الهیاری:غفلت از میراث فرهنگی ناملموس آسیب های جبران ناپذیری دارد

به گزارش وبلاگ تپلینک، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: غفلت، آسیب و خسارات وارده بر میراث فرهنگی ناملموس جبران ناپذیر است.

الهیاری:غفلت از میراث فرهنگی ناملموس آسیب های جبران ناپذیری دارد

فریدون الهیاری در آئین نخل گردانی روستای مورچه خورت و رونمایی از لوح ثبت شده آن در میراث ناملموس فرهنگی که امروز(یکشنبه) برگزار گردید، در گفت و گو با وبلاگ تپلینک، بر ثبت میراث معنوی در حوزه فرهنگی و گردشگری تاکید و اظهار کرد: آسیب و خسارت بر میراث تاریخی ملموس قابل رویت است و با صرف هزینه می توان برای مرمت و بازسازی آن اقدام کرد، اما این در حالی است که غفلت، آسیب و خسارات وارده بر میراث فرهنگی ناملموس جبران ناپذیر است.

وی استان اصفهان را با ثبت 200 اثر در فهرست ملی میراث ناملموس و ثبت 50 اثر از مجموع آثار در فهرست میراث ناملموس عاشورایی دارای رتبه اول کشور عنوان نمود و گفت: در شهرستان شاهین شهر و میمه از مجموع 8 میراث ناملموس ثبت شده 6 اثر میراث ناملموس عاشورایی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان میراث ناملموس عاشورایی را هویت فرهنگی، ملی و اسلامی دانست و اضافه نمود: تداوم برگزاری و مشارکت مردمی در نشر و تبیین این میراث از اولویت های ثبتی است و حفط و نشر و آگاهی سازی آن ها نیازمند پژوهش های گسترده در این حوزه است.

آئینی با قدمت 300 سال

دهیار روستای مورچه خورت نیز، قدمت آئین نخل گردانی را 300 سال دانست و گفت: روستای مورچه خورت با جمعیت یک هزارو 369 نفر، همه ساله این آئین کهن را در روز عاشورا و 28 ماه صفر برگزار می نماید.

اکبر اسکندری، برگزاری و به ثبت ملی رساندن این آئین را رسالتی در راستای ماندگاری آن عنوان نمود و ادامه داد: عزاداری برای ائمه اطهار به صورت جامع و کامل انجام می گردد، اما به تصویر کشیدن مظلومیت و غربت امام حسن (ع) و اتفاقات اتفاق افتاده در زمان تشییع و خاکسپاری ایشان، هدف اصلی برگزاری این آیین در روز 28 ماه صفر است.

ارگ تاریخی، چاپارخانه، قلعه طاق مغربی، امام زاده قاسم (ع)، قلعه دی جی از آثار تاریخی و گردشگری روستای مورچه خورت است. آیین نخل گردانی روز عاشورا و 28 صفر روستای مورچه خورت، در تاریخ 30 دی ماه 1397 به شماره 1716 در فهرست میراث فرهنگی ناملموس به ثبت ملی رسیده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "الهیاری:غفلت از میراث فرهنگی ناملموس آسیب های جبران ناپذیری دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الهیاری:غفلت از میراث فرهنگی ناملموس آسیب های جبران ناپذیری دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید