حیات وحش، فوک خزری

به گزارش وبلاگ تپلینک، تنها پستانداران آب های خزر را تا از دست نرفته است، بیش تر بشناسیم! فوک های خزری حیوانات مهاجری هستند که هرکدام از فعالیت های طول زندگی خود را در بخشی از دریای خزر انجام می دهند. این حیوان نمکینِ دریای خزر در حال انقراض است؛ به طوری که سهمیه شکار آن ها ازهمه کشورهای حاشیه دریای خزر گرفته شده است.

حیات وحش، فوک خزری

فوک خزری را بهتر بشناسیم:

فوک خزری کوچک ترین عضو خانواده فوک های بدون گوش است؛ ولی این معنی نیست که نمی شنوند. این حیوان دوست داشتنی دائم در حال سفر است و کل دریای خزر را خانه خود می داند. جالب است بدانید که فوک ها در دوره های مختلفی از زندگی موهای بدن خود را از دست می دهند و موی تازه در می آورند که به این رفتار غریضی شان موریزان می گویند. این ریزش بسته به سن حیوان فرق دارد. فوک ها خیلی حیوانات مهمی برای محیط زیست، مخصوصا دریای خزر، به حساب می آیند. فکرش را بکنید! حتی مدفوع این حیوان یک منبع غذایی در خزر ایجاد می نماید. کار مهم دیگری که انجام می دهند، این است که باخوردن آبزیانِ بیمار تعادل جمعیت آن ها را در دریا حفظ می نمایند. نابودی این حیوان دلنشین، دریای خزر را به خطر می اندازد. فوک حیوانی آبزی محسوب می گردد. فقط برای استراحت و زادو ولد به خشکی می آید. در خشکی بسیار تنبل است، البته این کم تحرکی اش ناشی از حالت فیزیکی بدن اوست. یعنی پاهایش در انتهای بدن و امتداد دمش قرار دارند و این قضییه موجب می گردد راه رفتن برایش سخت گردد. پس خودش نمی خواهد تنبل باشد. اما فوک حیوان بسیار فعالی در دریاست. به یاری همین پاها سرعت می گیرد و با دست هایش تعادلش را حفظ می نماید.

کی مهاجرت می نماید؟

زندگی فوک ها به دمای آب بستگی دارد. پس با تغییر دمای آب مهاجرت شان را شروع می نمایند. از آب های گرم به آب های سردتر و عمیق تر می روند. در بهار و تابستان به سواحل جنوبی دریای خزر می روند و در پاییز و زمستان در شمال دریا بر روی برف و یخ روزگار می گذراند. در همین حوالی ست که فراوری مثل می نمایند.

فراوری مثل فوک خزری چگونه است؟

فوک برای زایمان نواحی یخی شمال دریای خزر را انتخاب می نماید. 11 ماه باردار است. نوزاد 2 تا 3 هفته از شیر مادرش تغذیه می نماید. در این چند هفته خیلی کم پیش می آید که مادر، توله را تنها بگذارد.

فوک چه می خورد؟

اصلی ترین و محبوب ترین خوراک فوک، ماهی کیلکاست. ولی کفال های کوچک، نرم تنان، سخت پوستان و... را هم می خورد.

چه خطراتی فوک خزری را تهدید می نماید؟

برای تان گفتم فوک در گونه های در حال انقراض نهاده شد؛ خطرات زیادی جان این حیوان را تهدید می نماید. ممکن است در تور صیادان گیر بیفتند و تلف شوند یا به وسیله ماهی گیران کشته شوند. ماهی گیران فکر می نمایند این حیوان خطر بزرگی برای ماهی های تجاری محسوب می گردد! با آلودگی دریا، خوراک اصلی شان یعنی ماهی کیلکا کم می گردد؛ یخ های ناحیه شمالی دریای خزر با گرم شدن زمین آب شده اند و محیط زندگی شان تحت تاثیر همین پیشامدهاست. برای پوست شان شکار می شوند؛ و ممکن است از سگ سانان بیماری بگیرند که باعث مرگ دسته جمعی آن ها می گردد.

برای جلوگیری انقراض، فوک خزری نماد شد!

مرگ فوک های خزری در آب های ایران به شدت زیاد شده است. به همین علت سازمان محیط زیست تفاهم نامه ای را با سازمان کشتیرانی در میان گذاشت و امضا کردند. باتوجه به این نوشته قرار شد، تا چند وقت دیگر، کشتی های ایرانی با نماد فوک خزری در آب های خزر شناور شوند.

مواظب ایران و حیات وحشش باشیم!

تهیه و تدوین: تحریریه وبلاگ تپلینک

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "حیات وحش، فوک خزری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حیات وحش، فوک خزری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید