نقطه عطف در فراوری انرژی از همجوشی هسته ای

به گزارش وبلاگ تپلینک، دانشمندان یک دستاورد تاریخی را در زمینه همجوشی هسته ای اعلام نموده اند که می تواند آینده فراوری انرژی را تغییر دهد.

نقطه عطف در فراوری انرژی از همجوشی هسته ای

به گزارش وبلاگ تپلینک و به نقل از سی ان ان، برای نخستین بار، دانشمندان انرژی بیشتری از همجوشی نسبت به انرژی لیزری که در آزمایش ها برای نیرو دادن استفاده می کردند، فراوری کردند. به اصطلاح مشهور این دستاورد به نام بهره خالص انرژی نقطه عطفی در کوشش چند دهه ای، برای تأمین انرژی پاک و بی حد و حصر از همجوشی هسته ای است. همجوشی هسته ای واکنشی است که وقتی دو یا چند اتم با هم ترکیب می شوند و انرژی زیادی فراوری می نمایند اتفاق می افتد.

همجوشی یا گداخت هسته ای، همان فرایندی است که خورشید نیز انرژی خود را به وسیله آن به دست می آورد و اکنون با دست یافتن بشر به این منبع، از این پس راه برای رهایی از وابستگی به سوزاندن نفت و گاز هموار می گردد.

این آزمایش 2.05مگاژول انرژی به هدف وارد کرد و منجر به خروجی انرژی همجوشی 3.15مگاژول شد. این عدد یعنی بیش از 50 درصد افزایش نسبت به فراوری معمول انرژی هسته ای. این نخستین بار است که یک آزمایش منجر به افزایش معنی دار انرژی می گردد.

انرژی همجوشی هسته ای، نه تنها آلودگی دی اکسیدکربن فراوری نمی نماید، بلکه نسبت به نیروگاه های کنونی اتمی نیز مزایای بسیار بیشتری دارد، ازجمله اینکه انرژی خیلی بیشتری فراوری می نماید، خطر فاجعه هسته ای ندارد و زباله های رادیواکتیو بسیار کمتری فراوری می نماید.

دانشمندان چین هم سال هاست که در حال آزمایش برای استفاده عملیاتی از انرژی همجوشی هسته ای یا به اصطلاح ساخت خورشید مصنوعی هستند.

جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی آمریکا نیز این پیشرفت را یک نقطه عطف خواند: این انرژی همجوشی به ما امکان می دهد تا برای نخستین بار شرایط خاصی را که فقط در ستارگان و خورشید یافت می گردد، روی زمین تکرار کنیم. این نقطه عطف، ما را یک گام مهم به امکان انرژی همجوشی بدون کربن نزدیک تر می نماید.

کارشناسان هشدار می دهند که ما هنوز برای داشتن انرژی گداخت هسته ای در شبکه برق فاصله زیادی داریم. تونی رولستون، کارشناس همجوشی از بخش مهندسی دانشگاه کمبریج، می گوید: پروژه آمریکا، درحالی که پیشگامانه بود، تنها انرژی کافی برای جوشاندن حدود 2.5گالن آب فراوری کرد. ممکن است اندازه زیادی به نظر نرسد، اما این آزمایش همچنان بسیار مهم است؛ زیرا دانشمندان نشان دادند که می توانند انرژی بیشتری نسبت به آنچه در آغاز آزمایش ها فراوری کردند، ایجاد نمایند. کارشناسان می گویند: درحالی که مراحل بسیار بیشتری وجود دارد تا زمانی که این امر از نظر تجاری قابل دوام باشد، این یک مانع بزرگ برای عبور از گداخت هسته ای است. کیم بودیل، مدیر آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور، تخمین می زند که حداقل چند دهه زمان می برد تا این انرژی برای استفاده تجاری آماده گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "نقطه عطف در فراوری انرژی از همجوشی هسته ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقطه عطف در فراوری انرژی از همجوشی هسته ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید