این کتاب دست نامه ای معتبر است برای تشخیص سره از ناسره!

به گزارش وبلاگ تپلینک، حسام گودرزی مترجم کتاب کاهش استرس مبتنی بر توجه آگاهی در گفت وگو با خبرنگاران درباره این اثر شرح داد: یکی از موضوعات مهمی که همیشه فکر درمانگران بالینی را به خود مشغول داشته است این است که چگونه می توان از پیشرفت های دانش روانشناسی در اتاق درمان استفاده کرد؛ کاهش استرس مبتنی بر توجه آگاهی یکی از درمان های مکمل و اثرگذاری است که پشتوانه پژوهشی بسیار قوی ای دارد، لذا در جهان پژوهش های گسترده ای در این باره انجام شده و مقالات و کتاب های فراوانی به زیور طبع آراسته شده است. نکته بعدی اینکه گاهی درمان به صورت فردی صورت می گیرد و گاهی به صورت گروهی؛ دست بر قضا، اقبال به درمان های گروهی در ایران بیشتر شده و

این کتاب دست نامه ای معتبر است برای تشخیص سره از ناسره!

به گفته او، کتاب حاضر از چند جهت احتیاج درمانگران و درمانجویان را رفع می نماید: 1) اولین موضوع حائز اهمیت این است که کتاب حاضر یک دست نامه کامل و جامع به شمار می رود که قدم به قدم به مربی/ درمانگر آموزش می دهد چگونه عمل کند، کلاس را پیش ببرد و به احتیاجهای هر یک از اعضای گروه چگونه بهتر پاسخ دهد.

2) موضوع دوم این است که کاهش استرس مبتنی بر توجه آگاهی دست بر نقطه ای گذاشته است که امروزه یکی از مهم ترین سازه های روانشناختی یعنی همان تو جه آگاهی است؛ ماندن در لحظه حال، نرفتن به گذشته و نپریدن به آینده؛ قضاوت نکردن و ماندن با بدن و حس های جسمانی که این امر خود باعثِ کاهش نشانگان بسیاری از مسائل روانشناختی است.

3) این کتاب تلفیق دانش و مهارت است؛ بیشتر کتاب های روان درمانی موجود به ذکر تکنیک های درمانی اکتفا می نمایند و پاره ای دیگر نیز صرفاً به جنبه های نظری توجه دارند؛ این کتاب دانش نظری و کار تجربی را در کنار هم می نشاند؛ به طوری که افزون بر توضیحِ مفصل سازمایه های اصلی این شیوه درمانی مکمل، جلسات درمانی را چنان توضیح می دهد که گویی هم اکنون، در لحظه، دارید در کلاس پیش می رود و تازه، همیشه حس می کنید که یک نفر در کنار شما هست و مراقب است خطایی از شما سر نزند و ضمناً، نویسندگان مجرب کتاب صرفاً به ارائه کارهای صحیح و رفتارهای سالم و پاسخ های درست مربیان نپرداخته اند بلکه با دیدگاهی انسانی، خطاها و مسائل و گرفتاری های احتمالی مربیان را مطرح می نماید و به آنها پاسخ می دهد.

او با اشاره به فواید توجه آگاهی (Mindfulness) اعلام کرد: این فواید بر هیچکس پوشیده نیست ولی همچنان ضروری است از مزایایِ این شیوه درمانی ممکل سخن گفت تا از رهگذر آن، مردم بتوانند با آموزش درست، خودشان از این شیوه بهره ببرند؛ یکی از وجوه تمایز توجه آگاهی نسبت به دیگر شیوه های درمانی این است که می توان آن را همه وقت و همه جا انجام داد، زیرا تنوع تکنیک ها و سهولت اجرای آنها به افراد یاری می نماید تا در زندگی روزمره بتوانند به راحتی از مزایایِ این درمان مکمل بهره بگیرند.

گودرزی به بعضی فواید اثبات شده تمرین های توجه آگاهی اشاره نمود: 1- کاهش استرس و اضطراب: توجه آگاهی به شما یاری می نماید تا به طور آگاهانه بر تجربه خود تمرکز کنید، در نتیجه اندازه استرس و اضطراب کاهش می یابد. 2- بهبود خلق و روحیه: با تمرین توجه آگاهی، شما قادر خواهید بود تا توجه خود را به تجربیات مثبت تمرکز دهید و این به بهبود خلق و روحیه شما یاری می نماید. 3- افزایش تمرکز: تمرین توجه آگاهی می تواند به شما یاری کند تا تمرکز خود را برای طولانی مدت بیشتر کنید و بهبود یافته توجه شما به طور کلی می تواند به بهبود عملکرد شما در کارها یاری کند. 4- بهبود خواب: تمرین توجه آگاهی می تواند به شما یاری کند تا در خواب بهتری برای خود داشته باشید. 5- بهبود روابط: با کاهش استرس و اضطراب و افزایش تمرکز خود، شما می توانید بهبود یافته روابط خود را با دیگران تجربه کنید. 6- بهبود سلامتی عمومی: تمرین توجه آگاهی می تواند به شما یاری کند تا سطح فشار خون، قند خون و سایر شاخص های سلامتی را بهبود بخشید. 7- کاهش درد: تمرین توجه آگاهی می تواند به شما یاری کند تا به کاهش درد بدن خود برسید

این محقق با بیان اینکه در بحث توجه آگاهی، جامعه ما اعم از متخصصین و عوام مردم، راه افراط و تفریط بسیار پیش گرفته اند و نبود کتابی جامع، علمی و معتبر در این زمینه نیز مزید بر علت شده است تاکید نمود: در واقع، آگاهی ناقص یا عدم آگاهی افراد سبب می گردد گاهی مطالبی به عنوان تمرین توجه آگاهی یا فواید آنها ذکر گردد که حنبه واقعی ندارد و سبب گمراهی افراد می گردد؛ این کتاب را افرادی به نگارش درآورده اند که دقیقاً از انحراف و اعوجاع فکری جامعه درباره توجه آگاهی آگاه بودند؛ افزون بر این، نگارندگان کتاب خودشان مربیان کارآزموده و مجرب این زمینه هستند و با تجربه برامده از کار فردی و تربیت تعداد زیادی مربی دانسته اند که چقدر زمینه کجروی در این حوزه وجود دارد، به همین علت این کتاب دست نامه ای معتبر است برای تشخیص سره از ناسره.

او یادآور شد: این کتاب مبتدیان را چراغ راه و منتهیان را بصیرت افزا است و می تواند به افراد یاری کند تا کمتر درگیر و بهتر بگویم، غرق در دنیای ذهنیِ معطوف به گذشته یا آینده بشوند و لحظه حال، همانند ماهی لیز و لغزنده، از کف آنها درآید؛ خواندن این کتاب برای فراچنگ آوردنِ تجربه لذت بخش زیستن در لحظه حال خالی از لطف نیست.

کتاب کاهش استرس مبتنی بر توجه آگاهی هدایت جامع برای تسهیل برنامه هشت - هفته ایِ گروهی کاهش استرس ... نوشته سوزان اِل. وودز و پاتریشیا راکمن به ترجمه حسام گودرزی از سوی انتشارات ارجمند روانه بازار نشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "این کتاب دست نامه ای معتبر است برای تشخیص سره از ناسره!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این کتاب دست نامه ای معتبر است برای تشخیص سره از ناسره!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید