تصویر اولین خودرویی که وارد ایران شد

به گزارش وبلاگ تپلینک، مظفرالدین شاه قاجار اولین خودرو را در 21 آذر سال 1281 وارد ایران کرد و این خودرو را که در تصویر می بینید لقب اولین خودرو وارد شده به ایران را گرفت.

تصویر اولین خودرویی که وارد ایران شد

به گزارش همشهری، اولین اتومبیل در ایران اوایل قرن 20 وارد کشور شد. در سال 1281 شمسی (1902 میلادی) بود که مظفرالدین شاه در اولین سفری که به اروپا داشت با این وسیله نقلیه آشنا شد و در اولین نظر به آن اتومبیل ها دل بست.

شاه قجری آنچنان محو این اتومبیل ها شده بود که با وجود خالی بودن خزانه کشور، از محل چند صد هزار لیره استقراضی از بانک شاهنشاهی ایران که متعلق به انگلیسی ها بود، دو دستگاه رنو خریداری کرد و اولین خودرو ها را به ایران وارد کرد.

این اتومبیل ها نفت سوز و مدل 1900 میلادی از نمایشگاه بین المللی فرانسه به قیمت 4 هزار تومان خریداری شد. این اتومبیل به وسیله وزیر مختار ایران به ایران فرستاده شد. رنگ این اتومبیل آبی آسمانی تیره و راننده آن نیز یک مهندس فرانسوی به نام مسیو وارونه بود.

این اتومبیل به وسیله راه آهن و کشتی و به وسیله روسیه و دریای خزر به ایران فرستاده شد و گفته می شود یکی در میانه راه به دلیل نقص فنی و مسائل حمل به تهران نمی رسد و دیگری نیز هنگام ترور نافرجام محمد علی شاه با نارنجک منفجر شده و وی با گالسکه به دربار برمی شود.

منبع: فرارو

به "تصویر اولین خودرویی که وارد ایران شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویر اولین خودرویی که وارد ایران شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید