عوارض خطرناک اینترنت برای بچه ها

به گزارش وبلاگ تپلینک، عوارض اینترنت روی بچه ها و تاثیری که استفاده زیاد از اینترنت روی شخصیت و روان کودک می گذارد بسیار است و باعث می گردد کودک رفته رفته منزوی و پرخاشگر گردد.

عوارض خطرناک اینترنت برای بچه ها

خطرات و عوارض منفی اینترنت روی بچه ها

به گزارش وبلاگ تپلینک به نقل از شیعه نیوز ،این روزها نسل جدید مدام از اینترنت استفاده می نمایند . اگر چه نوجوانان بیش تر از گروه های سنی دیگر درگیر اینترنت هستند و این کار را به دلیل اهداف مختلفی از جمله شرکت کردن در کلاس های آنلاین ، ارتباط برقرار کردن با دوستان و اعضای خانواده و غیره به انجام می رسانند اما گاهی اوقات استفاده از اینترنت در آن ها به اعتیاد تبدیل می گردد و می تواند اثرات بدی را به همراه داشته باشد . رفتار های مخرب، استفاده غلط از شبکه های اجتماعی ، خرید غیر ضروری به صورت آنلاین ، استفاده بیش از حد از ویدیو گیم ها و بازی های آنلاین جزء مسائل رایج آن ها می باشد .

علل اعتیاد به اینترنت در بچه ها و نوجوانان

بسیاری از نوجوانان اعتیاد به اینترنت را به دلایل مختلفی از جمله فرار از تنهایی ، افسردگی ، اضطراب اجتماعی و تمایل شدید برای جستجو کردن اطلاعات تجربه می نمایند . والدین هم می توانند این موارد را تحت نظر قرار دهند و در کنار عوامل دیگری از جمله ژنتیک ، کنترل بیشتری روی تاثیرات مخرب اینترنت بر سلامت فرزند شان داشته باشند اما به نظر شما استفاده زیاد از اینترنت چه مضراتی دارد؟

مضرات اعتیاد به اینترنت در بچه ها

اضطراب ، ناراحتی و افسردگی

بچه ها و نوجوانانی که زمان زیادی را در شبکه های اجتماعی هستند و در دنیای واقعی وقت نمی گذرانند ، بعد از مدتی به اینترنت وابسته می شوند و زمانی که به اینترنت دسترسی نداشته باشند ، آغاز به نشان دادن علائمی از جمله اضطراب و ناراحتی و افسردگی می نمایند .

ناتوانی برای پیش رفتن طبق برنامه

نوجوانان از اینترنت برای انجام کار های خاصی مثل جستجو برای اطلاعات ، پرداخت قبوض ، تعاملات اقتصادی و غیره استفاده می نمایند . چنانچه پیش از این هم گفته شد در دنیای بازی هم به جای این که کارهای خودشان را انجام بدهند ، مدام به دنبال گیم های مختلف هستند و هم چنین نمی توانند مدیریت خوب در زمان داشته باشند و در نتیجه طبق برنامه مطالعاتی خود و کارهای مهم دیگر پیش نمی فرایند .

به هم ریختگی خواب

بیشتر بچه ها و نوجوانان این روزها از گوشی و تبلت استفاده می نمایند و حتی تا رختخواب هم آن را همراه خود دارند . قبل از خوابیدن مدام از این دستگاه ها استفاده می نمایند و در نتیجه نور مصنوعی این دستگاه ها در مدت زمان طولانی مسائل خواب را در آن ها ایجاد می نماید . معمولاً بچه ها از خواب سیر نمی شوند و تا نیمه های شب بیدار می مانند که همین امر برای سلامتی جسمی و روانی آن ها مخرب است .

انزوای اجتماعی

افرادی که زمان زیادی را صرف اینترنت می نمایند ، معمولاً نمی توانند در جامعه واقعی از لحاظ اجتماعی موقعیت خوبی داشته باشند . آن ها اغلب دوست های صمیمی ندارند و روابط شان با شکست روبرو می گردد و در نتیجه در اجتماع منزوی خواهند شد .

دروغگویی

بیشتر کسانی که به اینترنت اعتیاد دارند ، خودشان می دانند که دارای چه مسئله ای هستند . دوستان، اعضای خانواده و همکاران هم می توانند این عادت بد را به آن ها یادآوری نمایند اما آن ها سعی می نمایند این موضوع را انکار نمایند و در واقع دروغگو می شوند .

تغییراتی در رفتار

افراد معتاد به اینترنت از اینترنت برای کاهش استرس و بهبود حال و حوصله خود استفاده می نمایند . هنگام استفاده از اینترنت شاد و شاد هستند و زمانی که نتوانند به آن دسترسی داشته باشند ، کاملاً مضطرب و کلافه می شوند .

مضرات اینترنت روی جامعه

نه تنها بچه ها و نوجوانان در صورت استفاده نامناسب از اینترنت دچار مشکل می شوند ، بلکه جامعه هم به وسیله مواردی که در ادامه این بخش از نمناک عنوان شده به خطر می افتد:

  • تعامل کمتر با اعضای خانواده که باعث کاهش روابط اجتماعی می گردد.
  • سپری کردن زمان کمتر برای دوستی ها در دنیای واقعی و محیط اطراف.
  • قرار دریافت در معرض اطلاعات غلط.
  • مسائل ذهنی مثل سایبر بولینگ.
  • رفتارهای غلط اینترنتی.
  • خطر بالای قربانی شدن و ضرر و زیان اقتصادی به وسیله بازی های اینترنتی مخرب

بنابراین اگر کودک و نوجوان شما مدام در پی راه های مختلف برای استفاده از اینترنت است و تاثیرات منفی آن را مشاهده نموده اید، بهتر است به دنبال راه حل و مشاوره برای رفع کردن مشکل اعتیاد او به اینترنت باشید .

منبع: جام جم آنلاین

به "عوارض خطرناک اینترنت برای بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض خطرناک اینترنت برای بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید