معرفی افتیمون و خواص درمانی آن

به گزارش وبلاگ تپلینک، سِس گیاهی است پیچنده و انگلی که گونه های مختلفی دارد. در اینجا به نام علمی و مشخصات مربوط به یک نوع سِس که به آن افتیمون گفته می گردد اشاره شده است.

معرفی افتیمون و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

سِس گیاهی است پیچنده و انگلی که گونه های مختلفی دارد. در اینجا به نام علمی و مشخصات مربوط به یک نوع سِس که به آن افتیمون گفته می گردد اشاره شده است.

نام علمی:

Cuscuta epithymum Murr.، نام فرانسه Cuscute و نام انگلیسی آن Dodder می باشد. نام های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، افتیمون، آفِتیمون، حماض الارنب، سِس صغیر، شکوثا و شکوث نامیده شده است. در برخی از کتب طب سنتی افتیمون نوع ذکر شده را دواء الجنون نامیده اند.

تیره گیاه:

پیچک صحرایی Convolvulaceae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است علفی، یک ساله و پیچنده با ساقه هایی به شکل نخ قرمز یا قرمز مایل به زرد، منشعب، ظریف، نازک، قابل انعطاف و صاف، در طول ساقه، گل دهنده، گلهایش مجتمع و به حالت فشرده، مرکب، سفید رنگ، کدر و در برخی موارد صورتی رنگ می باشند. تخم آن ریز به رنگ قهوه ای روشن و در برخی موارد تیره است. افتیمون به گیاه میزبان خود حمله نموده و به آن می پچید و تا آخر تابستان پا به پای میزبانِ ضعیف شده رشد می نماید. (منظور این است که افتیمون به دور گیاه میزبان خود می پیچد روز به روز قوی شده و میزبان خود را به مرور ضعیف می نماید تا حدی که آن را می خشکاند).

طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم و خشک است.

رویش جغرافیایی:

به صورت انگل در کشتزارهای حبوبات سراسر اروپا، آسیا، شمال آفریقا و در ایران در استان های فارس، اصفهان، هرمزگان، کرمان، البرز، همدان، لرستان، مازندران و تهران انتشار دارد. ضمناً در جزیره های قشم و هرمز و در ارتفاعات جنگل پل زنگوله و کندوان هم یافت می گردد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در ساقه و تخم گیاه:

وجود مواد کوسکوتالین و کوسکوتین در ساقه گیاه و پیگمان های آماربلین، کوسکوتین، یک نوع موم و روغن در تخم گیاه تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

ساقه گیاه

نحوه مصرف:

با دستور پزشک

خواص درمانی:

ضد اسکوربوت و صفرابر، تقویت کننده حافظه و ضد مالیخولیا، ضد نفخ معده و خارج کننده انگل های روده، تصفیه کننده خون و اشتهاآور، آنتی بیوتیک و رفع کننده خارش های پوستی، رفع کننده سستی کمر و مسکن درد مفاصل می باشد. ضمناً برای بیماری های یبوست، وسواس، جنون و کابوس هم مفید است.

تذکر:

افتیمون برای اشخاص گرم مراج و صفراوی مزاج و بعلاوه برای اشخاصی که مبتلا به ورم روده می باشند مضر و استفاده از آن برای خانم های باردار در دوران بارداری ممنوع می باشد. ضمناً افتیمون را نباید زیاد جوشاند زیرا خواص دارویی خود را از دست می دهد.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون

به "معرفی افتیمون و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی افتیمون و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید