خبرنگاران تولید لامپ های ال ای دی روشن تر و بادوام تر با کمک نانو ذرات

به گزارش وبلاگ تپلینک، تهران-خبرنگاران- محققان در جریان مطالعه ای پیروز شدند با استفاده از لایه نازکی از نانو ذرات، کارایی لامپ های ال ای دی را افزایش دهند به طوری که این لامپ ها روشنایی بیشتر و طول عمر بیشتری داشته باشند.

خبرنگاران تولید لامپ های ال ای دی روشن تر و بادوام تر با کمک نانو ذرات

به گزارش پایگاه اینترنتی اطلس نیوز، افزایش کارآیی و طول عمر لامپ های ال ای دی (LED) به این معناست که لامپ ها انرژی کمتری مصرف کنند و اثرات محیطی استفاده از آنها کاهش یابد.

این لامپ ها کاربردهای گسترده ای دارند و در چراغ های راهنمایی و رانندگی، نمایشگرهای الکترونیکی، تلفن همراه و مواردی بسکمک از این دست به کار می فرایند.

یک دیود معمولی ال ای دی از تراشه ساطع کننده نور تشکیل شده است که با یک لایه گنبدی شکل شفاف محافظ احاطه می شود. اگرچه وجود این پوشش محافظتی ضروری است اما می تواند به انعکاس ناخواسته نور منتشر شده از تراشه منجر شود. این انعکاس ها، گرمای داخل لامپ را افزایش داده و به کاهش عمر آن منجر می شوند. در نتیجه کاهش میزان انعکاس می تواند به کاهش گرمای لامپ و افزایش عمر لامپ کمک کند.

اکنون محققان کالج سلطنتی لندن و موسسات فناوری، در تلاش برای حل این مشکل یک الگوی رایانه ای ابداع کرده اند که روشنایی و طول عمر لامپ های ال ای دی را افزایش می دهد.

محققان در این مدل رایانه ای لایه ای شفاف از نانو ذرات فلزی ارزان قیمت را بین تراشه ال ای دی که تولید نور را بر عهده دارد و پوشش شفافی که از تراشه محافطت می کند، قرار دادند و اثر آن را ارزیابی کردند. آنها متوجه شدند که با افزودن لایه ای از نانو ذرات می توان میزان این انعکاس ها را کاهش داد و نور را تا 20 درصد بیشتر منتشر کرد.

این بدان معنی است که لامپ های ال ای دی با مصرف همان مقدار برق می توانند نور بیشتری ساطع کنند بعلاوه این لامپ ها باید خنک تر بمانند که در نتیجه طول عمر آنها را افزایش می دهد.

دکتر دبابراتا سیکدار از محققان این مطالعه گفت : من باور دارم که نوآوری ما می تواند در فرآیندهای فعلی ساخت به کار برود و کمترین میزان آسیب را به همراه داشته باشد.

این مطالعه در مجله Light Science & Applications منتشر شده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران تولید لامپ های ال ای دی روشن تر و بادوام تر با کمک نانو ذرات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تولید لامپ های ال ای دی روشن تر و بادوام تر با کمک نانو ذرات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید