جرثقیل زنجیری چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

به گزارش وبلاگ تپلینک، جرثقیل در واقع نوعی ماشین، سازه یا دکل مرتفعی است که با بهره گیری از طناب و قرقره جهت پایین آوردن یا بالا کشیدن لوازم سنگین مورد استفاده قرار می گیرد. از این دستگاه معمولاً در صنعت حمل و نقل برای حرکت دادن اجسام مختلف و یا بارگیری استفاده می گردد.

جرثقیل زنجیری چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

جرثقیل در واقع نوعی ماشین، سازه یا دکل مرتفعی است که با بهره گیری از طناب و قرقره جهت پایین آوردن یا بالا کشیدن لوازم سنگین مورد استفاده قرار می گیرد. از این دستگاه معمولاً در صنعت حمل و نقل برای حرکت دادن اجسام مختلف و یا بارگیری استفاده می شود. جرثقیل زنجیری از کاربردی ترین جرثقیل ها به شمار آمده که در ادامه توضیحات بیشتری درباره این وسیله ارائه می دهیم.

تعریف جرثقیل زنجیری

همان طور که اشاره شد جرثقیل های زنجیری از جمله تجهیزاتی هستند که برای پایین یا بالا آوردن بارهای سنگین با استفاده از یک زنجیر به کار گرفته می شوند. این جرثقیل ها متشکل از دو چرخ دنده بوده که زنجیر داخل آن پیچیده شده است. هنگامی که زنجیر کشیده شود، به دور چرخ ها چرخانده شده و از طریق قلاب می تواند لوازم مختلف را بلند کند.

یکی از قابلیت های مهم جرثقیل ها و بالابر زنجیری این است که با وصل شدن به کیسه های زنجیردار یا قلاب های بالابر می توانند بار را به نحو مساوی به سمت پایین و بالا حرکت دهند. در کشورمان این مدل از جرثقیل ها را با عنوان هایی مانند جرثقیل کارگاهی، جرثقیل دستی، جرثقیل سقفی و یا بالابر سقفی نیز می شناسند.

جرثقیل های زنجیری و انواع آن

جرثقیل های زنجیری انواع مختلفی دارند که هر کدام از ظرفیت معینی برای حمل بار برخوردار هستند. جرثقیل 2 تن زنجیری، جرثقیل 3 تن زنجیری، جرثقیل 5 تن زنجیری و غیره از جمله این جرثقیل ها به شمار می آیند. بعلاوه جرثقیل های زنجیری از نظر کلی به دو نوع سقفی و بلبرینگی تقسیم می شوند که نوع بلبرینگی آن در مقایسه با نوع سقفی از طول عمر و استقامت بالاتری برخوردار است.

در بازار، جرثقیل زنجیری از نوع چهارکاره نیز وجود دارد که این مدل جرثقیل ها به همراه ترولی سقفی جهت قرار گرفتن و حرکت برروی ریل های سقفی کاربرد دارند. اغلب این جرثقیل ها برای کارخانه های کوچک و کارگاه ها جهت حمل بار با ظرفیت کمتر از پنج تن مورد استفاده قرار می گیرند. هرچند ظرفیت جرثقیل های دستی به 20 تن نیز می رسد اما باید در نظر داشت که از سرعت باربرداری و انتقال بار کمتری برخوردار هستند.

جرثقیل های زنجیری و معرفی اجزاء آن

اجزای جرثقیل های زنجیری از نظر کلی به سه بخش تقسیم می شود که شامل قلاب ها، زنجیرها و مکانیزم بالابر است. این جرثقیل ها دارای دو حلقه زنجیر از جمله زنجیر بار و زنجیر دستی هستند. مکانیزم بالابر دارای یک چرخ بوده که زنجیر دستی به دور آن پیچیده شده است. جهت بالا بردن بار، این زنجیر از طریق نیروی انسانی به طرف پایین کشیده می شود. چرخ قرار گرفته در داخل مکانیزم بالابر جایگاه ویژه ای جهت دانه های زنجیر دارد که چرخش آن در زمان کشیدن زنجیر صورت می گیرد.

کشیدن زنجیر بالابر باعث راه اندازی مکانیزم جرثقیل شده و سپس بار به آسانی به سمت بالا یا پایین راهنمایی می شود. قلابی در قسمت انتهایی زنجیر بار وجود دارد که با استفاده از آن می توان بار را از طریق کیسه بار یا تسمه متصل کرد. علاوه بر این در بالای جرثقیل نیز قلابی جهت آویزان کردن واقع شده است. با استفاده از این قلاب این امکان را دارید که جرثقیل را به سیستم ترولی، سقف و دیگر سازه ها که تحمل وزن جرثقیل و بار آن را دارند، آویزان نمایید. اجزای جرثقیل زنجیری به صورت کلی عبارتند از:

  • مکانیزم ترمز
  • محافظ پوشش دولایه
  • بدنه فولادی
  • پدال های جغجغه ای
  • بوشن ها
  • راهنمایی کننده زنجیر بار
  • ترمز زنجیر
  • قلاب ها
  • زنجیر بار

جرثقیل های زنجیری و موارد کاربردی آن

جرثقیل های زنجیری در زمینه های مختلفی جهت جابه جایی اجسام و باربرداری مورد استفاده قرار می گیرند. از دیگر کاربردهای این دستگاه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • جهت جابه جایی و انتقال دستگاه ها به منظور تراز کردن محیط
  • قابل استفاده در کلیه مسیرهای سیال در کارگاه ها و کارخانه ها جهت انتقال پالت، ابزار و غیره
  • به منظور نگهداری قطعات مختلف جهت جوشکاری و پوشش دهی
  • جابه جایی و بعلاوه آسان تر شدن فرآیند باربرداری در امور حساس مانند رنگ کوره ای، اتاق سندبالاست و غیره
  • سوار کردن لوازم و قطعات برروی دستگاه های صنعتی مانند تراشکاری، فرز تراش، سنگ محور، بورینگ و غیره
  • جدا کردن قطعات قفل شده در محیط های کوچک کارگاهی
  • یاری به تعادل برای استفاده از بعضی ماشین های کاری و تخصصی مثل دریل کاری و غیره

خرید جرثقیل زنجیری

با توجه به اینکه جرثقیل.های زنجیری از نظر برند و مدل، انواع مختلفی در بازار دارند، لازم است این دستگاه را از فروشگاه ها و مراکز معتبر بخرید. با خرید جرثقیل زنجیری استاندارد و باکیفیت مانند جرثقیل سامسونگ دیگر نگرانی ای از بابت ایمنی و طول عمر جرثقیل نخواهید داشت. این گونه جرثقیل ها توانایی حمل بار با وزن نیم الی 50 تن را داشته و می توان در بسیاری موارد از آن استفاده کرد.

جمع بندی

جرثقیل های زنجیری از کاربردی ترین جرثقیل ها در بازار محسوب می شوند که بر اساس ظرفیت شامل جرثقیل 2 تن زنجیری، جرثقیل 3 تن زنجیری، جرثقیل 5 تن زنجیری و غیره هستند. بعلاوه جرثقیل های فوق از نظر عملکرد در دو نوع بلبرینگی و سقفی تقسیم بندی می شوند. از مهم ترین موارد استفاده این جرثقیل ها می توان به باربرداری و جابه جایی اجسام سنگین در کارخانه ها و یا محیط های کارگاهی اشاره نمود.

منبع: همشهری آنلاین

به "جرثقیل زنجیری چیست؟ و چه کاربردی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جرثقیل زنجیری چیست؟ و چه کاربردی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید