سئات با دنیای خودروسازی خداحافظی کرد ، باخت Seat به Cupra!

به گزارش وبلاگ تپلینک، توماس شافر (Thomas Schäfer)، مدیرعامل فولکس واگن، تایید کرد که سئات پس از سرانجام برنامه فراوری خودروهای خود، هیچ خودرو دیگری با این برند فراوری نخواهد کرد. این صحبت توماس شافر بدین معنا بود که برند خودروسازی سئات تا ماه های آینده کاملاً با صنعت خودروسازی خداحافظی می نماید. جای خالی خودروهای این برند را در بازار، محصولات برند Cupra پر خواهند کرد. اما تکلیف سئات آتکا وارداتی خودروسازان راین به ایران چه خواهد شد؟

سئات با دنیای خودروسازی خداحافظی کرد ، باخت Seat به Cupra!

بیت ران - محمد فتح اللهی - از بین رفتن برند سئات که نشان ملی خودرویی کشور اسپانیا است، اتفاقی بود که از مدت ها قبل پیش بینی می شد.

چراکه سئات پس از معرفی مدل Leon در ژانویه 2020 (دی ماه 1398) هیچ خودرو نوی را به سبد تولیدات خود اضافه نکرده است. این اتفاق در حالی بود که برند زیر مجموعه Seat یعنی Cupra با مدل های گران قیمت تر در حال فتح بازار خودرو اروپا بود.

طبیعتاً سود فروش محصولات این برند نو برای گروه فولکس واگن بسیار بیشتر از محصولات سئات بود. جالب است بدانیم که یکی از علل تصمیم گیری گروه فولکس واگن برای حذف برند Seat، موفقیت خودرو Cupra Formentor در بسیاری از بازارهای خودرویی دنیا بود.

Thomas Schäfer امروز با اعلام این خبر گفت: این یک بحران بود که ما سعی داشتیم برند Seat را دوباره زنده کنیم. اما این برند تاریخی برای ما هیچ سودی نداشت. در نهایت با مشاهده پتانسیل سودآوری مدل های Cupra، چنین تصمیمی را گرفتیم.

جایگاه برند سئات در بازار خودرو اروپا

سئات بین ژانویه و ژوئیه 2023 (دی ماه 1401 تا تیر ماه 1402) در جایگاه نوزدهمین برند پرفروش در بازار خودرو اروپا قرار داشت. در این مدت 155 هزار و 355 دستگاه از محصولات سئات در قاره اروپا به فروش رسیدند که نسبت به مدت مشابه قبل، فقط 13 درصد رشد داشت.

اما محصولات برند Cupra با 111 هزار و 829 دستگاه فروش در همین مدت، 47 درصد رشد فروش را نشان دادند که رقمی فوق العاده است. گرچه Cupra اکنون در جایگاه بیست و یکمین برند پرفروش در قاره اروپا قرار گرفته است، اما مدل Cupra Formentor بیشتر از تمام محصولات سئات در این قاره خریداران را به سمت خود جذب کرد.

خداحافظی با برند سئات از سوی گروه فولکس واگن کاملاً حرکتی هوشمندانه است. پتانسیل موجود خودروهای Cupra در بازارهای مختلف، باعث می گردد که برچسب قیمت فروش آنها بیشتر باشد. در نتیجه سود بیشتری هم به جیب گروه خودروسازی فولکس واگن سرازیر خواهد شد.

ماجرای ورود سئات آتکا با خودروسازی راین

عکس: Khosravani

ماه ها پیش اعلام شد که خودروسازان راین در آینده ای نزدیک، سئات آتکا را به بازار خودرو ایران ارائه خواهد نمود. حتی نمونه هایی از این کراس اوور اسپانیایی هم در خیابان های مرکز مشاهده شد که گفته می شد در حال سپری کردن تست های جاده ای هستند.

اما با اعلام این خبر به وسیله مدیرعامل گروه خودروسازی فولکس واگن، قطعاً سرنوشت واردات این خودرو به ایران هم مبهم خواهد بود. خودروسازی راین در این شرایط یا باید به سمت عرضه محصولات Cupra سوئیچ کند، یا تعداد محدودی از مدل Ateca را به بازار وارد و سپس با عرضه این خودرو اسپانیایی خداحافظی کند. هنوز مسئولین خودروسازان راین به خبر خداحافظی برند سئات از دنیای خودروسازی واکنشی نشان ندادند.

پشت پرده عدم برگزاری نمایشگاه خودرو تهران / عاجزی: نمایشگاه تهران بلاتکلیف است!

راهنمای جامع تیپ های سایپا اطلس / آنالیز تفاوت ها و امکانات چهار تیپ اطلس

کراس اوور VGV U75 پلاس گرانترین محصول ایلیا موتور در مشهد رونمایی شد

مشخصات فنی آریا آشکار شد / همه چیز درباره موتور چینی خودرو سایپا آریا

منبع: بیت ران

به "سئات با دنیای خودروسازی خداحافظی کرد ، باخت Seat به Cupra!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سئات با دنیای خودروسازی خداحافظی کرد ، باخت Seat به Cupra!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید