شستن فرش خانه ها در آب چشمه 8هزارساله

به گزارش وبلاگ تپلینک، نزدیک سال نو که می شد اهالی تهران قدیم به ویژه ساکنان ری، فرش های خود را به دوش گرفته و به چشمه علی می بردند و در آن می شستند. تعداد فرش ها آن قدر زیاد بود که بعد از شستن فرش ها تمام تپه های سنگی اطراف از فرش های رنگی پر می شد.

شستن فرش خانه ها در آب چشمه 8هزارساله

وبلاگ تپلینک - ثریا روزبهانی: آن طور که اهالی قدیمی ری تعریف می نمایند فرش فروش ها و مردم تهران، قالی ها و قالیچه های خود را با این عقیده که آب این چشمه خاصیت دارد و فرش را تمیز و رنگ آن را پرجلا و روشن تر می نماید، می شستند. آنها فرش ها را روی بلندی کوه پهن می کردند تا خشک شود و شب جمع می کردند.

قصه های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

طبق اسناد تاریخی قدمت چشمه علی به 8هزار سال قبل برمی شود. نام باستانی این چشمه سورینی بود که آن را به دوره اشکانیان و ساسانیان نسبت داده اند. بعدها به علت ارادت اهالی به امام اول شیعیان، به چشمه علی معروف شد.به گفته تاریخ نگاران، سرمنشا شکل گیری تمدن در منطقه باستانی شهرری این چشمه بود که آثارشان تا به امروز به جای مانده است. آب چشمه علی از زیر سنگ ها بیرون می آید و روی زمین به سمت جنوب جاری می شود. فتحعلی شاه قاجار که برای گشت و گذار به چشمه علی رفت و آمد، داشت در سال 1211 دستور داد که در بالای چشمه علی سنگ نگاره ساسانی را برداشته و به جای آن نگاره او را با گروهی از درباریان کنده کاری نمایند. این چشمه در همسایگی ابن بابویه، برج طغرل، دژ رشکان و در زیر باروی ری قرار گرفته است.

منبع: همشهری آنلاین

به "شستن فرش خانه ها در آب چشمه 8هزارساله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شستن فرش خانه ها در آب چشمه 8هزارساله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید