چه طور بفهمیم سگی ترسیده است؟

به گزارش وبلاگ تپلینک، فرقی ندارند می خواهید این ترس را در سگ خودتان تشخیص دهید یا سگی که در خیابان دیده اید، این راهنما به شما یاری می نماید بفهمید آیا سگ مذکور احساس ترس می نماید؟

چه طور بفهمیم سگی ترسیده است؟

سگ ها هم مانند ما انسان ها می توانند احساس ترس را تجربه نمایند. البته اینکه تشخیص دهیم چه چیزی باعث ترسیدن سگ شده بسیار سخت است، اما خوشبختانه با استفاده از زبان بدن سگ می توانیم بفمیم که او از چیزی هراسان است. اگر این سگ، سگ خودتان باشد می توانید این حس او را بر طرف کنید و به او یاری کنید تا دوباره آرامشش را به دست آورد.

به زبان بدن سگ دقت کنید

  1. به سفیدی چشم سگ نگاه کنید

سگی که احساس ترس دارد احتمالا چشم هایش را بیش تر از حد نرمال باز می نماید و به اصطلاح آنها را گرد می نماید و سفیدی چشمش بیشتر آشکار می گردد. چشم سگ ها معمولا حالت بادامی دارد و سفیدی چشم یا به سختی معین است و یا معمولا اصلا معین نیست. پس اگر قسمت سفیدی چشم بیش از حد معلوم است سگ ترسیده و یا مشوش شده.

  1. در پی نشانه هایی از پرهیز از تماس چشمی باشید

ممکن است سگ هایی که احساس ترس می نمایند از تماس چشمی با انسان خودداری نمایند. این حالت معمولا با نشانه های دیگری همراه است. نشانه هایی مانند قوز کردن و یا فرار کردن از چیزی که از آن ترسیده اند.

از نزدیک شدن و لمس سگی که از شما ترسیده خودداری کنید.

  1. ببینید آیا سگ دهانش را به سفت و سخت بسته است

یک سگ آرام معمولا دهانش را کمی باز نگه می دارد. اگر سگی دهانش را محکم بسته است و لب هایش را به سمت عقب کشیده، احتمالا ترسیده است. خمیازه زیاد و لیس زدن لب بیش از حد رفتارهای دیگری هستند که معمولا با بستن دهان همراهند و نشانه ترس و استرس سگ هستند.

  1. دقت کنید آیا سگ پشت سر هم و به طور مقطع نفس نفس می زند و ناله می نماید؟

در حالی که نفس کشیدن مداوم صدا دار نشانه یک سگ سالم است، نفس نفس زدن سریع و مقطع نشانه آن است که سگ تان ترسیده یا استرس دارد.

  1. عوض شدن حالت گوش سگ را چک کنید

اینکه سگ تان به طور معمول گوش هایش را مستقیم نگه می دارد و الان گوش هایش را پایین انداخته، به آن معنی است که الان از چیزی ترسیده است. البته تشخیص این حالت در سگ هایی که گوش هایی شل دارند سخت است اما می تواند با توجه به تغییر جهت گوش آنها ترس شان را تشخیص داد. به پایین گوش این سگ ها نگاه کنید و ببینید که آیا به طرف پایین است یا بالا.

تغییرات بدنی و رفتاری واضح را تشخیص دهید

  1. در پی نشانه هایی مانند قرار دادن دم در بین دو پا و بی حرکت ماندن بدن باشید

یک سگ آرام دمش را در موقعیتی طبیعی قرار می دهد، آن را در راستای ستون فقرات، کمی بالاتر و یا کمی پایین تر نگه می دارد. سگی که آرام است دمش را به آرامی و با حرکاتی یکنواخت تکان می دهد. اما سگی که ترسیده است معمولا دمش را در بین دو پا جمع می نماید.

اگر با سگی رو به رو هستید که دمش را در بین دو پا و در جلوی شکمش قرار داده و یا آن را با حرکاتی مشوش و بی نظم تکان می دهد، این سگ احتمالا ترسیده است.

  1. به موهای سگ توجه کنید

آیا موهای سگ روی سرش سیخ شده و یا ریزش موی زیادی پیدا نموده؟

مانند اتفاقی که برای ما انسان ها می افتد و ما آن را مور مور شدن می نامیم، سگی که ترسیده است هم تغییراتی در پوستش احساس می نماید که باعث می گردد موهایش در محل شانه ها، روی ستون فقرات و یا روی دمش صاف بایستند. البته این بلند شدن موها همواره به خاطر ترس نیست و گاهی به خاطر هیجان و استرس سگ رخ می دهد. سگی که مرتبا احساس ترس و استرس دارد دچا ریزش موی شدید می گردد. پس در این هنگام باید به سگ تان توجه کنید و عامل یا عواملی که باعث ایجاد استرس در او می شوند را از بین ببرید.

  1. در پی تغییراتی فاحش در شرایط قرار گیری سگ بگردید

تغییراتی مانند میخ کوب شدن، لرزیدن و یا آرام ماندن. یک سگ مسرور و آرام حرکاتی سبک و همیشگی دارد و در بین انجام این فعالیت ها استراحت کوتاهی می نماید. سگی که انگار میخکوب شده و ترسیده حرکات آرامی دارد و یا سعی می نماید خود را کنار بکشد و در نزدیکی هر چیزی که دارد اتفاق می افتد نباشد.

  1. در پی نشانه هایی مانند در جا خشک شدن یا اقدام برای فرار باشید

سگی که ترسیه است ممکن است در جای خود خشک گردد و منتظر بماند تا عاملی که او را ترسانده برطرف گردد. حتی ممکن است سگ آغاز به دویدن به اطراف کند تا راهی برای فرار پیدا کند. اگر سگ تان خیلی ترسیده باشد ممکن است ادرار هم بکند.

  1. سگ غذا نمی خورد

اگر سگ تان غذایی که برایش گذاشته اید را پس زده در حالی که شما می دانید باید الان گرسنه باشد، این نشانه وجود یک مشکل است. در این هنگام در پی منشا ترس سگ تان بگردید و آن را برطرف کنید.

سگ ترسیده تان را آرام کنید

  1. دقت کنید تا بفهمید چه چیزی هر بار سگ تان را می ترساند

صداهای بلند مثل صدای آتش بازی یکی از دلایل عمده به وجود آمدن حس ترس در سگ ها هستند. دیگر سگ ها ممکن است از چیزهای نرمال تری بترسند. مثلا ممکن است سگ شما از کلاه بترسد و یا سگی دیگر از گهواره بچه!

  1. موضوع را از لحاظ پزشکی آنالیز کنید

خیلی از سگ ها زمانی که مسئله ای در سلامتی شان پیش آمده باشد احساس ترس می نمایند. این حالت به علت آن است که سگ نمی داند چرا این احساس بد یا درد را دارد. در نتیجه به سگ استرس وارد می گردد و می ترسد. برای برطرف این حالت سگ تان را نزد یک دامپزشک ببرید تا مشکل او را آنالیز کند.

  1. اجازه دهید سگ تان از چیزهایی که می ترسد دور باشد

زمانی که متوجه شدید سگ تان از چه چیزهایی می ترسد، لیستی از این موارد تهیه کنید و تغییراتی بدهید. برای مثال اگر می دانید سگ تان از کلاه می ترسد، از مهمانان تان بخواهید وقتی به خانه شما می آیند کلاه شان را بردارند.

  1. سگ تازه را به تدریج با مکان تازهش آشنا کنید

اگر سگ تان جوان است و یا تا کنون خیلی در بیرون از خانه نبوده است، برای آشنا کردن او با محیط بیرون از خانه باید صبر بیشتری به خرج دهید. او را به گردش روزانه ببرید و گاهی او را از مسیرهایی تازه عبور دهید و اجازه دهید محیط اطراف را بشناسد و با سگ های دیگر و انسان های تازه دیدار کند. هر بار که سگ تان توانست به خوبی با بقیه سگ ها یا انسان ها کنار آید به او جایزه دهید.

  1. به سگ تان یاد دهید در هنگام مواجهه با چیزی که از آن می ترسد رفتار خاصی نشان دهید

مثلا به او یاد دهید هنگامی که فرد تازهی را می بیند به شما نگاه کند و یا روی زمین بنشیند.

  1. اگر سگ تان در هنگام ترس رفارهای خشنی از خود بروز می دهد، با یک مربی حیوانات تماس بگیرید

اگر سگ تان در هنگام ترس رفتارهایی عصبی از خود نشان می دهد مثلا خیلی واق واق می نماید، گاز می گیرد، دندان هایش را روی هم فشار می دهد و غیره، با یک مربی حیوانات تماس بگیرید و از او یاری بخواهید.

  1. وقتی سگ تان می ترسد، واکنش بیش از حد به او نشان ندهید

اگر در هنگامی که سگ تان ترسیده به او بیش از حد توجه کنید و به اصطلاح نازش را بکشید، ممکن است بروز این رفتار در او را تقویت کنید. البته تنبیه کردن او هم کار درستی نیست. کوشش کنید آرام بمانید و بعد سگ تان را از منبع ترس دور کنید.

منبع: فوت و فن / wikihow.com

به "چه طور بفهمیم سگی ترسیده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه طور بفهمیم سگی ترسیده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید