جنگل های دوهزار ، مازندران

به گزارش وبلاگ تپلینک، دوهزار نام یک منطقه توریستی از توابع بخش خرم آباد است و در شهرستان تنکابن در شمال ایران قرار گرفته است. آب و هوای دوهزار معتدل کوهستانی با تابستان های مطبوع و زمستان های نسبتاً سرد است. این منطقه فوق العاده زیباست و چشم انداز های بدیع کوهستانی، چمن زار و جنگل های مرتفع جلگه ای دارد. دره دوهزار یک مقصد طبیعت گردی با جاذبه های متنوع است. مردم روستاهای دوهزار به زبان مازندرانی با لهجه گیلانی صحبت می کنند.

جنگل های دوهزار ، مازندران

این منطقه در سال 1372 با عنوان دهستان دوهزار، با مرکزیت روستای امامزاده قاسم، از طرف معاون سیاسی امنیتی استان مازندران به تصویب رسید. آب و هوای آن معتدل کوهستانی با تابستان های مطبوع و زمستان های نسبتاً سرد است.

دره سرسبز دو هزار در ارتفاعات البرز و در جنوب شهر تنکابن، شرایط طبیعی ویژه ای را پدید آورده است. این منطقه فوق العاده زیباست و چشم اندازهای بدیع کوهستانی، چمن زار و جنگل های مرتفع جلگه ای دارد. دره دوهزار یک مقصد طبیعت گردی با جاذبه های متنوع است. دره سرسبز و زیبای دو هزار در ضلع شمالی ارتفاعات البرز و در جنوب شهر تنکابن، به دلیل شرایط طبیعی و اقلیمی ویژه، مجموعه زیستی و طبیعی کم نظیری است که قله ها، چمنزارها، جنگل ها، مرتع ها و یخچال های طبیعی را در خود جای داده است.

مردم روستاهای دوهزار به زبان مازندرانی با لهجه گیلانی صحبت می کنند.

برای واژه های دو هزار و سه هزار وجه تسمیه های مختلفی را بیان می کنند، مانند داشتن 2000 و 3000 متر فرازای دره ها، یا برگرفته از نام هَزار به معنای بلبل که در این صورت مفهوم دو یا سه هزار بلبل مورد نظر بوده است. آنچه می تواند در این باره درست تر باشد دو و سه ازار است. ازار در زبان پارسی باستان به معنی رود است که در طول سالیان به هراز تبدیل شد (مانند رود هراز) و به این دلیل دو ازار و سه ازار درست تر به نظر می رسد.

رود دو هزار دو سرچشمه اصلی و بزرگ به نام های دریاسر رود و نوشا رود دارد که اولی از برف چال های چکاد سیالان و دومی از برف چال های چکاد نوشا و نیار دره سرازیر می شوند. رود سه هزار سه سرچشمه اصلی و بزرگ به نام های شلف رود، گرما رود و مران رود دارد که شلف رود از برف چال های چکاد هفت خوان و تخت سلیمان، گرمارود از برف چال های چکاد خرسان و گردونه کوه و مران رود از کوه نرگس سرازیر می شوند.

رودخانه دو هزار، که از ارتفاعات الموت قزوین و تخت سلیمان سرچشمه می گیرد، از حاشیه روستا عبور می کند و حواشی بسیار زیبایی دارد. این حواشی زیبا در فصل تابستان محل مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت گردشگران محسوب می شود.

ارتفاعات دو هزار از چشم انداز ها زیبای این منطقه است که قله سیالان و ارتفاعات گردکوه از مهم ترین جاذبه های آن است. قله سیالان مرتفع ترین قله شهرستان تنکابن است. این قله با ارتفاع 4250 متر یکی از جاذبه های مهم ورزشی است، که در مسیر صعود، چشم انداز ها کم نظیر آن بسیار جالب توجه است. این مسیر از میان جنگل های سرسبز و کوه های مرتفع زیبا می گذرد. برای دست یابی به قله سیالان، که با شکوهی وصف ناپذیر جلوه گری می کند، 5 ساعت پیاده روی لازم است.

جنگل های متراکم منطقه دوهزار، با انواع درختان راش، ون، چنار و هیرکانی، در فصول بهار، تابستان و پاییز، سرشار از رنگ می شوند و چشم اندازهای زیبا و سحرانگیزی پدید می آورند.

گردآوری و تنظیم: تحریریه وبلاگ تپلینک

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "جنگل های دوهزار ، مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگل های دوهزار ، مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید