آیا اصلاح قانون کار و تامین اجتماعی باعث توسعه اشتغال می گردد؟

به گزارش وبلاگ تپلینک، نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار گفت: قانون کار و تامین اجتماعی باید اصلاح شوند و شیوه اجرای آن ها تغییر کند.

آیا اصلاح قانون کار و تامین اجتماعی باعث توسعه اشتغال می گردد؟

به گزارش خبرنگار ، علی اصغر آهنی ها نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار درباره اصلاح روابط کار و تامین اجتماعی برای توسعه اشتغال گفت: قانون کار و قانون تامین اجتماعی زنجیره وار به هم مرتبط هستند. قوانینی که ما داریم اشکالات قانونی و ابهامات در آن زیاد است و این شاید یکی از علت های برداشت های مختلف از این قانون باشد که در نهایت باعث مسائل عدیده ای برای فعالان مالی می گردد.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار بیان نمود: یکی از موارد کلیدی که باید انجام گردد اصلاح قانون است و باید اصلاح قانون انجام گردد برنامه سوم بر اصلاح قانون کار، قانون تامین اجتماعی و اصلاح قانون بیمه بیکاری تکیه کرد که آن هم باید بسیار دقیق آنالیز گردد 20 سال از این مصوبه برنامه سوم گذشت و کاری انجام نشد و تا امروز متاسفانه یک سری مصوبات در مجلس به وجود میاید، اما از نقطه ای که باید به عملیات برسد نمی رسد و هیچ کس هم پاسخ گو نیست.

آهنی ها ادامه داد: بحث دوم ما این است کسب و کار های نوی داریم که این کسب و کار های نو مستلزم این هستند که در چارچوب این قانون ها باشند و متاسفانه قانون فعلی ما جوابگوی آن ها نیست نباید از قانون یک چیز مقدس درست کنیم قانون باید روابط کارگر و کارفرمایی را تسهیل کند و روابط کاری کارفرما یا فعال مالی را آسان کند نه که آن را پیچیده تر کند.

وی اضافه کرد: ما خواستار اصلاح قانون هستیم در شیوه های اجرای قانون هم مشکل داریم مثلا شیوه اجرایی که گاهی در تهران می بینید با شهرستان ها بسیار فرق دارد و برداشت های مختلفی اتفاق میفتد و ما باید نحوه اجرای قوانین را آموزش دهیم که بتوانند یکنواخت عمل نمایند دوما اصلاحات درست انجام دهیم که به نوعی این بخش ها به شکل جزیره ای عمل ننمایند کل جامعه کارگری و کارفرمایی ما در جهت توسعه اشتغال حرکت نمایند.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار با بیان این که ما چه در بخش اصلاح قوانین و چه شیوه اجرای قانون مسائل زیادی داریم و متاسفانه کم تر به این موضوع توجه می گردد توضیح داد: وظیفه ما این است که روابط کار صحیح را اجرایی کنیم قانون کار نه حمایت نماینده کارگر است و نه حمایت نماینده کارفرما است باید روابط صحیح را بیاوریم. وقتی قانون یک طرفه گردد و فقط به نفع یک بخش باشد طبیعتا مسائلی ایجاد می نماید وقتی روابط صحیح اجرا گردد این بحث اصلا معنی پیدا نمی نماید و مسائل حل می گردد.

آهنی ها اظهار کرد: در بحث توسعه اشتغال عوامل مختلفی داریم که می تواند چالش به وجود آورد و جلوی توسعه اشتغال را بگیرد این یک بعد قضیه است، ولی توسعه اشتغال صرفا با اصلاح روابط کار و قانون تامین اجتماعی صورت نمی گیرد اگر ما اصلاحات نظام بانکی، نظام مالیاتی و اصلاحات نظام گمرکی را نبینیم در کشور پیروز نمی شویم.

او اضافه کرد: وقتی کار را تعریف می کنیم یک زنجیره به هم پیوسته است و این طور نیست که یک بخشی را ببینیم و یک بخشی را نبینیم بلکه طبیعتا برای توسعه اشتغال باید به سمت بهبود فضای کسب و کار برویم وقتی به این سمت حرکت کنیم قطعا باید این عوامل را اصلاح و بهبود بخشیم نه فقط برای شخص کارفرما، چون کارفرما فقط میاید فراوری ایجاد می نماید و سرمایه اش را روی زمین میخ می نماید و کارگر هم سرکار می رود و مشغول می گردد.

این نماینده کارفرمایی بیان نمود: یک نگاه غلطی که از سال های گذشته وجود دارد آن هم به علت عدم اجرای ماده های 29 و 21 قانون اساسی است یعنی هزینه های اجتماعی که وظیفه دولت بود و باید آن را پرداخت می کرد و نکرد با این کار کارگر را در مقابل کارفرما قرار دادند وقتی نیاییم هزینه های اجتماعی را با گرفتن مالیات تامین کنیم و دولت وظیفه اش را انجام ندهد یک فضای دوقطبی ایجاد نموده ایم در جایی که کارگران و کارفرمایان در یک کشتی هستند وقتی بیاییم به لحاظ روانی این ها را دو قطبی کنیم مشکل ایجاد می گردد.

آهنی ها با اشاره به این که بهبود شرایط کارگران فقط با افزایش دستمزد صورت نمی گیرد گفت: همه زحماتی که برای افزایش دستمزد کارگران کشیده می گردد بعد از چند ماه بخار می گردد ما باید به سمتی برویم که هزینه های زندگی کاهش یابد که این می تواند زمینه افزایش قدرت پول ملی، افزایش معیشت و اصلاح قیمت گذاری های کاذب باشد. وقتی روی بخش های مختلفی که با زندگی کارگری در ارتباط است تمرکز کنیم و اشکالاتش را برطرف کنیم و بتوانیم قیمت گذاری منطقی برای این بخش ها داشته باشیم پیروز می شویم.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار درباره قوانین مربوط به کار های سخت و زیان آور توضیح داد: در حال حاضر بسیاری از مشاغلی که سخت و زیان آور نیستند در زمره کار های سخت و زیان آور قرار گرفته اند و این موضوع هم به کارفرما هزینه وارد نموده و هم از آنجا که شخصی که باید سی سال کار کند، بیست سال کار می نماید و به سازمان تامین اجتماعی زیان وارد نموده است.

آهنی ها ادامه داد: دولت بدهی سنگینی به سازمان تامین اجتماعی دارد و این بدهی الان حدود 300هزار میلیارد تومان است و سازمان تامین اجتماعی برای اینکه چرخ خود را بچرخاند با بخشنامه های نوی که صادر کرد به کارفرمایان فشار بیش تری وارد کرد. عظیم ترین مشکل کارفرمایان دارند نحوه حسابرسی سازمان تامین اجتماعی است وقتی مصوب کردند یک سال آخر حسابرسی کنید باز هم این جهت ادامه داده شد و بازرسی تبدیل به حسابرسی شد و مسائل بسیاری را برای کارفرمایان به وجود آورد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "آیا اصلاح قانون کار و تامین اجتماعی باعث توسعه اشتغال می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا اصلاح قانون کار و تامین اجتماعی باعث توسعه اشتغال می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید