تراشه M1 اپل دردسری عظیم برای دیگر سازندگان لپ تاپ است

به گزارش وبلاگ تپلینک، بالاخره نخستین مک بوک های مبتنی بر تراشه M1 راهی بازار شدند و دنیای لپ تاپ ها یک شبه متحول شد. وقتی که اپل این محصولات را معرفی کرد، در خصوص ادعاهای مطرح شده از جانب این شرکت شک و تردید زیادی وجود داشت. اپل ادعاهای زیادی در رابطه با عملکرد و عمر باتری این محصولات عنوان کرد که با توجه به عملکرد لپ تاپ های دارای تراشه های مبتنی بر معماری Arm، باور کردن این ادعاها چندان راحت نبود.

تراشه M1 اپل دردسری عظیم برای دیگر سازندگان لپ تاپ است

اما حالا تعیین شده که تمام این ادعاها واقعیت دارند و تراشه M1 در کمال تعجب فاصله زیادی با بیشتر پردازنده های اینتل دارد. طبق بنچمارک های صورت گرفته، تراشه M1 حتی برای بهترین مدل پردازنده Core i9 اینتل هم رقیب قدرتمندی محسوب می گردد.

به دلیل همین عملکرد فوق العاده، محتوای سوالات خیلی سریع تغییر پیدا کرد؛ حالا به جای سوال چرا می خواهید روی تراشه جدید و اثبات نشده اپل ریسک کنید باید بپرسیم که رقبایی مانند اینتل، AMD و کوالکام چگونه می خواهند به این موضوع واکنش نشان بدهند؟

برای سال های متمادی، اینتل و AMD مشغول شطرنج بازی بوده اند و در زمینه مواردی مانند عملکرد پردازنده، عمر باتری و گرافیک مجتمع عقب و جلو می فرایند. اما حالا اپل وارد سطح کاملا جدیدی از این رقابت شده است. همان تعامل بین سخت افزار و نرم افزار که منجر به موفقیت های چشم گیر آیفون و آیپد شده، هم اکنون به دنیای مک آمده است.

یکپارچگی نرم افزار و سخت افزار

موضوع فقط این نیست که تراشه M1 اپل سرعت بسیار بیشتری دارد، بلکه فراموش نکنید که اپل حالا به لطف کنترل کامل بر سخت افزار و نرم افزار می تواند یکپارچگی بین آن ها را افزایش بدهد. به دلیل همین موضوع، مک های جدید مانند آیفون ها و آیپدها با مصرف رم کمتر نسبت به رقبای خود می توانند کارهای بیشتری را انجام دهند.

اپل همچنین در زمینه رابط رزتا 2 (Rosetta 2) که وظیفه اجرای برنامه های مبتنی بر معماری x86 بر روی مک های مبتنی بر تراشه M1 را بر عهده دارد، بسیار عالی عمل نموده است. این موضوع اهمیت بسیار زیادی برای کاربران دارد و به همین خاطر بدون مشکل خاصی می توانند از برنامه های مختص سخت افزار قدیمی در مک جدید خود استفاده نمایند.

اما هیجان انگیزترین نکته (یا ترسناک ترین نکته برای شرکت های سازنده کامپیوترها) این است که تراشه M1 اولین محصول اپل برای این راستا جدید به شمار می رود. نسل اول این تراشه برای به کارگیری در ارزان ترین لپ تاپ ها و کامپیوترهای دسکتاپ این شرکت طراحی شده است. اپل در صورتی که بتواند به این فرایند پیشرفت ادامه دهد، نسل های بعدی این تراشه جذابیت کامپیوترهای مک را چندین برابر می نمایند.

در حال حاضر، تنها بارقه امید برای لپ تاپ های x86 این است که فقط اپل به این تکنولوژی دسترسی دارد که به لطف کنترل تقریبا کامل بر روی سخت افزار و نرم افزار توانسته این سطح از سرعت، عملکرد نرم افزار و عمر باتری را با تراشه مبتنی بر معماری Arm به حقیقت تبدیل کند.

حالا چه کاری از دست رقبا برمی آید؟

در حال حاضر سوالی که مطرح می گردد این است که شرکت هایی مانند کوالکام و مایکروسافت با نسل جدید لپ تاپ های ویندوزی مبتنی بر تراشه های Arm آیا می توانند موفقیت اپل را تکرار نمایند؟ در این میان اگرچه مایکروسافت لپ تاپ های سرفیس را طراحی می نماید و حتی با همکاری کوالکام دو تراشه مبتنی بر Arm به نام های SQ1 و SQ2 توسعه داده، اما هنوز هم از نظر کنترل بر روی اکوسیستم نرم افزاری و سخت افزاری فاصله زیادی با اپل دارد.

مک بوک ایر و مک بوک پرو جدید لپ تاپ های ایدئالی برای تمام کاربران نیستند زیرا به عنوان مثال بعضی کاربران از نظر گرافیکی به سخت افزار بسیار قدرتمندتری احتیاج دارند. اما وقتی یک لپ تاپ 1000 دلاری مبتنی بر تراشه M1 در مقایسه با مک بوک پرو 6000 دلاری با 4 برابر حافظه رم و بهترین پردازنده اینتل عملکرد بهتری دارد و در عین حال سبک تر است و عمر باتری بیشتری دارد، چه کاری از دست رقبا برمی آید؟

  • تاریخچه مختصر معماری پردازنده کامپیوترهای اپل

منبع: The Verge

منبع: دیجیکالا مگ

به "تراشه M1 اپل دردسری عظیم برای دیگر سازندگان لپ تاپ است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تراشه M1 اپل دردسری عظیم برای دیگر سازندگان لپ تاپ است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید