راه اندازی موزه مشاهیر خراسان رضوی گامی در معرفی میراث فرهنگی

به گزارش وبلاگ تپلینک، می توان با راه اندازی موزه مشاهیر استان خراسان رضوی به صورت جداگانه خدمت فرهنگی متفاوتی را برای آیندگان رقم زد.

راه اندازی موزه مشاهیر خراسان رضوی گامی در معرفی میراث فرهنگی

به گزارش از ، موزه ها ظرفیتی بی بدیل و خاستگاهی مهم برای توسعه ظرفیت های فرهنگی هستند و می توان از آن ها به منظور انتقال مباحث هویتی بهره گرفت.

شاید در یک تعریف ساده بتوان موزه را ابزار انتقال هویت تلقی و تعریف کرد به این معنا که زمینه مناسبی برای ارتباط میان نسلی فراهم می سازد.

در مقوله ارتباطات میان فرهنگی به ویژه آنجا که زبان های مختلف مطرح است اشیاء و کالا های فرهنگی می توانند بسیار اثربخش باشند و زمینه ارتباط سالم را فراهم نمایند.

در سال های اخیر اهتمام مناسبی در حوزه توسعه موزه ها در خراسان رضوی اجرا شده و اینک شاهد هستیم که تعدد موزه ها در استان خراسان رضوی تبدیل به یک امر عرف شده است.

موزه های موضوعی و بعلاوه موزه هایی که با موضوع اشخاص و مشاهیر فرهنگی و هنری در خراسان رضوی تشکیل شده خود ظرفیت دیگری است که توانسته در انتقال مباحث هویتی موثر باشد.

شهرستان های استان خراسان رضوی هم از این قافله عقب نمانده اند و نوعی پراکنش فرهنگی در این زمینه شکل گرفته است و کوشش شده تا هویت سیال و واحدی در سراسر استان به وسیله موزه ها تشکیل گردد.

محمدرضا پهلوان رئیس گروه موزه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در این زمینه گفت: موزه ها از دیرباز ابزاری مهم در انتقال مباحث هویتی محسوب می شده اند و در خراسان رضوی هم دارای صندلی خطیری بوده اند.

او اضافه نمود: در استان اینک شاهد هستیم که پراکنش بسیار مناسبی از نظر کمی و کیفی در حوزه موزه ها شکل گرفته و اینک قریب به 96 موزه در استان فعال هستند.

رئیس گروه موزه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی رده بندی این موزه ها را شامل موزه های تخصصی و مردم شناسی و سایت موزه دانست و ادامه داد: استقبال بسیار مناسبی از این موزه ها در سال های اخیر اجرا شده و همین امر سبب شده تا برنامه ریزی مناسبی برای توسعه تعداد موزه های استان صورت بگیرد.

پهلوان با تصریح بر اینکه حدود 23 موزه اینک زیر نظر میراث فرهنگی خراسان رضوی در حال فعالیت هستند، اعلام کرد: سایت موزه های بندیان و شادیاخ و توس هم در سال های اخیر اقبال عمومی بسیار خوبی داشته اند.

او با اشاره به سایت موزه شادیاخ در نیشابور توضیح داد: این سایت موزه به نوعی بیانگر هویتی تاریخی در شهر نیشابور است که مربوط به دوره ای تاریخی و خاص است و نماد سبک زندگی در گذشته ای بسیار دور در این شهر تاریخی و فرهنگی است.

بنظر می رسد با توجه به تعدد مشاهیری که در استان خراسان رضوی وجود دارند و بسیاری از آنان اینک هم زنده هستند می توان برنامه ریزی مناسبی در حوزه مشاهیر استان هم صورت داد.

بعضی شخصیت های شهیر استان همانند دکتر شریعتی و یا مرحوم مطهری یا دارای این موزه ها هستند و یا برنامه ریزی برای راه اندازی موزه آنان در مراحل نهایی است و می توان همین رویه را در خصوص سایر مشاهیر استان و مشهد هم صورت داد.

منبع:تسنیم

/ز.ق

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "راه اندازی موزه مشاهیر خراسان رضوی گامی در معرفی میراث فرهنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی موزه مشاهیر خراسان رضوی گامی در معرفی میراث فرهنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید