قدیمی ترین هرم دنیا کجاست؟

به گزارش وبلاگ تپلینک، انگار از مصر باستان تا آمریکای میانه، همۀ تمدن های بزرگ گذشته، عشق مشترکی به ساختن سازه های نوک تیز غول پیکر داشتند! در نقاط مختلفی از جهان که فاصلۀ بسیار زیادی با یکدیگر دارند، می توانیم آثاری از سازه های باستانی را مشاهده کنیم که گرچه تفاوت هایی در شکل و شمایلشان وجود دارد اما نهایتا همۀ آن ها هرم هستند.

قدیمی ترین هرم دنیا کجاست؟

به گزارش فرادید؛ با این حال، با این که نقاط توریستی مانند جیزۀ مصر و چیچن ایتزای مکزیک شاید نخستین مکان هایی باشند که هنگام فکر کردن به اهرام به فکر متبادر می شوند، این امکان هست که هیچ یک از این مکان های نمادین، خواستگاه قدیمی ترین هرم جهان نباشند.

تنها در چند مایلی جنوب هرم بزرگ جیزه، قدیمی ترین هرم مصر قرار گرفته است. هرم جوزر که در سقاره واقع شده حدود سال 2630 قبل از میلاد به عنوان اتاق دفن پادشاه جوزر ساخته شد.

هرم جوزر، قدیمی ترین هرم مصر

ساختار هرم جوزر که از هرم بزرگ پادشاه خوفو قدیمی تر است، کمی با سه گانه مثلثی جیزه تفاوت دارد، چون با چیدن سکوهای سنگی روی یکدیگر ایجاد شده و نتیجه آن چیزی است که به هرم پلکانی معروف است.

معمار پشت این طرح، کاهن اعظمی به نام ایمهوتِپ، مشاور جوزر هم بوده است. ایمهوتِپ که به خاطر تسلطش در علم و هنر مشهور بود، پس از مرگش به عقیدۀ مصریان به مرتبه خدایی رسید و در نهایت به عنوان خدای خرد و پزشکی به رسمیت شناخته شد.

سال های متمادی تصور می شد هرم جوزر قدیمی ترین هرم جهان است، اما اکتشافات اخیر در آن سوی کرۀ زمین موضوع را روشن کرد و نشان داد که ممکن است مصری ها برنده مسابقه ساخت نخستین مخروط مربع شکل جهان نباشند.

در دوران باستان اهرام در سراسر قاره آمریکا متداول بودند و معابد شیبدار مورد علاقه امپراتوری های مایا، آزتک و اینکا بود. از نمادین ترین آن ها، مجموعه معبد تیکال در گواتمالا است.

با این حال، برای یافتن قدیمی ترین هرم در نیمکره غربی، باید مسیر مستقیمی از جنوب جنگل های آمریکای مرکزی را به سمت صحرای مرتفع پرو طی کنید. اینجا بود که باستان شناسان برای نخستین بار به یک کلان شهر باستانی گسترده به نام کارال (Caral) در اوایل قرن بیستم برخورد کردند.

اهرام کارال در پرو

به علت پیچیدگی سایت، محققان در ابتدا تصور کردند کارال باید به تازگی ساخته شده باشد، با این حال مطالعه ای که در سال 2001 منتشر شد، این روایت را به طور کلی تغییر داد. نویسندگان مطالعه با استفاده از تاریخ گذاری رادیوکربن برای محاسبه سن مواد بکاررفته در ساخت کارال دریافتند که این شهر باستانی احتمالاً سال 2627 قبل از میلاد ساخته شده است.

بر اساس این اکتشاف، باستان شناسان حدس می زنند اهرام شش گانه این مکان از جمله معبد بزرگ مایورممکن است از ساختار سقاره در مصر قدیمی تر باشد. با وجود اینکه هنوز قدمت دقیق سازه های کارال ناشناخته است، سخت است بگوییم نخست کدام یک از این تمدن های باستانی هرم خود را تکمیل کردند.

گانونگ پادانگ، فقط یک تپه یا قدیمی ترین هرم جهان؟

باستان شناسان دهه ها برای تصمیم گیری در خصوص این که قدیمی ترین هرم جهان در مصر است یا پرو کوشش کردند. اما حالا در اندونزی، یک مجموعه سنگی غول آسا به نام گانونگ پادانگ (Gunung Padang) که بر روی تپه ای قرار گرفته است، بعضی محققان را به این فکر انداخته که شاید این سازه ساخته دست بشر باشد و بتواند عنوان قدیمی ترین هرم جهان را از آن خود کند.

این نظریه که نخستین بار سال 2018 ارائه شد، جنجال زیادی به پا کرد و نتوانست بسیاری از اعضای جامعه علمی را متقاعد کند. با وجود این، گروهی از باستان شناسان مدعی هستند که با وجود این تردیدها، شواهدی یافته اند که نشان می دهد این تپه طی هزاران سال به عمد در چند مرحله ساخته شده است.

محققان می گویند با استفاده از رادار نفوذ زمینی، شواهدی را کشف نموده اند که نشان می دهد لایه پایۀ این تپه حداقل 9500 سال پیش ساخته شده است و حتی ممکن است تا 28000 سال قدمت داشته باشد. در صورت اثبات این شواهد، گانونگ پادانگ با فاصله قابل توجهی به قدیمی ترین هرم جهان تبدیل می گردد. اما در حال حاضر، بیشتر مردم فکر می نمایند گانونگ پادانگ فقط یک تپه است.

منبع: فرارو

به "قدیمی ترین هرم دنیا کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدیمی ترین هرم دنیا کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید