همایش مشترک تجار و فعالان مالی تاجیکستان و ایران

به گزارش وبلاگ تپلینک، در همایش مشترک تجار و فعالان مالی تاجیکستان و ایران بر لزوم استفاده مطلوب از ظرفیت های موجود در دو کشور تاکید شد.

همایش مشترک تجار و فعالان مالی تاجیکستان و ایران

به گزارش خبرنگار وبلاگ تپلینک در دوشنبه، در همایش مشترک تجار و فعالان مالی تاجیکستان و ایران که در شهر دوشنبه با مدیریت محمدتقی صابری سفیر جمهور اسلامی ایران و منظوره رستم آوا، معاون رئیس اتاق تجارت و صنایع تاجیکستان برگزار گردید، بر لزوم استفاده مطلوب از ظرفیت های موجود در دو کشور تاکید شد.

معاون رئیس اتاق تجارت و صنایع تاجیکستان ضمن افتتاح این همایش گفت که این اقدام با حمایت دولت تاجیکستان و سفارت جمهوری اسلامی ایران در دوشنبه اجرا شده است.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری ششمین نمایشگاه اختصاصی ایران در تاجیکستان و حضور هیئت بازرگانی و مالی جمهوری اسلامی در این کشور، اعلام کرد: در این همایش تجار و فعالان مالی نمایندگان بیش از 80 شرکت صنعتی ایران حضور دارند که محصولات خود را در ششمین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی در شهر دوشنبه به نمایش و فروش گذاشته اند.

این مقام تجاری تاجیک گفت: تاجیکستان برای همکاری های تجاری و مالی ذخایر و امکانات بسیار زیادی در اختیار داشته و برای سرمایه گذاری شرایط مطلوب فراهم نموده است. بنابراین انتظار می رود که تعاملات دو کشور دوست و هم زبان در زمینه های مختلف مورد علاقه تقویت و توسعه خواهد یافت.

رستم آوا با بیان اینکه که هنوز از ظرفیت های موجود همکاری های تجاری و مالی تاجیکستان و ایران استفاده لازم صورت نگرفته است، توضیح داد: سال های 2022-2028 از سوی رئیس جمهور و دولت تاجیکستان به عنوان سال های توسعه صنایع اعلام شده و ایجاد کارخانه های مشترک با استفاده از منابع محلی در اولویت قرار گرفته است. امیدواریم در این زمینه شرکت های ایرانی حضور فعالی داشته باشند.

وی بار دیگر بر ضرورت بهره برداری از فرصت های موجود برای ارتقای سطح همکاری های تجاری و مالی میان تاجیکستان و ایران تاکید نمود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی با ابراز تشکر از همه دست اندرکاران در برگزاری ششمین نمایشگاه تخصصی جمهوری اسلامی و بعلاوه نشست مشترک تجار و فعالان مالی دو کشور در شهر دوشنبه، اظهار امیدواری کرد که نتیجه این نشست و گفت و گوها منجر به توسعه روابط میان دو کشور برادر خواهد شد.

وی نخستین سفر رسمی خارجی سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران که در شهریور ماه 1400 خورشیدی به تاجیکستان انجام شد، تاریخی بیان کرد و گفت: انجام این سفر این پیغام را داشت که جمهوری تاجیکستان در سیاست خارجی ایران از جایگاه بلند و ارزشمندی برخوردار است.

سفیر ایران یادآور شد که در جریان سفر رئیس جمهور ایران بیانیه مشترک سران دو کشور و 8 سند همکاری در زمینه های مختلف به امضا رسید و طرفین توافق کردند که روابط و تعاملات در همه زمینه ها و به ویژه حوزه مالی توسعه و افزایش یابد.

صابری توضیح داد: سران دو کشور حتی رقمی را پیش بینی کردند که ظرف یک سال حجم مبادلات دو کشور به 500 میلیون یورو برسد. البته اقتصاد دو کشور ایران و تاجیکستان ماهیت مکمل یکدیگر را داشته و اگر از همه ظرفیت ها به خوبی استفاده گردد، ما می توانیم حجم مبادلات سالانه را به رقم بسیار بالاتر از 500 میلیون یورو و تا سقف یک میلیارد یورو برسانیم.

سفیر ایران در بخش دیگری از سخنان خود تبیین کرد: ما در سفارت ایران در دوشنبه بستر ساز حضور تجار و فعالان مالی جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان هستیم و برای تاجران عزیز تاجیکستانی که می خواهند به ایران بروند و کار مالی بکنند، مساعدت انجام می دهیم. از جمله اقداماتی که ما در سفارت انجام دادیم، تسهیل صدور ویزا برای تاجران تاجیک است. حتی ساعت کاری بخش کنسولی را هم که قبلا تا ظهر بود، تا ساعت 5 بعد از ظهر افزایش دادیم.

صابری ماموریت خود به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان را فراهم کردن زمینه برای فعالیت بخش خصوصی و تجار و فعالان مالی توصیف کرد.

وی با بیان این که ما و شما بایستی برای تحقق اراده سران عالی دو کشور برای توسعه همکاری ها کوشش بکنیم اعلام کرد: در جریان سفر رئیس جمهور ایران به دوشنبه رئیس جمهور تاجیکستان بیان کرد: از این پس نباید هیچ مانعی بر سر راه همکاری های دو کشور وجود داشته باشد. خوشبختانه آمار نشان می دهد که در طول سال 2021 به نسبت سال 2020 حجم مبادلات دو کشور 3 برابر افزایش یافته است، اما این کافی نیست. ما از طرف تاجیکستان انتظار و درخواست داریم برای توسعه فعالیت های مالی دو کشور بیش از گذشته روی دو نکته اهتمام ورزند که امنیت سرمایه گذاری و تسهیل صدور ویزا و تردد تجار ایرانی است.

صابری با اشاره مجدد به وجود اراده جمهوری اسلامی بر توسعه همکاری ها، گفت: بنده به عنوان سفیر ایران در تاجیکستان اعلام می کنم که جمهوری اسلامی برای توسعه همکاری ها و مناسبت ها، چه در زمینه مالی و چه در سایر زمینه ها هیچ محدودیتی نداریم. چرا که ما دو کشور هم فرهنگ هستیم و هویت ما یکی است.

سفیر ایران در ادامه گفت: ما روز گذشته به اتفاق استاندار خراسان رضوی و هیئت همراه از ولایت ختلان بازدید کردیم و مورد استقبال بسیار خوب استاندار و مقامات شهرداری های دنغره و کولاب قرار گرفتیم. گفت و گوی های خوبی انجام شد و امیدواریم که این گفت و گوها هر چه زودتر به وسیله شما عزیزان حاضر در این جلسه به نتیجه برسند. بعلاوه طی روزهای گذشته هم اینجانب و هم استاندار خراسان رضوی گفت و گوی هایی با مقامات مالی تاجیکستان داشتیم و همه بر این نظر بودیم که بایستی بیش از گذشته با هم کار کنیم. در واقع جمهوری اسلامی ایران و تجار ایرانی دوست دارند که در تاجیکستان کار بکنند. چرا که ملت تاجیکستان را خویش و تبار خود می دانند.

صابری در بخش پایانی سخنان خود یادآور شد که ایران علیرغم تحریم های بیش از 4دهه آمریکا و غرب در بسیاری از زمینه ها به خودکفایی کامل رسیده و آمادگی خود را برای انتقال دانش و تکنولوژی ها به تاجیکستان اعلام می نماید.

سفیر ایران با اشاره به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس جمهور تاجیکستان، ایرانیان و تاجیک ها را خویشاوند و مثل ناخن و گوشت شمرد و ابراز امیدواری کرد: توافقاتی که در حاشیه ششمین نمایشگاه اختصاصی ایران در تاجیکستان صورت گرفت، زمینه های هرچه بیشتر شکوفایی روابط محبت آمیز و برادرانه میان دو کشور را فراهم خواهد نمود.

انتهای پیغام/.

منبع: خبرگزاری فارس

به "همایش مشترک تجار و فعالان مالی تاجیکستان و ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همایش مشترک تجار و فعالان مالی تاجیکستان و ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید