مرکز های مهم اروپایی را بشناسید

به گزارش وبلاگ تپلینک، منطقه اروپا از 2000 سال پیش از میلاد مسیح و در زمان حمله قبایل هندو-اروپایی در سال 1800 پیش از میلاد، به سکونتگاهی برای انسان ها تبدیل شده است. تا 1200 سال پیش از میلاد، یونانی ها و فینیقی ها مشغول به پایه گذاری شهرهای نزدیک دریای مدیترانه بوده اند. این شهرنشینی در کرانه های دریای مدیترانه، نقطه شروعی برای توسعه اروپا شد.

مرکز های مهم اروپایی را بشناسید

تاثیر اروپا بر تاریخ جهان

از اروپا با عنوان سرآغاز تمدن غرب یاد می شود. مفاهیمی مانند دموکراسی، منطق، فلسفه و انسان گرایی از سرزمین یونان سر بر آورده و در دیگر نقاط جهان پخش شد. امپراطوری روم که طی قرن دوم پس از میلاد مسیح بر مسند قدرت نشسته بود، نظام های سیاسی و قانونی و نیز پدیده مهندسی و معماری را به وجود آورد. تا سال 1000 میلادی، مسیحیت بر اروپا حاکم شده بود؛ دینی که اکنون نیز بیشترین پیروان جهان را به خود اختصاص داده است.

در عصر رنسانس، اروپا موجب پیشرفت چشمگیر رشته های مختلف هنری، موسیقی، فلسفه و علوم گوناگون شد. اروپاییان تا قرن پانزدهم میلادی، در حال احداث مسیرهای تجاری، استعمارگرایی و ترویج ایده های خود در سطح جهان بودند.

اروپا هم در گذشته و هم اکنون، از جمله منطقه ها مهم و تأثیرگذار جهان بوده است. بسیاری از شهرهای تاریخی اروپا، نقشی حیاتی در این قاره ایفا می نمایند. امروزه این شهرها به مرکز کشورهای مهم اروپا تبدیل شده اند. اروپا دارای پیشینه و تاریخی غنی است. در ادامه نگاهی اجاقتصادی بر چند مرکز مهم اروپایی خواهیم داشت.

رم

شاید یکی از تاریخی ترین شهرهای اروپا، رم مرکز ایتالیا باشد. این شهر جمعیتی بالغ بر 2.9 میلیون نفر دارد و قدمتش به 2500 سال پیش باز می شود. اگرچه در ابتدا قبایل هندو اروپایی ساکن رم شده بودند اما این شهر، عمده معروفیت خود را پس از تبدیل شدنش به مرکز امپراطوری رم به دست آورد. رم اولین نمونه از کلان شهر جهانی بوده و در توسعه مسیحیت کاتولیک، نقش بسزایی ایفا نموده است. پاپ ها از قرن اول پس از میلاد تا قرن هشتم بر این شهر فرمانروایی کردند. رم تا سال 1870، مرکز کشورهای مسیحی طلقی می شد. رم همیشه مرکز فرهنگی و هنری جهان به شمار رفته است؛ این شهر در عصر رنسانس سبک معماری باروک و نئوکلاسیک را وارد عرصه فرهنگ و هنر کرد. رم اکنون از جمله مقاصد توریستی بسیار محبوب ایتالیا و نیز چهاردهمین شهر پربازدید جهان محسوب می شود. مراکز دولتی ایتالیا و سازمان های بین المللی مانند برنامه جهانی غذا، غذای ملل متحد و سازمان کشاورزی همگی در رم قرار دارند.

لندن

مرکز انگلستان، یعنی لندن از جمله شهرهای بسیار مهم اروپا به شمار می رود. دانشمندان نشانه هایی از سکونت انسان ها در این شهر و در 4500 سال پیش یافته اند، اما اولین توسعه بزرگ لندن به وسیله رومی ها و 43 سال پس از میلاد مسیح انجام شد. در سال 61 میلادی، قبیله بریتانیایی سلت شورش نموده و لندن را با خاکستر یکسان کردند. تا سال 100 میلادی، رومی ها لندن را بازسازی و آن را مرکز بریتانیا قرار دادند. (بریتانیا یکی از استان های روم باستان بوده است). پس از سقوط امپراطوری روم، شهر لندن تا مدت ها از یادها رفت ولی در قرن یازدهم، بار دیگر تبدیل به بزرگترین شهر منطقه شد. تا اواخر قرن چهاردهم، مذهب پروتستان بیشترین پیروان را داشت که در قرون شانزدهم و هفدهم به وسیله استعمارگران بریتانیایی در کشورهای آمریکای شاقتصادی رواج پیدا کرد. امروز، لندن یکی از مراکز اقتصادی مهم جهان است که بیش از هر شهر دیگری بازتماشاماینده و توریست بین المللی دارد. این شهر بعلاوه مرکز اقتصادی، هنری، آموزشی، تفریح و مد نیز محسوب می شود.

پاریس

پاریس یکی از پرجمعیت ترین شهرهای اروپا به شمار می رود. این شهر، مرکز فرانسه بوده و دارای جمعیتی در حدود 12 میلیون نفر است. اولین ساکنان این شهر مردم قبیله پاریسی در قرن سوم پیش از میلاد بودند ولی در سال 52 پیش از میلاد، مهاجمان رومی این شهر را فتح نموده و تحت تصرف خود در آوردند. پاریس پس از سقوط امپراطوری روم، به شهری مهم در فرانسه تبدیل شد. درصده 900 میلادی، طی دوران حکومت فرانکیان، اقتصاد و جمعیت پاریس با رشد قابل توجهی همراه شد. پاریس تا قرن دوازدهم، به مرکز سیاسی، مذهبی، اقتصادی و فرهنگی فرانسه تبدیل شد. در صده 1700 میلادی، دوره روشنفکری در پاریس پدیدار شد که این شهر را به مرکز هنری مهمی تبدیل کرد. طی صده 1900 میلادی، هنرمندان و نویسندگان بسیاری به پاریس آمدند. اکنون، موزه لوور در پاریس واقع شده است که پربازدیدترین موزه هنری جهان محسوب می شود. علاوه بر این، سالانه 22 میلیون توریست و بازتماشاماینده به منظور تماشا آثاری مانند برج ایفل، خوردن غذای فرانسوی و شرکت کردن در نمایشگاه مد، به پاریس می آیند.

دیگر شهرهای مهم اروپا

از دیگر شهرها یا بهتر بگوییم، مرکز های مهم کشورهای اروپایی می توان به برلین، واتیکان، آتن، مادرید و بروکسل اشاره نمود.

منبع: کجارو / worldatlas.com

به "مرکز های مهم اروپایی را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرکز های مهم اروپایی را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید