هنگام خواندن کتاب حواستان پرت می گردد؟ این راه چاره ها را امتحان کنید

به گزارش وبلاگ تپلینک، هنگامی که یاد می گیرید چگونه آغاز به خواندن کنید، گویی مهارت نو و آسانی به شما اعطا شده است. مثل تنفس یا پیاده روی، که بدون فکر کردن درباره آن، به راحتی انجام می دهیم، مگر اینکه بیماری خاصی داشته باشیم که مانع از این توانایی های عادی گردد. اما مشکل خواندن می تواند در هر سنی به دلایل مختلف، از جمله تمرکز کردن، اختلال شناختی خفیف و مسائل فیزیکی ایجاد گردد.

هنگام خواندن کتاب حواستان پرت می گردد؟ این راه چاره ها را امتحان کنید

موانع روانشناختی می تواند باعث مسائل در خواندن گردد

تفکر درهم و دشواری در تمرکز می تواند در جهت خواندن قرار گیرد. دکتر جول سیلیناس، متخصص مغز و اعصاب دانشگاه ماساچوست وابسته به هاروارد می گوید: اگر توجه شما به جمله ای که در حال خواندن هستید متمرکز نگردد، احتمالا به مقدار کافی این جمله را در فکر خود ثبت نخواهید کرد و نمی توانید بفهمید که چشمان شما چه چیزی را رد نموده است.

ممکن است تجربه تفکر درهم یا دشواری تمرکز را به دلایل زیر داشته باشید:

  • کمبود خواب
  • استرس
  • کمبود مواد مغذی
  • داروئی که تمرکز را بهم می زند
  • ناتوانی خواندن و یادگیری خواندن

گاهی اوقات مسائل شناختی مربوط به سن، مهارت های خواندن را تحت تاثیر قرار می دهند. خواندن نیاز به توجه حافظه کوتاه مدت و یادآوری دارد، که به همان مقدار که ما پیرتر می شویم، این توانایی ها کاهش می یابند. هنگامی که سن شما بالاتر می رود، طبیعی است که خواندن شما کندتر گردد یا اینکه گاهی یک جمله را چند بار بخوانید تا معنای آن را متوجه شوید. توانایی شما برای خواندن و حفظ اطلاعات ممکن است نیاز به کوشش بیشتری داشته باشد.

اختلال شناختی خفیف می تواند باعث مسائل در خواندن گردد

اختلال شناختی خفیف (MCI) ، بعلاوه ممکن است به علت کاهش مهارت های خواندن باشد. MCI می تواند درک و یا حفظ آنچه که شما می خوانید را سخت تر کند.

MCI یک تغییر قابل توجه در مهارت های تفکر و حافظه است، اما برای تبدیل شدن به یک مانع بزرگ در توانایی شما برای مراقبت از خود و انجام وظایف روزانه کافی نیست. شما ممکن است بعضی از دیدار ها را از دست بدهید، بعضی چیزها را گم کنید، نام و یا کلماتی را که می خواهید به یاد نیاورید یا زمان بیشتری را صرف یافتن مکان های آشنا و پیگیری دیدار های مهم کنید.

چالش های فیزیکی می تواند موجب مسائل در خواندن گردد

تغییرات فیزیکی، مانند تصادف یا بیماری مزمن، بعلاوه می تواند توانایی شما برای خواندن را تحت تاثیر قرار دهد. مثال ها عبارتند از:

  • بینایی ضعیف.شاید شما دو بینی داشته باشید (برای مثال 1 شی را از نزدیک دو شی ببینید)، یا نمی توانید از نزدیک بخوانید، یا شاید سخت است که بخواهید در یک اتاق که به خوبی روشن نیست، مطالعه کنید.
  • آرتروز.دکتر روبرت شلینگ، یک روماتولوژیست در مرکز پزشکی وابسته به دانشگاه هاروارد، می گوید: آرتروز در انگشت شست، مچ دست یا انگشتان با افزایش سن موضوعی عادی است و در توانایی شما در نگهداری یک کتاب تاثیر می گذارد.
  • نوروپاتی( درد یا بی حسی در اندام). این بیماری ممکن است ناشی از دیابت یا درد کمر ایجاد گردد و می تواند باعث ناراحتی برای نگه داشتن کتاب برای مدت طولانی باشد.
  • آسیب تروماتیک مغز.ضربه محکم که از آسیب ورزشی، سقوط از جایی یا تصادف ماشین حاصل گردد، ممکن است باعث مسائل تمرکزی یا مسائل بصری (مانند تاری دید) گردد.
  • دست های لرزان. لرزش خوش خیم، ام اس(تصلب بافت ها) یا سایر شرایط می تواند شما را از نگه داشتن یک کتاب به مقدار کافی برای خواندن کلمات نگه دارد.

چه موقع باید در پی یاری باشیم؟

وقتی متوجه شدید در خواندن جملات مشکل دارید، با دکتر خود صحبت کنید. او می تواند یک ارزیابی کوچک انجام دهد یا شما را نزد یک نروسایکولوژی (روانپزشک اعصاب) بفرستد. دکتر سلیناس می گوید: عصب شناسان می توانند از چگونه سریع خواندن، درک مطالب و مفاهیم و یادآوری و فراخوانی بعضی کلمات و جملات شما تست بگیرند.

هنگامی که مشکل فیزیکی باشد، درمان اساسی شرایط شما می تواند به شما در بهبود خواندن یاری کند. به عنوان مثال، شاید شما تنها نیاز به یک جفت عینک نو داشته باشید.

این راهکار ها را امتحان کنید

گاهی اوقات استفاده از چند استراتژی ساده می تواند خواندن را ساده تر کند. اگر دچار درد یا لرزش دست هستید، دکتر شارلینگ توصیه می نماید کتاب خود را روی بالش یا نگهدارنده های کتاب بگذارید. اگر برگ زدن صفحات برای شما سخت است، می توانید از کتاب های الکترونیکی یاری بگیرید. مزایای خواندن کتاب با یک دستگاه الکترونیکی مانند گوشی یا تبلت اسن است که کتاب شما بر روی صفحه مورد نظر می ماند و برای برگ زدن کافی است تنها یک ضربه رو گوشی خو بزنید. از نظر مسائل بینایی نیز می توانید از کتاب های صوتی یا کتاب های فونت بزرگ یاری بگیرید.

اگر مشکل شما توجه و تمرکز است، دکتر سالیناس پیشنهاد می نماید تا در یک فضای آرام با صدای بلند بخوانید، یا از یک ورق یا کاغذ برای نشان دادن خط متنی که در حال خواندن هستید، بهره ببرید.

مهم ترین کار، سعی کردن است. دکتر شرلینگ می گوید: راهکار های زیادی برای بسیاری از موانع خواندن وجود دارد و برای بیشتر مردم، سعی و تمرین در خواندن مهم ترین مساله است.

منبع: فوت و فن / health.harvard.edu

به "هنگام خواندن کتاب حواستان پرت می گردد؟ این راه چاره ها را امتحان کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنگام خواندن کتاب حواستان پرت می گردد؟ این راه چاره ها را امتحان کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید