باغبان بازنشسته چگونه بزرگترین گنج رومی را پیدا کرد؟

به گزارش وبلاگ تپلینک، بیش از سی سال قبل، چند هزار سکه طلا و نقرۀ رومی به همراه جواهرات مختلف به طور کاملاً اتفاقی در یک مزرعۀ به ظاهر معمولی در منطقۀ سافولک انگلستان پیدا شدند؛ کاشف این گنج باغبان و کارگر بازنشسته ای بود که به تازگی یک دستگاه فلزیاب هدیه گرفته بود.

باغبان بازنشسته چگونه بزرگترین گنج رومی را پیدا کرد؟

رومی ها بیش از سه قرن و نیم بریتانیا را تحت کنترل داشتند. امپراتور کلودیوس سال 43 پس از میلاد از میان آب های کانال انگلیسی عبور کرد و با مقاومت شدید قبایل مختلف سلتی که آن موقع حکمران منطقه بودند، روبرو شد. رومی ها سال 60 پس از میلاد، در فرآیند تحکیم حکومت خود، شورش ها را خنثی کردند، اما بیشتر وقت شان در بریتانیا را صرف مبارزه با جنگجویان سرسخت بجامانده کردند.

به گزارش فرادید، طولانی بودن دورۀ تصرف بریتانیا به وسیله روم باعث شد فرهنگ رومی در بریتانیا شکوفا گردد به طوری که حتی امروزه نیز از تاثیر این فرهنگ، آثار زیادی به جا مانده است. آثار و بقایای رومی کم و بیش در همه جای این کشور یافت می شوند، اما هیچ کدام در دوران مدرن به مقدار چیزی که جستجوگری به نام اِریک لاز در یک روز سرد نوامبر در سال 1992 با استفاده از فلزیاب کشف کرد، تأثیرگذار نبوده است.

اِریک لاز و همسرش گِتا سکه هایی را که او در یک مزرعه سافولک پیدا نموده بود دیدن می نمایند

این باغبان بازنشسته که جستجوی فلزات عتیقه را به عنوان تفریح انتخاب نموده بود، بزرگترین گنجینۀ طلا و نقره را کشف کرد که تا آن موقع در کل قلمرو امپراتوری روم پیدا شده بود. لاز به عنوان هدیۀ بازنشستگی یک دستگاه فلزیاب هدیه گرفته بود و زمان برخوردن به این یافته در واقع در پی چکش گمشده یکی از دوستانش بود!

سال 1992 حفاران در سایت هوکسن مشغول کار هستند. ارزش این یافته به پول امروز معادل 24 میلیون پوند است.

فلزیاب او حین جستجو در مزرعه ای در هاکسن، نزدیکی آی در سافولک، یک سیگنال قوی دریافت کرد که او را به حفاری ترغیب کرد. پس از مدت کوتاهی او به چند قاشق نقره و سکه طلا برخورد کرد.

تمیزکاری یکی از دستبند های طلایی یافت شده

لاز که به اهمیت یافته خود پی برد، بلافاصله حفاری را متوقف کرد و با پلیس و انجمن باستان شناسی محلی تماس گرفت. روز بعد، یک کاوش کامل باستان شناسی به وسیله باستان شناسان واحد باستان شناسی سافولک در محل انجام شد.

ظرف مدت کوتاهی، آن ها حدود 15000 سکه رومی طلا، نقره و برنز و بعلاوه اقلام بی شماری از جواهرات را کشف کردند. این بزرگترین کلکسیون آثار رومی است که تا به امروز یافت شده است. ارزش این گنجینه با برداشتن اثر تورم، معادل 24 میلیون پوند است.

گنجینه سکه ای که لاز یافت تقریباً 15000 قطعه بود.

ظرف فلفل به شکل یک زن که در حفاری ها یافت شد

10 ماه بعد تحقیقاتی انجام شد و این یافته رسما به عنوان گنجینه اعلام شد. در نوامبر 1993، مبلغ 1.75 میلیون پوند برای یافتن این گنجینه به لاز پرداخت شد. او این مبلغ را با پیتر واتلینگ، همان دوستی که به چکش را گم نموده بود، تقسیم کرد.

این گنجینه امروزه در موزۀ بریتانیا نگه داری می گردد

حفاری ها و آنالیز های میدانی بعدی در این منطقه منجر به کشف آثار رومی بیشتری از جمله چهار سکه طلا و 81 سکه نقره شد.

گنجینه شامل قطعات مختلف جواهرات نیز بود

منبع: فرارو

به "باغبان بازنشسته چگونه بزرگترین گنج رومی را پیدا کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باغبان بازنشسته چگونه بزرگترین گنج رومی را پیدا کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید