مجسمه 63 ساله فردوسی دو رنگ شد

به گزارش وبلاگ تپلینک، اخیرا یکی از مجسمه سازان مطلبی را در فضای مجازی منتشر کرد که محتوای آن، از شست وشوی نیمه کاره مجسمه میدان فردوسی و دورنگ شدن این مجسمه 63 ساله خبر می داد.

مجسمه 63 ساله فردوسی دو رنگ شد

به گزارش ایسنا، خبرنگار تجسمی ما به میدان فردوسی رفت تا از صحت وسقم ماجرا آگاه گردد و در نهایت آنچه مشاهده شد، بدین شرح است: اثر گرانبها و ارزشمند ابوالحسن صدیقی ـ نقاش و مجسمه ساز مشهور ایرانی ـ که یکی از المان های مطرح شهر تهران به شمار می آید، دو رنگ شده و به صورت تیره و روشن درآمده است!

اکنون به نظر می رسد مسوولان وقت سازمان زیباسازی شهر تهران که سالانه برنامه های بازسازیی و شست وشوی آثار شهری را در برنامه کاری خود دارد، تنها به تمیز کردن بخشی از مجسمه فردوسی بسنده نموده اند و با گذشت یک سال، شست وشوی مجسمه به طور کامل انجام نشده است. البته این احتمال هم وجود دارد که در حین عملیات بازسازی و شستشو متوجه تغییر فاحش رنگ مجسمه شده اند و برای پرهیز از ادامه این فرایند و مخدوش نشدن بیشتر اثر، کار را متوقف نموده اند.

به همین دلیل تصمیم گرفتیم در ابتدا گفت وگویی با مجید قادری ـ معاون فرهنگی و هنر های شهری سازمان زیباسازی شهر تهران ـ درباره دلیل این امر و برنامه این سازمان در راستای شست وشوی کامل مجسمه فردوسی داشته باشیم.

او به ایسنا پاسخ داد: درباره این مورد خاص حضور فکر کافی ندارم، ولی در سازمان زیباسازی تهران، برای بازسازی، شست وشو و جا به جایی آثار شهری، برنامه بازسازیی مستمر داریم و به ندرت چنین اتفاقاتی رخ می دهد؛ چون یا یک اثر را بازسازی و تمیز نمی کنیم و یا به طور کامل کار را انجام می دهیم. اگر هم این اتفاق افتاده باشد به خاطر تغییر مدیریت و کوتاهی پیمانکار است. ولی به هر حال پس از آنالیز لازم، شست وشو و حفظ این اثر را در اولویت قرار خواهیم داد.

پس از شرحات این مقام مسوول، صحبتی هم با مهدی سبحانی ـ مدیر اداره آثار حجمی سازمان زیباسازی تهران ـ که به تازگی به این سمت منصوب شده است، داشتیم. او نیز گفت: یکی از بحث های اداره آثار حجمی، بازسازی آثار و ساماندهی المان های حجمی است و کار مطالعاتی آن در حال اجرا است. باید دید برنامه ای که مشاوران مجسمه ساز قرار است تنظیم نمایند، به چه صورت خواهد بود که برای این مجسمه هم برنامه ریزی گردد؛ چون این یک کار کارشناسی است. ولی شست وشوی صحیح این اثر در برنامه کاری مان قرار می گیرد.

در بازسازی هم به اصل اثر وفادار باشیم

پس از تبادل نظر با قادری و سبحانی، پای صحبت بیژن غنچه پور، هنرمند مجسمه ساز نشستیم که در ابتدا این اتفاق به وسیله خود او مطرح شده بود.

غنچه پور گفت: ابتدا باید بگویم از جزییات این طرح بازسازی، اینکه چه زمانی اتفاق افتاده، مجری چه کسانی بوده اند و بازسازی به شیوه شست وشو بوده یا روش های دیگر، چیزی نمی دانم؛ بلکه صرفا به عنوان مجسمه ساز می گویم که شرایط حال حاضر مجسمه دست بردن به ایده سازنده و مخدوش کردن تصویر آن است.

او شرح می دهد: مجسمه ساز هنگام ساخت احجام مجسمه اش، تیره و روشنی ها و خاکستری های مجسمه را کنترل می نماید. حال اگر فرایند بازسازی باعث به هم ریختن این خاکستری ها گردد و بخش هایی از مجسمه به طور گزینشی لایه برداری گردد، همین طور که برای مجسمه فردوسی اتفاق افتاده، عملا طراحی و ایده مجسمه ساز نادیده گرفته شده است.

شرایط حال حاضر مجسمه فردوسی تهران / عکس های ایسنا در هفته اخیر گرفته شده است.

غنچه پور بعلاوه درباره شرح قادری که گفته بود ممکن است دلیل این امر تغییر مدیریت باشد، بیان نمود: متاسفانه گاهی مدیران ما متوجه نیستند که به جز پیش بردن طرح ها و ایده های خود، وظیفه دارند طرح های نیمه تمام مدیران پیش از خود را نیز به اتمام برسانند. در سال های اخیر چندین بار روسا و معاونان سازمان زیباسازی جابه جا شدند که متاسفانه هیچ یک نه تنها با حوزه هنر آشنا نبودند، بلکه اعتقادی هم به مشورت با متخصصان نداشتند که این امر خسارت های بسیاری به حوزه شهری به ویژه مجسمه سازان زد.

او ادامه داد: طرح ها و قرارداد های زیادی که در ادوار پیش تا مراحل مختلفی ساخته شده اند، همچنان بلاتکلیف مانده اند. قرارداد های مجسمه سازان مسکوت مانده و دوسالانه مجسمه های شهری چندین سال است که برگزار نشده است. حتی دهمین سمپوزیوم مجسمه سازی تهران که بین المللی هم بوده علیرغم اعلام فراخوان و انتخاب آثار و هنرمندان و حتی خرید سنگ ها معلق مانده است که این امر هم خسارت به بیت المال و تضییع حقوق شهفرایندی و هم آسیب به هنرمندان منتخب در سمپوزیوم است.

این هنرمند در سرانجام درباره این نوع بازسازی ها گفت: من متخصص حوزه بازسازی نیستم و نظر تخصصی ندارم، اما می دانم بازسازیکاران هنگام بازسازی باید به تصویری که خالق اثر خلق نموده وفادار باشند و تغییری در اصل آن به وجود نیاورند. در شرایط فضای باز که گرد وغبار و آلودگی باعث می گردد مجسمه به مرور زمان تیره گردد، در صورت اقدام برای شست وشو یا لایه برداری، این عمل باید به طور یکدست و هماهنگ در سرتاسر مجسمه رخ دهد تا شاهد چنین اتفاقی برای یک اثر ملی و ارزشمند نباشیم.

منبع: فرارو

به "مجسمه 63 ساله فردوسی دو رنگ شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجسمه 63 ساله فردوسی دو رنگ شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید