یک پیشنهاد برای عقب نشینی قیمت بلیت هواپیما

به گزارش وبلاگ تپلینک، ایسنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست رسیده، یک پیشنهاد برای عقب نشینی قیمت بلیت هواپیما مطرح شد.

یک پیشنهاد برای عقب نشینی قیمت بلیت هواپیما

حرمت الله رفیعی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و دنیاگردی ایران با پیش بینی افزایش قیمت بلیت هواپیما در سال تازه، با توجه به اظهارات قبلی مسئولان وزارت راه و شهرسازی گفت: اگر قرار است قیمت بلیت هواپیما بار دیگر افزایش یابد، به ایرلاین های خارجی حق آزادی هوایی پنجم داده گردد.

به گفته او، حق آزادی پنجم براساس پیمان شیکاگو امتیازی است که شرکتهای هواپیمایی بر آن اساس حق سوار کردن و جابجایی مسافر، بار و محموله های پستی بر سر راه کشور مقصد و وطن خط هوایی را پیدا می نمایند. مثلا اگر قرار باشد مسافر ایرانی با پرواز شرکت هواپیمایی خارجی به یک کشور اروپایی سفر کند، آن ایرلاین براساس آزادی پنجم حق این را دارد که مسافر کشوری که بر سر راه واقع شده است را هم سوار کند یا مثلا هواپیمایی کشور ترکیه در حالی که از استانبول راهی کوالالامپور است، اگر حق آزادی پنجم از ایران داشته باشد، می تواند در تهران توقف و مسافران ایرانی راهی مالزی را هم سوار کند.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و دنیاگردی ایران اضافه نمود: اگر این حق به ایرلاین های خارجی داده گردد، مسافران ایرانی برای مقاصد دورتر مثل کانادا و آمریکا دیگر مجبور نیستند به امارات، قطر یا ترکیه سفر نمایند، با هواپیماهای این ایرلاین ها درحالی که در تهران توقف خواهند داشت می توانند مستقیم از ایران راهی آن کشورها شوند یا هواپیمای ترکیه که از شمال غرب وارد آسمان ایران می گردد و مقصد نهایی اش استرالیا است، اگر حق آزادی پنجم داشته باشد، مسافران ایرانی راهی استرالیا را از همین تهران سوار می نماید و دیگر لازم نیست مسافر تا استانبول یا کشور دیگری برود. این حق و امتیاز بخشی از پیمان شیکاگو است و ایران متعهد و ملزم به اجرای بندهای این موافقت نامه است.

رفیعی پیرامون یک پیشنهاد برای عقب نشینی قیمت بلیت هواپیما گفت: با توجه به اینکه بیش از 50 درصدِ ناوگان هوایی ایران در اختیار شرکتهای هواپیمایی خارجی است، قطعا دادن این امتیاز و حق آزادی، به عقب نشینی قیمت بلیت هواپیما منجر می گردد و از طرفی، ظرفیت ناوگان هوایی ایران را افزایش خواهد داد.

او تاکید نمود: اعطای این امتیاز و حق آزادی به ایرلاین های خارجی نه تنها هیچ لطمه ای به صنعت هوایی ایران وارد نمی نماید که بخشی از منافع مالی آن نصیب کشور می گردد.

رفیعی گفت: درباره واردات خودروی خارجی با توجیه فراوری خودروی داخلی و لطمه به آن یک مقاومتی وجود دارد، اما درباره صنعت هوایی، ما که هواپیماسازی نداریم. در کل دنیا فقط دو کشور هستند که هواپیماهای بزرگ بوئینگ و ایرباس را فراوری می نمایند، هرچند روسیه توپولف را می سازد اما همین کشور هم از ایرباس و بوئینگ استفاده می نماید. بنابراین اگر آزادی پنجم به ایرلاین های خارجی داده گردد، ناوگان هواپیمایی ما لطمه ای نمی بیند، چون ظرفیت آن آنقدر کم است که کفاف احتیاج داخلی را نمی دهد و چون ظرفیت کم است ایرلاین های داخلی هر قیمتی که می خواهند معین می نمایند.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و دنیاگردی ایران ادامه داد: چند سال پیش شرکت هواپیمایی قطر به کشورمان آمد و قرار بود بین شهرهای ایران پرواز داشته باشد و مسافران را در مسیر داخلی جابجا کند، اجازه نداند آن طرح به پایان برسد، در حالی که اگر آن اتفاق می افتاد، نه تنها کمبود تقاضا جبران میشد که با توجه رقابت ایجاد شده، به کیفیت خدمات و متعادل شدن قیمت یاری میشد.

رفیعی سپس اظهار کرد: شرکتهای هواپیمایی داخلی از یارانه سوخت استفاده می نمایند که قیمت آن از یک بطری آب معدنی مقرون به صرفه تر تمام می گردد، با این شرایط چرا مردم باید تاوان گران شدن بلیت هواپیما را بدهند. چرا می گویند قیمت ها را چند سالی است افزایش نداده اند!؟ آنها به هر شکلی که توانسته اند در این سالها قیمتها را بالا برده اند. با این شرایط باید از قوانین و موافقت نامه های بین المللی استفاده کرد تا قیمتها بطور طبیعی با ریزش روبرو گردد، یکی از این اقدامات می تواند دادن حق آزادی پنجم به شرکتهای هواپیمایی خارجی باشد.

او سپس با اشاره به برخورد سختگیرانه وزارت راه و سازمان هواپیمایی با افزایش قیمت بلیت هواپیما از اواخر سال گذشته و برای نوروز اظهار کرد: بعضی شرکتهای هواپیمایی اواخر سال گذشته زیاده خواهی کردند و پروازها را به حداقل رساندند و به این شکل فشار آوردند تا قیمتها افزایش یابد، اما وزارت راه و شهرسازی و بعلاوه سازمان هواپیمایی سرسختی نشان دادند و جلوی این کار را گرفتند و اجازه ندادند افزایش قیمت رخ دهد.

رفیعی گفت: همزمان با شروع سفرهای نوروزی نیز یکسری خدمات را به مردم تحمیل کردند، مثل فروش اجباری بلیت دوطرفه هواپیما یا فروش بلیت هواپیما با یک شب اقامت اجباری، این کار تخلف است، فرقی نمی نماید از طرف آژانس مسافرتی این رخ داده باشد یا شرکت هواپیمایی، چون هر دوی اینها در همکاری و هماهنگی با یکدیگر چنین تخلفی را انجام دادند و با تحمیل بعضی خدمات و شرایط اجباری، قیمت بلیت هواپیما و هزینه سفر را بالا بردند.

البته سازمان هواپیمایی در زمان مناسب به این تخلف واکنش نشان داد. حالا هم انتظار می رود در کنار بازبینی قیمت ها در سال تازه، موافقت نامه و معاهدات بین المللی را که به افت و متعادن شدن قیمت منجر می گردد، در نظر بگیرند.

منبع: همگردی

به "یک پیشنهاد برای عقب نشینی قیمت بلیت هواپیما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک پیشنهاد برای عقب نشینی قیمت بلیت هواپیما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید