بازاریابی شخصی سازی شده چیست

به گزارش وبلاگ تپلینک، بازاریابی شخصی سازی شده به این معنی است که استراتژی بازاریابی خود را مطابق با احتیاج و راحتی مشتری خود سفارشی کنید. این مفهوم به نام بازاریابی یک به یک نیز شناخته می گردد. اطلاعات مربوط به مشتریان از منابع مختلف جمع آوری می گردد. این برای بهبود تجربه کاربری آنها استفاده می گردد.

بازاریابی شخصی سازی شده چیست

تصور کنید به تماشا یکی از اقوام رفته اید و آنها دقیقا خاطرات دوست داشتنی ها و بدشانسی های شما را به خاطر می آورند. آنها غذای مورد علاقه شما را سرو می نمایند و فقط در خصوص موضوعات مورد علاقه شما صحبت می نمایند. آیا احساس نزدیکی به آنها نمی کنید؟ حتی ممکن است بخواهید بیشتر به آنها سر بزنید.

این فرمول اصل بازاریابی شخصی سازی شده است. بنابراین اگر فکر می کنید بازاریابی شخصی سازی شده این است که فقط نام مشتری را به عنوان ایمیل خود اضافه کنید بهتر است دوباره این مفهوم را فرا بگیرید. در اینجا همه چیزهایی است که باید در خصوص بازاریابی شخصی سازی شده بدانید مرور می کنیم.

مزایای بازاریابی شخصی شده

یک نظرسنجی آنلاین به وسیله اپسیلون در سال 2017 روی یک گروه 1000 نفری انجام شد. طبق این نظرسنجی 90٪ از مشتریان شخصی سازی را مجذوب کننده می دانند. علاوه بر این 80 درصد از مشتریان ادعا می نمایند که احتمالا محصولاتی را از شرکت هایی خریداری می نمایند که تجربه شخصی ارائه می دهند.

امروزه شرکت های بیشتری به سمت بازاریابی شخصی سازی شده روی آورده اند. علت این امر مزایای بسیار زیاد هم برای مشتریان و هم برای مشاغل است. بعضی از مزایای این نوع بازاریابی عبارتند از:

تجربه مشتری بهتر

هیچ مشتری نمی خواهد جزئیات همه محصولات شما را بداند. اگر کسی در پی ساعت است نمایش عینک آفتابی فایده ای ندارد. اگر مشتری احساس کند که شما فقط سعی می کنید محصولات خود را بفروشید به احتمال زیاد برای همواره شما را کنار خواهد گذاشت.

بازاریابی شخصی سازی شده با پیش بینی و ارائه گزینه های انتخابی مشتریان به بهبود تجربه مشتری یاری می نماید. این پیشنهادات بر اساس جستجوهای قبلی مشتری ارائه می شوند.

افزایش وفاداری مشتری

طبق آمار حفظ مشتری احتمال اینکه یک شرکت محصولات خود را به مشتریان فعلی بفروشد 60 تا 70 درصد است. این امر وفاداری مشتری را بسیار مهم می نماید.

هنگامی که یک مشتری اطلاعاتی را ارائه می دهد در ازای آن از شرکت انتظار دارد با توجه به آنها رفتار کند. بنابراین اگر لیستی شخصی از محصولات را بر اساس ترجیحات منحصر به فرد آنها برای آنها ارسال کنید ممکن است یک مشتری مادام العمر داشته باشید.

افزایش بازده سرمایه گذاری

بازاریابی شخصی سازی شده می تواند یک استراتژی بسیار ارزان باشد. کانال های متعددی برای دستیابی به مشتری وجود دارد. ایمیل ها تماس ها پیغام های متنی و غیره. با استفاده از روش صحیح اتوماسیون یک شرکت می تواند کانال ارتباطی ترجیحی هر مشتری را شناسایی کند. به این ترتیب مشتریان تعامل بهتری با برند دارند. سپس مشتری را می توان در کانال های دیگر با استفاده از رویکرد بازاریابی همه جاندر پی کرد.

چالش های بازاریابی شخصی شده

بر اساس نظرسنجی اجرا شده در سال 2019 تقریبا دو سوم از تاثیرگذاران بازاریابی بازاریابی شخصی سازی شده را به عنوان سختترین استراتژی برای اجرا شناسایی کردند.

بعضی از چالش های مرتبط با این شکل از استراتژی بازاریابی در زیر توضیح داده شده است:

ایجاد تعادل مناسب:

بازاریابی شخصی سازی شده یک رویکرد شگفت انگیز است تا زمانی که بیش از حد مورد استفاده قرار گیرد. مشتری نباید احساس تعقیب کند. ارائه پیشنهادات درست و در زمان مناسب بسیار مهم است.

در یک نظرسنجی جهانی که به وسیله مارکتو انجام شد نزدیک به 63 درصد از مشتریان گفتند که از تبلیغات بیش از حد نامربوط و تکرار شونده از سوی شرکت ها آزار می دهند. بنابراین باید تعادل بین ارائه محتوای شخصی با ارزش به مشتری و تبلیغات اجباری حفظ گردد.

جمع آوری داده های مشتری:

ارائه یک تجربه متناسب با احتیاج مشتریان خاص مستلزم شناخت علایق آنهاست. این به شما یاری می نماید تا گزینه های انتخابی خود را پیش بینی کنید. دو کانال اصلی برای جمع آوری این اطلاعات وجود دارد.

اولین مورد تجزیه و تحلیل است. این کار به ردیابی فعالیت های مشتری در حالی که آنها در سایت هستند متکی است. با این حال دیده می گردد که این امر باعث ناراحتی بعضی از مشتریان می گردد. ممکن است برای بعضی افراد تماشا تبلیغات محصولاتی که اخیرا مشاهده نموده اند ترسناک به نظر برسد.

کانال دیگر نظرسنجی است. در اینجا مشتریان خودشان می توانند اطلاعاتی را در خصوص آنچه که در پی آن هستند ارائه دهند. با این حال اینکه آیا مشتریان واقعا در این نظرسنجی ها شرکت خواهند کرد معمولا به طول و عینیت نظرسنجی بستگی دارد.

نظرسنجی های چند سوالی که احتیاج به پاسخ های طولانی دارند معمولا به وسیله مشتریان نادیده گرفته می شوند. بنابراین اطلاعات باید با احتیاط و بدون ترساندن مشتریان ترسیم شوند. تعادل بین شفافیت و راحتی باید حفظ گردد.

یافتن منابع مناسب:

یک استراتژی بازاریابی شخصی سازی شده مؤثر احتیاجمند فناوری پیشرفته و کار گروهی کارآمد است. اتوماسیون و جمع آوری داده ها اجزای کلیدی بازاریابی شخصی هستند. این امر احتیاج به نرم افزار و فناوری پیشرفته را ایجاد می نماید.

به طور مشابه یک تیم اختصاصی آماده برای صرف زمان و کوشش برای اجرای یک برنامه بازاریابی شخصی سازی شده به همان میزان مهم است. نرم افزار داده ها را جمع آوری می نماید در حالی که تیم تصمیم می گیرد از آن داده ها استفاده کند. این را نمی توان با استفاده از الگوریتم های صرف به دست آورد. یک تیم استفاده از منابع را برنامه ریزی و پیگیری می نماید.

سازگاری در بین کانال ها:

برندها با استفاده از چندین کانال با مشتریان خود تعامل دارند. برای تطبیق تجربه برنامه با تجربه در فروشگاه حفظ ثبات بین این کانال ها مهم است.

احتیاجها و خواسته های مشتری را می توان با ردیابی موضوعات مشترک در همه این کانال ها به خوبی شناسایی کرد. این اطلاعات را می توان برای تشکیل یک پروفایل منحصر به فرد مشتری گردآوری کرد.

اگرچه بیشتر بازاریابان ایجاد پیوند بین داده ها و پروفایل های مشتری را سخت می دانند اما پس از انجام این داده ها به یک منبع بسیار مهم تبدیل می گردد. این به فراوری محتوای مورد علاقه برای مشتری یاری نموده و امکان پاسخگویی را افزایش می دهد. علاوه بر این به پیش بینی احتیاجهای آینده آن مشتری نیز یاری می نماید.

زمینه هایی برای استفاده از شخصی سازی برای بهبود تجربه مشتری

چگونه یک استراتژی بازاریابی شخصی سازی شده پیروز ایجاد کنیم؟

ایجاد یک استراتژی بازاریابی شخصی پیروز می تواند مشکل باشد. با این حال کارهای ساده ای وجود دارد که می توانید برای اجرای برنامه خود انجام دهید.

موتور شخصی سازی محتوا:

اگر هنوز از آن نوع محتوا استفاده نمی کنید بهتر است به سراغ آن بروید. می تواند بیشتر از آنچه تصورش را بکنید به شما یاری کند. بعلاوه اگر قبلا از آن استفاده نموده اید سعی کنید آن را با سایر گزینه های موجود مقایسه کنید تا کسب و کار خود را در حال رشد نگه دارید.

گرفتن داده ها:

اگر واقعا می خواهید شخصا به آنها دسترسی پیدا کنید داشتن اطلاعاتی در خصوص تاریخچه مرور مشتری بسیار مهم است. اضافه کردن چند خط کد به وب سایت شما هدف را حل می نماید. شما می توانید تاریخچه خرید زمان صرف شده در سایت تعداد کلیک ها و غیره را ردیابی کنید. این به شما یاری می نماید تا پاسخ مشتری نسبت به محصولات خاص را به درستی پیش بینی کنید.

با این حال به همان میزان مهم است که به حریم خصوصی مشتریان خود احترام بگذارید و ترسناک به نظر نرسید. برای ایجاد یک رابطه قوی با مشتریان خود آنها باید شما را به عنوان یک برند مسئولیت پذیر ببینند که به احتیاجهای آنها اهمیت می دهد و به حریم خصوصی آنها احترام می گذارد.

درباره نحوه استفاده از داده های مشتری سلب مسئولیت ارائه کنید. علاوه بر این ارائه گزینه ای برای انصراف مشتریان در هر مرحله باعث می گردد آنها بیشتر به شما اعتماد نمایند.

مخاطبان خود را تقسیم بندی کنید:

داشتن داده ها اولین قدم است. آن را ارسال کنید این داده ها باید برای تقسیم بندی مخاطبان شما تجزیه و تحلیل شوند. این را می توان بر اساس سطوح هزینه الگوهای خرید محصولات مورد علاقه و غیره انجام داد. پس از آن می توانید مرتبط ترین بخش ها را برای برند خود انتخاب کنید. این به شما یاری می نماید تا یک وب سایت سازگار و مفید برای برند خود و بعلاوه مشتریان بسازید.

پلتفرم خود را انتخاب کنید:

پس از تقسیم بندی مشتریان خود بر اساس معیارهای مختلف باید برترین پلتفرم را برای دسترسی به آنها انتخاب کنید. پلتفرم های مختلفی مانند ایمیل تبلیغات بازاریابی مجدد و غیره وجود دارد.

اگر بتوانید از آنها برای ایجاد یک راه چاره شخصی با ارائه محتوای مرتبط به مشتریان خود بهره ببرید داده های شما ارزشمند می شوند. با این حال محتوای شما تنها زمانی ارزشمند است که مشتری واقعا متوجه آن گردد. بنابراین مهم است که شما به وسیله کانال مورد نظر مشتریان خود را با اطلاعات مورد علاقه آنها به دست آورید.

نمونه هایی از بازاریابی شخصی سازی شده

بعضی از برندها بازاریابی شخصی سازی شده را به سطح جدیدی ارتقا داده اند. در این قسمت به استراتژی های پنج برند از این دست می پردازیم.

Shutterfly

این یک برنامه و یک وب سایت است که به شما در ایجاد آلبوم های عکس سفارشی تقویم و غیره یاری می نماید. این شرکت قبلا ایمیل ها و اعلان های شخصی سازی شده را برای مشتریان خود ارسال می کرد. با این حال اخیرا آنها ویژگی دیگری را به اپلیکیشن خود اضافه کردند.

هنگامی که به برنامه اجازه دسترسی به گالری عکس شما را می دهید به طور اتوماتیک چهره شما را در عکس ها شناسایی می نماید. سپس این عکس ها را روی آیتم های انتخابی شما که در برنامه موجود است قرار می دهد. بعدا توصیه هایی را برای خرید آن اقلام برای شما ارسال می نماید.

آمازون

الگوریتم اصلاح و توصیه محصول مورد استفاده آمازون از همان ابتدا مورد استقبال قرار گرفته است. این الگوریتم فقط محصول انتخابی شما را به یاد نمی آورد بلکه میزان ترجیحات رنگی و غیره شما را نیز به یاد می آورد. این کار خرید با آمازون را به یک تجربه عالی برای کاربران تبدیل می نماید.

پیشنهادهای شخصی سازی شده آمازون

آمازون بر یک فناوری فوق العاده نوآورانه تسلط یافته است که فعال است و توصیه های مبتنی بر داده را ارائه می دهد. جای تعجب نیست که مشتریان به این خوبی به این برند متصل می شوند.

اسپاتیفای

تقریباً همه برنامه های موسیقی به شما توصیه های موسیقی اتوماتیک را ارائه می دهند. با این حال سرویس Spotifys Discover Weekly این ازاریابی را به سطح دیگری رسانده است. کیفیت انتخاب ها به طور مداوم خوب است. به نظر می رسد که این برنامه به خوبی کاربران خود را می شناسد.

پیشنهادهای شخصی سازی شده اسپاتیفای

فناوری پشت برنامه از Echo Nest است که در سال 2015 خریداری شد. با استفاده از این الگوریتم برنامه سلیقه موسیقایی کاربر را بر اساس رفتار گوش دادن آنها مشخص می نماید. به عنوان مثال اگر یک کاربر آهنگ را در کمتر از 30 ثانیه سریع به جلو ببرد آن را کنار می گذارد. سپس برنامه از اعلان های مربوط به آن آهنگ یا هنرمند خاص اجتناب می نماید.

Iberia Airlines

این شرکت در سال 2016 کمپینی را راه اندازی کرد که در آن ایمیل هایی را برای مشتریان ارسال می کرد که سوالات خاصی را می پرسیدند. سوالات شامل پرسیدن در خصوص مقصد تعطیلات رویایی شما و اینکه با چه کسی می خواهید بروید. برای پاسخ به این سوالات مشتریان باید مشخصات فردی را که می خواستند با او سفر نمایند مانند نام و آدرس ایمیل خود تکمیل می کردند.

سپس وب سایت یک کارت تبریک تعطیلات را برای آن شخص ارسال می نماید که در خصوص تعطیلات رویایی شما صحبت می نماید. وب سایت با اجازه کاربران از کوکی ها استفاده می نماید. بنابراین شخص دیگر پیشنهادهای مشابهی را در سراسر وب مشاهده می نماید.

Twiddy

همانطور که در بخش قبل ذکر شد فقط داشتن داده کافی نیست. باید بتوانید از آن در حد توانش بهره ببرید. Twiddy یک شرکت اجاره تعطیلات است. این شرکت داده ها را در پی تغییر هفته به هفته در حجم و تقاضای اجاره جمع آوری و تجزیه و تحلیل کرد.

بر اساس این اطلاعات توصیه هایی را در خصوص قیمت گذاری به صاحبان خانه ارسال کرد. اطلاعات هم مفید و هم قابل اجرا بود. این به مشتریان یاری کرد تا قیمت های واقعی تری را بر اساس تقاضا مشخص نمایند. نتیجه نهایی شامل افزایش رزرو و رضایت مشتریان بود.

سوالات متداول

چرا بازاریابی شخصی سازی شده مهم است؟

بازاریابی شخصی سازی شده به یک معیار مهم برای رضایت مشتری تبدیل شده است. مشتریان اطلاعات شخصی خود را در اختیار برند قرار می دهند و در ازای آن انتظار دارند که با آنها رفتاری منحصر به فرد گردد.

چگونه استراتژی های بازاریابی شخصی سازی شده خود را میزان گیری کنیم؟

چندین راه وجود دارد که می توانید از آنها برای سنجش اثربخشی استراتژی های بازاریابی شخصی سازی شده خود بهره ببرید. ردیابی پاسخ مشتری و ایجاد داشبوردهای گزارش دهی بصری می تواند یاری بزرگی باشد. این اطلاعات به شما یاری می نماید تا هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف استراتژی خود را شناسایی کنید.

چگونه از شخصی سازی بازاریابی استفاده می کنید؟

مشتریان خود را تقسیم بندی کنید از پیغام های هدفمند بهره ببرید رفتار مشتریان را در وب سایت خود ردیابی کنید مشتریان را مجددا هدف قرار دهید و ایمیل های شخصی سازی شده ارسال کنید بعضی از راه هایی است که می توانید از بازاریابی شخصی سازی شده بهره ببرید.

منبع: مجله شنبه

به "بازاریابی شخصی سازی شده چیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازاریابی شخصی سازی شده چیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید