9 خاصیت درمانی خرفه این سبزی سرشار از ویتامین A

به گزارش وبلاگ تپلینک، خُرفه از سبزیجات بسیار مفید است. گیاه خرفه سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین A و آهن است. خرفه سرشار از امگا 3 است و خواص خرفه می تواند به کاهش وزن و مراقبت و زیبایی پوست یاری کند.

9 خاصیت درمانی خرفه این سبزی سرشار از ویتامین A

خرفه چیست؟

خرفه از سبزیجات برگ سبز است که می توان آن را به شکل خام یا پخته مصرف کرد. نام علمی خرفه Portulaca oleracea است. 93٪ از این گیاه گوشتی را آب تشکیل می دهد. خرفه احتمالا بومی منطقه ها مدیترانه بوده، اما امروزه از آن در اروپا، آسیا، خاورمیانه و آفریقا به طور عمده استفاده می گردد. خرفه ساقه های کوچکِ قرمز و برگ های سبز دارد. این گیاه طعم ترش و نمکی دارد و شبیه اسفناج و آب تره است. تمام گیاه شامل برگ ها، ساقه، گل ها و تخم خرفه خوراکی هستند و هزاران سال است که برای موارد مختلف از آنها استفاده می گردد.

از گذشته های دور از خرفه استفاده می شده است. چینی ها در طب باستانی خود و قبایل بومی استرالیا از خرفه استفاده می کردند. اما در ایالات متحده به خرفه بیشتر به چشم علف هرزی نگاه می نمایند که در باغچه و زمین ها می روید.

از خرفه می توان مانند اسفناج و کاهو در سالادها و ساندویچ ها استفاده کرد.

خرفه را می توان در بیشتر نقاط جهان و آب وهواهای مختلف پرورش داد. این گیاه در باغ ها و حاشیه پیاده روها می روید، ولی حتی می تواند شرایط سخت تر مانند کم آبی، خاک های خیلی نمکی یا خالی از مواد مغذی را نیز تحمل بکند.

ارزش غذایی خرفهاستفاده از خرفه در طب سنتی سابقه طولانی دارد. خرفه سرشار از مواد مغذی مختلف است. هر 100 گرم خرفه محتوی مواد مغذی زیر است:

-ویتامین A: اندازه 26٪ احتیاج روزانه بدن؛

-ویتامین C: اندازه 35٪ احتیاج روزانه بدن؛

-منیزیم: 17٪ احتیاج روزانه بدن؛

-منگنز: 15٪ احتیاج روزانه بدن؛

-پتاسیم: 14٪ احتیاج روزانه بدن؛

-آهن: 11٪ احتیاجروزانه بدن؛

-کلسیم: 11٪ احتیاجروزانه بدن.

بعلاوه خرفه محتوی مقادیر اندکی از ویتامین B1 و ویتامین B3 و B2، فولات، مس و فسفر است.

جالب این است که خرفه با وجود این همه مواد مغذی، تنها محتوی 16 کالری انرژی است. این ویژگی ها موجب شده خرفه از لحاظ تراکم مواد مغذی نسبت به کالری یکی از مفیدترین غذاها در جهان باشد.

سرشار از اسیدهای چرب امگا 3اسیدهای چرب امگا 3 اهمیت ویژه ای دارند. زیرا بدن نمی تواند خودش آنها را بسازد. بنابراین باید این چربی ها را به وسیله غذاها به دست آورد. خرفه چربی زیادی ندارد، ولی بخش قابل توجهی از چربی آن به شکل اسیدهای چرب امگا 3 است.

خرفه محتوی دو شکل اسیدهای چرب امگا 3 یعنی آلفالینولئیک اسید (ALA) و ایکوساپنتانوییک اسید (EPA) است. آلفالینولئیک اسید در بسیاری از گیاهان یافت می گردد، ولی ایکوساپنتانوییک اسید بیشتر در فرآورده های جانوری (مانند ماهی های چرب) و جلبک یافت می گردد.

در مقایسه با سایر سبزیجات، اندازه آلفالینولئیک اسید موجود در خرفه بسیار چشمگیر است. اندازه آلفالینولئیک اسید موجود در خرفه 5 تا 7 برابر اسفناج است.

جالب است بدانید که خرفه محتوی اندازه مناسبی از ایکوساپنتانوییک اسید است. این چربی امگا 3 در بدن فعال تر از آلفالینولئیک اسید بوده و علاوه بر جانوران، بیشتر در گیاهانی یافت می گردد که در خشکی نمی رویند (گیاهان آبی).

سرشار از آنتی اکسیدان ها و ویتامینخرفه سرشار از آنتی اکسیدان ها و بعضی ترکیبات گیاهی مفید است که عبارت اند از:

-ویتامین C: ویتامین C یا آسکوربیک اسید آنتی اکسیدانی است که برای سلامت پوست، استحکام استخوان و عضلات لازم است.

-ویتامین E: خرفه محتوی مقادیر بالایی از نوعی ویتامین E به نام آلفاتوکوفرول است. آلفاتوکوفرول از آسیب به غشاهای سلولی جلوگیری می نماید.

-ویتامین A: خرفه محتوی آنتی اکسیدانی به نام بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می گردد. ویتامین A در سلامت چشم و یاری به بینایی مؤثر است.

-گلوتاتیون: این آنتی اکسیدان مهم از سلول ها در برابر آسیب ها محافظت می نماید.

-ملاتونین: خرفه محتوی ملاتونین است. ملاتونین هورمونی است که به خوابیدن یاری می نماید. البته ملاتونین فواید دیگری نیز برای سلامتی دارد.

-بتالائین: خرفه در ساخت بتالائین نقش دارد. بتالائین از بدن در برابر آسیب های ناشی از لیپوپروتئین با چگالی کم یاکلسترول بد (LDL) به بدن جلوگیری می نماید.

مطالعه ای در نوجوانان چاق نشان داد که تخم خرفه می تواند سطح کلسترول بد و تری گلیسرید را کاهش بدهد. این دو از عواملی هستند که خطر بیماری های قلبی را افزایش می دهند.

محققان این خاصیت را ناشی از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات مفید گیاهی موجود در تخم خرفه می دانند.

سرشار از مواد معدنی مهمخرفه سرشار از بعضی مواد معدنی مهم است. خرفه منبع خوبی از پتاسیم است. پتاسیم به تنظیم گردش خون یاری می نماید. مصرف بیشتر پتاسیم خطر سکته مغزی و حملات قلبی را کاهش می دهد.

خرفه منبع خوبی از منیزیم است. منیزیم ماده معدنی مهمی است که در بیش از 300 واکنش آنزیمی در بدن نقش دارد. بعلاوه منیزیم در جلوگیری از ابتلا به بیماری قلبی و دیابت نوع 2 نیز مؤثر است.

بعلاوه خرفه محتوی کلسیم است. کلسیم فراوان ترین ماده معدنی در بدن است. کلسیم برای سلامت استخوان ها لازم است.

فسفر و آهن نیز در خرفه یافت می گردد. ولی مقادیر آنها کمتر است.

معمولا اندازه مواد معدنی در خرفه بالغ بیشتر از گیاهان جوان تر است.

خواص خرفه برای سلامتیخرفه خواص مختلفی دارد که از بروز بیماری ها پیشگیری و به درمان آنها یاری می نماید. در زیر به مرور خواص خرفه برای سلامتی می پردازیم.

1. یاری به سلامت قلبخرفه به روش های مختلفی به سلامت قلب و عروق شما یاری می نماید. همان طوری که قبلا اشاره کردیم خرفه سرشار از اسیدهای چرب امگا3 بوده که برای قلب مفید است. اسیدهای چرب امگا3 به کاهش کلسترول بد بدن یاری می نماید و باعث می شوند تعادل کلسترول در گردش خون بهتر برقرار بگردد. مصرف غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا3 خطر بیماری های قلبی-عروقی و تصلب شرایین را کاهش می دهد. درنتیجه از بروز حملات قلبی و سکته های مغزی جلوگیری می نماید. علاوه براین، پتاسیم موجود در خرفه می تواند با خاصیت اتساع عروق، از فشار خون کاسته و به آرامش رگ های خونی و کاهش فشار وارده بر قلب یاری بکند.

2. کاهش وزنخرفه کالری پایینی دارد، ولی سرشار از مواد مغذی و فیبر است. بنابراین افراد با مصرف خرفه در وعده غذایی شان بدون دریافت کالری بیش ازاندازه، زودتر سیر می شوند. درنتیجه می توانید به یاری خرفه وزن کم کنید و رژیم غذایی بهتری داشته باشید.

3. یاری به رشد بچه هابا اینکه درباره این خاصیت اسیدهای چرب امگا 3 هنوز تحقیقات بیشتری در جریان است، ولی نتایج اولیه نشان می دهند که بالابودن مقادیر اسیدهای چرب امگا 3 در رژیم غذایی بچه ها می تواند از بروز بعضی اختلالات مربوط به رشد بچه ها ماننداوتیسم (درخودماندگی)، اختلال کم توجهی-بیش فعالی (ADHD) و مسائل دیگری که میلیون ها کودک را در سرتاسر جهان تحت تأثیر قرار می دهند، جلوگیری بکند.

4. درمان مسائل گوارشیبعضی افراد به اثرگذاری روش های مختلف پزشکی جایگزین برای درمان بیماری های خود اعتقادی ندارند. اما در طب سنتی چینی به طور گسترده ای از خرفه برای درمان مسائل مختلف مانند اسهال، خونریزی روده، بواسیر و اسهال خونی استفاده می گردد. امروزه نیز از خرفه برای درمان بیماری های روده ای مختلف استفاده می گردد. این مزایا بیشتر به خاطر وجود ترکیبات آلی موجود در خرفه مانند دوپامین، اسید مالیک، سیتریک اسید، آلانین و… است.

5. محافظت از پوستخرفه می تواند به درمان مسائل مختلف پوستی یاری بکند. استفاده موضعی از خرفه موجب می گردد تا مقادیر بالای ویتامین A، همراه با مجموعه ای از ترکیبات مفید موجود در آن، التهابات ناشی از نیش زنبور و مار را بهبود بخشد. خرفه به سلامت و ظاهر پوست، کاهش چین و چروک پوست، بهبود سلول های پوستی و از بین بردن جای زخم و لکه های پوستی یاری می نماید.

6. پیشگیری از سرطانخواص خرفه در پیشگیری از سرطان موثر است. امروزه سرطان به یکی از شایع ترین و تلخ ترین بیماری ها در سرتاسر جهان تبدیل شده است. بنابراین وجود غذاهای ضدسرطان اهمیت چشمگیری پیدا نموده است. خرفه محتوی مقادیر بالایی از ویتامین های A و C بوده که هر دو با خاصیت آنتی اکسیدانی شان در پیشگیری از ابتلا به سرطان مخصوصا سرطان ریه و سرطان دهان مؤثرند. بعلاوه خرفه محتوی رنگ دانه های بتالائین است که موجب ایجاد رنگ زرد و قرمز منحصربه فرد آن می شوند. بتاسیانین ها و بتاگزانتین ها در بدن خاصیت ضدجهش زایی دارند. درنتیجه می توانند از جهش های ناشی از رادیکال های آزاد در سلول های سالم جلوگیری کند و مانع از پیشرفت سرطان شوند.

7. تقویت بیناییویتامین A و بتاکاروتن موجود در خرفه به سلامت چشم و تقویت بینایی یاری می نمایند. خرفه می تواند با خنثی کردن اثرات رادیکال های آزاد از بروز بیماری های وابسته به سن مانند تباهی لکه زرد و آب مروارید در چشم جلوگیری بکند.

8. تقویت استخوان هاخواص خرفه می تواند به تقویت استخوان ها یاری کند. مواد معدنی خرفه آن را به یکی از برترین گزینه ها برای جلوگیری از ضعف استخوان ها تبدیل نموده است. کلسیم، منیزیم، آهن و منگنز برای رشد بافت استخوان و تسریع فرایند ترمیم استخوان ها ضروری هستند. اینها می توانند به پیشگیری از پوکی استخوان یاری بنمایند. پوکی استخوان از بیماری های استخوان مرتبط با سن است که میلیون ها نفر از آن رنج می برند.

9. یاری به گردش خونوجود مقادیر بالایی از آهن و مس در خرفه باعث می گردد تا مصرف این سبزی به افزایش فراوری گلبول های قرمز یاری بکند. هر دوی این مواد معدنی برای یاری به افزایش گردش خون ضروری هستند. با تسهیل گردش خون و خون رسانی به سلول ها و اندام ها، اکسیژن بیشتری به آنها می رسد و سرعت ترمیم و بهبود آنها افزایش می یابد. بعلاوه آهن و مس به رشد مو وسوخت و ساز مناسب در بدن نیز یاری می نمایند.

موارد مصرف خرفهبرای پخت وپز: از خرفه می توان در سوپ ها، سالادها و خورش ها استفاده کرد؛

می توان خرفه را به خوراک های گوشت اضافه نمود تا طعم بهتری به گوشت بدهد. بعلاوه می توان خرفه را به خمیر اضافه نمود و نان های خوشمزه ای پخت؛

علاوه بر کاربردهای خرفه در پخت وپز، از خرفه در طب سنتی چین و هندوستان برای درمان بعضی بیماری ها استفاده می شده است.

احتیاطخرفه محتوی اگزالات است. وجود اگزالات احتمال تشکیل و پیشرفت سنگ کلیه را افزایش می دهد. بنابراین اگر از سنگ کلیه رنج می برید، بهتر است از مصرف خرفه چشم پوشی بکنید.

بعلاوه اگزالات خاصیت ضدتغذیه ای دارد. درنتیجه ممکن است از جذب مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم جلوگیری بکند.

اندازه اگزالات در خرفه ای که در سایه و شرایط تاریک رشد می نماید، بیشتر از خرفه ای است که نور آفتاب دریافت می نماید.

اگر وجود اگزالات در خرفه باعث نگرانی تان شده است، خرفه را همراه با ماست میل بکنید. زیرا ماست اندازه اگزالات موجود در خرفه را به طور چشمگیری کاهش می دهد. بعلاوه پختن خرفه با آبِ درحال جوش می تواند موجب کاهش چشمگیر اگزالات موجود در آن گردد.

منبع: سایت چطور

منبع: راسخون

به "9 خاصیت درمانی خرفه این سبزی سرشار از ویتامین A" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 خاصیت درمانی خرفه این سبزی سرشار از ویتامین A"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید