گردد و با تعاملی که با بعضی از تشکل های دانشجویی داشتم آن ها نیز شدیدا مشتاق این تعامل هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "احیای فعالیت های دانشجویی، علمی و فرهنگی مهمترین سیاست ماست، به دوران قبل کرونا باز نمی گردیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احیای فعالیت های دانشجویی، علمی و فرهنگی مهمترین سیاست ماست، به دوران قبل کرونا باز نمی گردیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید