بریس کیفوز برای درمان انواع گوژپشتی و قوز کمر بچه ها و بزرگسالان

به گزارش وبلاگ تپلینک، کیفوز یک شرایط نسبتا شایع در نوجوانان و بزرگسالان است. اغلب هنگامی که کسی دچار کیفوز است، شما نمی توانید آن را متوجه شوید و هیچ مسئله ای ایجاد نخواهد کرد. با این حال، در برخی موارد، افرادی که کیفوز دارند، ممکن است دچار قوز برآمده کمر شوند، احساس ناراحتی نمایند یا در تنفس مشکل داشته باشند.

بریس کیفوز برای درمان انواع گوژپشتی و قوز کمر بچه ها و بزرگسالان به گزارش از کلینیک اسکولیوز امید، ستون فقرات (استخوان کمر) شما با کشیده شدن تا بالای کمر به آرامی رو به جلو خم می شود. این شرایط طبیعی است، و به محافظت ستون فقرات از سر و بالا تنه یاری می نماید. اگر چه گاهی اوقات، ممکن است پشت فرد بیش از حد رو به جلو گرد باشد. این شرایط به کیفوز شناخته می شود، و گاهی اوقات به مسائلی می انجامد.

کیفوز یک شرایط نسبتا شایع در نوجوانان و بزرگسالان است. اغلب هنگامی که کسی دچار کیفوز است، شما نمی توانید آن را متوجه شوید و هیچ مسئله ای ایجاد نخواهد نمود. با این حال، در بعضی موارد، افرادی که کیفوز دارند، ممکن است دچار قوز برآمده کمر شوند، احساس ناراحتی کنند یا در تنفس مشکل داشته باشند.

برای درمان قوز کمر روش های درمانی مختلفی وجود دارد از جمله روش های جراحی و غیرجراحی. یکی از اولین راه های درمانی که به بیماران پیشنهاد می شود استفاده از بریس مخصوص کیفوز(قوز کمر) است که برای هر بیمار طبق ساختار فیزیکی و شدت انحراف کمر ساخته می شود.

بعضی از بریس ها برای اصلاح این شرایط طراحی شده اند. سایر بریس ها تن پوش های سفت تری هستند که برای یاری به صاف کردن ستون فقرات در حین رشد فرد طراحی شده اند.

ویژگی های ارتز قوز پشت
بعضی از افراد مبتلا به کیفوز فقط در شب از بریس استفاده می کنند، و بعضی دیگر باید روزانه 18-20 ساعت در روز از بریس استفاده کنند. این مسئله به نوع کیفوز و هدف از طراحی بریس، بستگی دارد. بیشتر نوجوانان تا زمانی که رشد آن ها متوقف شود و احتمال پیشرفت کیفوز وجود نداشته باشد، از بریس استفاده می کنند.

همچون بریس های ارتودنسی، بریس های کمر هم می توانند در ابتدا کمی ناراحت کننده باشند. اما افراد به استفاده از آن ها عادت می کنند و - مانند بریس دندان - واقعا احتیاج به استفاده به صورت تجویز شده دارند، در غیر این صورت اثر نخواهند کرد. معمولا، بریس های کمر فعالیت های فرد را محدود نمی کنند، و محققان همیشه در حال ارائه نوع سبک تر و بهتر آن هستند.

بریس تنها در صورتی می تواند مفید واقع شود که سایز مناسب داشته باشد و برای تعداد ساعات تجویز شده استفاده شود، و متخصصین کلینیک ارتوپدی فنی امید کوشش می کنند تا این اهداف را تا حد امکان قابل دستیابی کنند. بعلاوه فن آوری مدرن و نوآورانه این امکان را فراهم نموده است که قابلیت های ویژه ای از بریس برای کسانی که احتیاجمند یک بریس بسیار سفارشی هستند در دسترش باشد، و این کار به وسیله اسکن شکل بدن شما و سپس فراوری کامپیوتری بریسی که دقیقا مقدار بدن شما است، انجام می شود. متخصصین ما انتخاب نوع برس را با توجه به احتیاجهای فردی و ترجیحات شما آسان می کنند.

انواع کیفوز یا قوز کمرانواع مختلف کیفوز ممکن است نوجوانان را تحت تاثیر قرار دهد، و هر کدام دلایل خاص خود را دارند:

* کیفوز شرایطی، شایع ترین نوع کیفوز است. این کیفوز معمولا در طول سال های نوجوانی ظاهر می شود و در دختران بیشتر از پسران رایج است. کیفوز شرایطی ممکن است زمانی رخ دهد که استخوان ها و ماهیچه ها، احتمالا به دلیل قوز کردن یا شرایط قرارگیری نامناسب بدن، به شکل غیر طبیعی رشد می کنند. کیفوز شرایطی می تواند باعث ناراحتی خفیف شود اما به ندرت به مسائل بعدی منجر می شود.

* کیفوز شوئرمن معمولا در دوران نوجوانی، به ویژه در اوج رشد ظاهر می شود. هیچ کس نمی داند چه چیزی باعث آن می شود، اما می تواند ارثی باشد.. کیفوز شوئرمن باعث می شود که ستون فقرات زمانی که از کنار روی اشعه ایکس مشاهده می شود، به جای مستطیل، مانند گوه به نظر برسد. این شرایط در میان پسران کمی رایج تر از دختران است.

* کیفوز مادرزادی هنگامی اتفاق می افتد که ستون فقرات در حالی که نوزاد هنوز در رحم مادر است، به صورت غیر طبیعی رشد می نماید. ممکن است چندین مهره با هم ادغام شوند یا استخوان ها می توانند به صورت نادرست تشکیل شوند. این نوع کیفوز می تواند با رشد کودک بدتر شود. ضروری است که نوزاد یا کودک دچار کیفوز مادرزادی را برای سایر مسائل ارتوپدی و نقایص قلب یا کلیه آنالیز کنید.

کیفوز چگونه تشخیص داده می شود؟

گاهی اوقات مشاهده کیفوز آسان است. فرد ممکن است قوز داشته باشد یا کمر ممکن است گردتر از حد نرمال باشد. تشخیص موارد دیگر کیفوز سخت تر است و یا ممکن است اصلا قابل مشاهده نباشد.

برای آنالیز کیفوز، پزشک ستون فقرات شما را معاینه خواهد نمود و ممکن است از شما بخواهد که یک آزمایش خم به جلو انجام دهید، که به سادگی خم شدن از کمر می باشد. این تست گاهی اوقات می تواند مشاهده کیفوز را راحت تر نماید. پزشک بعلاوه ممکن است از شما بخواهد که دراز بکشید، که می تواند در تشخیص کیفوز شرایطی یاری کننده باشد.

اگر به نظر برسد که فردی کیفوز دارد، پزشکان معمولا اشعه ایکس ستون فقرات را سفارش می دهند. نگاهی به اشعه ایکس می تواند به مشخص نوع کیفوز یاری کند. برای آنالیز اینکه آیا کیفوز بر تنفس تأثیر می گذارد یا خیر، پزشک ممکن است از فرد بخواهد که نفس بکشد تا بتواند به صدای ریه های او گوش دهد. اگر پزشک تشخیص دهد که کیفوز مشکل ساز نیست، ممکن است انجام اسکن ام آر آی از کمر را توصیه نماید.

اهداف درمان کیفوز چیست؟

اهداف درمان کیفوز عبارتند از:
* جلوگیری از پیشرفت انحنای کمر فرزندتان

* جلوگیری از تغییر شکل

پزشک فرزند شما برنامه درمان و پیگیری او را بر اساس اشعۀ ایکس و معاینات فیزیکی مشخص می نماید. درمان او بسته به سن او، درجه انحنا و اندازه رشدی که او تا به امروز داشته است (رشد اسکلتی) منحصر به فرد خواهد بود.

بریس برای درمان گوژپشتی

بیماران کودک/نوجواناگر منحنی اسکولیوز شما بین 20 تا 40 درجه باشد یا منحنی کیفوز (گوژپشتی) شما بیش از 50 درجه باشد و شما هنوز هم در حال رشد باشید، پزشکان ممکن است بریس را تجویز کنند. بریس ستون فقرات ممکن است به یک یا هر دوی موارد زیر منجر شود:

* توقف پیشرفت (بدتر شدن) منحنی

* کاهش درجه انحنا (بیشتر برای کیفوز)

در بعضی موارد، بریس ممکن است مسائل مربوط به هم ترازی بدن، مانند جا به جایی بالا تنه به یک سمت یا هم ترازی سطح شانه ها را رفع کند. بعلاوه ممکن است با قالب گیری دیواره قفسه سینه، بیرون زدگی (برجستگی) دنده ها را بهبود بخشد.

بریس برای چه مدت استفاده می شود؟بریس تا زمانی استفاده می شود که رشد کامل شود. ما با استفاده از اشعه ایکس اسکلت بدن، رشد را زیر نظر می گیریم تا چهار مرکز رشد: فمور، هلال ایلیاک، هومروس و دنده ها را آنالیز کنیم. هنگامی که بلوغ اسکلتی فرا برسد، این مراکز رشد بسته می شوند. به طور میانه، دختران رشد خود را در سن 15-17 سالگی یا 2 تا 3 سال پس از منارک (اولین دوره قاعدگی) کامل می کنند. پسران به طور میانه رشد خود را در سن 17-19 سالگی به خاتمه می رسانند.

چند ساعت در روز باید از بریس استفاده شود؟بسته به شدت منحنی، باید برس را 16 تا 23 ساعت در روز بهره ببرید. مقدار ساعات دقیق تر، متناسب با احتیاجهای شما، با تیم ما مورد بحث قرار خواهد گرفت.

* زمان استفاده از بریس: بریس را می توان در مدرسه، در تخت خواب، و تقریبا برای تمام فعالیت های روزانه استفاده کرد. ممکن است برای باشگاه و ورزش های غیر تماسی هم استفاده شود، یا می توانید در هنگام این فعالیت ها بریس را درآورید و آن را جز زمان عدم استفاده از بریس حساب کنید. بریس نباید برای ورزش های تماسی استفاده شود.

* زمان عدم استفاده از بریس: در زمان هایی که از بریس استفاده نمی شود، و در صورت عدم حضور در ورزش های فعال و باشگاه، بیماران تشویق به انجام تمرینات تقویتی مرکز بدن (دراز نشست، یوگا، پیلاتس) می شوند. ممکن است بریس برای ورزش های پس از مدرسه درآورده شود. آزادی عمل بیشتر در طول تابستان داده می شود تا امکان فعالیت های اردویی، به خصوص شنا وجود داشته باشد، که استثنایی برای زمان عدم استفاده به شمار می آید. اگر بریس برای شنا درآورده شود، تا 4 ساعت مجاز خواهد بود.

بیماران بزرگسال

استفاده از بریس در بیماران بزرگسال می تواند مفید باشد، اما دلایل مختلفی نسبت به بچه ها و نوجوانان دارد. در بزرگسالان، تغییر شکل ستون فقرات با استفاده از بریس متوقف و یا اصلاح نمی شود، زیرا رشد استخوان ها به خاتمه رسیده است. استفاده از بریس در این افراد فقط برای مقاصد محافظتی و کاهش درد می باشد و بخشی از یک برنامه جامع غیر جراحی است که باید شامل ورزش و نظارت دقیق باشد. ضروری است که بریس با ورزش ترکیب شود، تا بخش مرکزی بدن شما به دلیل برداشتن بار از روی عضلات در طول فعالیت بدنی تغییر شرایط ندهد. بریس دینامیک با استفاده از یک سیستم نواری (اسپاین کور) می تواند برای بعضی از بزرگسالان مفید باشد. این روش را می توان با تیم ما مورد بحث قرار داد.

البته روش های نوین مدیریت درد مثل تزریق بوتاکس برای کنترل درد هم اخیرا رواج پیدا نموده است.البته قیمت بوتاکس اخیرا افزایش چشم گیری داشته است.

دیگر روش های غیرجراحی برای درمان قوز کمردرمان کودک شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

نظارت و آنالیز های سادههنگامی که یک منحنی کیفوز تشخیص داده می شود، مهم است که منحنی را در حین رشد کودک نظارت کنید. پیشرفت منحنی وابسته به مقدار رشد اسکلت به جای مانده است. در بسیاری از موارد، شرایط او ممکن است فقط احتیاجمند نظارت دقیق در طول رشد اسکلتی باشد. پیشرفت منحنی پس از به بلوغ رسیدن فرزند شما کند یا متوقف می شود.

طب فیزیکی
متخصصان طب فیزیکی بچه ها با متخصصین درمان ستون فقرات ما همکاری می کنند تا برنامه های ورزشی و درمانی را برای مقابله با اختلالات عضلانی مرتبط با کیفوز ارائه کنند. تمرینات شامل تقویت بدن کودک و عضلات کمر، شانه و تیغه شانه (کتف های) او می باشد.

گزینه های جراحی برای کیفوزجراحی ممکن است در صورتی لازم باشد که:

* منحنی کودک شما 75 درجه یا بیشتر مقدار گیری شود

* استفاده از بریس در کند کردن یا متوقف نمودن پیشرفت منحنی، ناموفق باشد

* کیفوز مادرزادی و شامل ناهنجاری اسکلتی باشد (جراحی ممکن است در سن پایین مورد احتیاج باشد)

* کیفوز به وسیله یک عفونت یا تومور ایجاد شده باشد

اگر جراحی مورد احتیاج باشد، جراحان ارتوپدی از پیشرفته ترین تکنیک ها استفاده می کنند، مانند:

همجوشی ستون فقرات: شایع ترین روش جراحی برای درمان موارد شدید کیفوز می باشد. معمولا همجوشی و فرآیند تنظیم برای اصلاح و محکم کردن (جوش دادن) منحنی ترکیب می شوند.

احتمال بهبودی بلند مدت از کیفوز چقدر است؟هنگامی که با موفقیت درمان شود، منحنی های کیفوز را می توان تصحیح کرد، و بچه ها می توانند به زندگی عادی، فعال و بدون محدودیت ادامه دهند. اگر فرزند شما احتیاج به عمل جراحی داشته باشد، طی چند روز سر پا خواهد شد و حدود یک هفته بعد به خانه باز می شود. او می تواند در عرض یک ماه به مدرسه برود و بیشتر فعالیت های خود را ظرف سه تا چهار ماه از سر بگیرد. جوش خوردن کامل حدود یک سال طول می کشد.

پزشک فرزند شما او را در حین رشد و نمو، به صورت مکرر معاینه می نماید تا منحنی را تحت نظارت داشته باشد. تشخیص زود هنگام مهم است. اگر کیفوز بدون درمان رها شود، می تواند منجر به اختلال عملکرد ریه، بد شکل تر شدن و درد شود.

منبع: راسخون

به "بریس کیفوز برای درمان انواع گوژپشتی و قوز کمر بچه ها و بزرگسالان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بریس کیفوز برای درمان انواع گوژپشتی و قوز کمر بچه ها و بزرگسالان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید