اندازه طبیعی قند خون

به گزارش وبلاگ تپلینک، قند خون (Blood sugar)، که نام دیگر لاتین آن blood glucose می باشد، به مقدار گلوکز موجود در خون فرد اشاره دارد. مقدار بالا یا پایین قند خون می تواند منجر به اثرات نامطلوبی شود. این مقاله، اطلاعاتی را در مورد راه های

اندازه طبیعی قند خون

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

قند خون (Blood sugar)، که نام دیگر لاتین آن blood glucose می باشد، به مقدار گلوکز موجود در خون فرد اشاره دارد. مقدار بالا یا پایین قند خون می تواند منجر به اثرات نامطلوبی گردد. این مقاله، اطلاعاتی را در مورد راه های حفظ سطوح طبیعی یا نرمال قند خون فراهم ساخته است.

مهم ترین منبع انرژی سلول های بدن، گلوکز می باشد که از روده ها و یا کبد به وسیله جریان خون منتقل می گردد. سطح قند خون نشان دهنده مقدار قند یا گلوکز موجود در جریان خون است. عدم موفقیت در حفظ سطح نرمال قند خون، ممکن است به عوارضی مانند هایپرگلیسمی (قند خون بالا) یا هیپوگلیسمی (قند خون پایین) منجر گردد. هنگامی که فردی دارای هایپرگلیسمی و یا سطوح بالا رفته قند خون است، در او ابتلاء به دیابت تشخیص داده می گردد. اگر این بیماری درمان نگردد، سطوح افزایش یافته قند خون می تواند منجر به مسائل خطرناکی برای سلامت همانند سکته، بیماری قلبی، و یا مسائل کبدی بیانجامد. از سوی دیگر، افراد مبتلا به هیپوگلیسمی یا مقدار کاهش یافته قند خون، علائمی مانند خستگی، سرگیجه، گیجی، ناآرامی، تپش قلب، اضطراب، و غیره را تجربه می کنند.

هورمون های تنظیم کننده قند خون

بدن ما به هنگام مصرف مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات، گلوکز فراوری می نماید. سطح قند خون در یک فرد سالم به وسیله دو هورمون انسولین (هورمونی که جذب گلوکز به داخل سلول را تسهیل می بخشد) و گلوکاگون کنترل می گردد به گونه ای که عملکرد این دو هورمون برعکس یکدیگر است. این هورمونها که به هورمونهای غدد درون ریز لوزالمعده معروف می باشند، به وسیله لوزالمعده در پاسخ به مقدار قند خون ترشح می شوند. ترشح انسولین با افزایش قند خون، افزایش می یابد. گلوکاگون یک هورمون کاتابولیک بوده که به وسیله پانکراس به هنگام کاهش سطح قند خون، ترشح می گردد. این هورمون کبد را مجبور می سازد گلوکز ذخیره شده را به جریان خون رها سازد.

سطوح طبیعی قند خون

میانگین سطح قند خون در انسان بین 100-90 میلی گرم بر دسی لیتر می باشد. به طور معمول، سطح قند خون پس از صرف غذا به بالاترین حد خود می رسد، و کمترین مقدار آن به هنگام صبح می باشد. به گزارش انجمن دیابت آمریکا، دامنه قند خون قبل از صرف وعده غذایی 130-920 میلی گرم بر دسی لیتر است، و پس از وعده غذایی مقدار قند بایستی کمتر از 180 میلی گرم بر دسی لیتر باشد. این مقادیر مقدار طبیعی و نرمال قند خون را نشان می دهند. سطح گلوکز پلاسما که کمتر از 70 میلی گرم بر دسی لیتر است نشان دهنده هیپوگلیسمی می باشد. اگر سطح قند خون بعد از غذا بیش از 180 میلی گرم بر دسی لیتر باشد، فرد دارای قند خون بالا و یا هایپرگلیسمی است. حفظ سطح طبیعی قند خون، خطر ابتلا به دیابت و بیماریهای قلبی عروقی را کاهش می دهد.

با این حال، بعضی از شرایط دیگر مانند بارداری، شیردهی، وارد آمدن صدمات شدید، و غیره، می توانند سطح قند خون را تحت تاثیر قرار دهند. افزایش موقت قند خون را می توان پس از تمرینات شدید بدنی مشاهده کرد. تست قند خون به منظور معین مقدار وجود گلوکز یا قند در خون به هنگام جمع آوری نمونه لازم است. آزمایش خون جهت نظارت بر سطح قند در افراد دیابتی مورد استفاده قرار می گیرد، و بعلاوه به تشخیص هیپوگلیسمی و هایپرگلیسمی یاری می نماید.

راه هایی جهت تنظیم مقدار قند خون

چنانچه مبتلا به دیابت هستید، علاوه بر انجام درمان تجویز شده برای دیابت، بایستی از یک رژیم غذایی سالم پیروی نمایید. کلید تنظیم مقدار قند خون در شناسایی مواد غذایی است که برای شما مفید بوده همراه با آنهایی که برای شما ضرر دارند.

رژیم غذایی سالم

مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات مانند نان، غلات و حبوبات، جو دوسر، گندم، و غیره، به گلوکز شکسته می شوند که این امر به فراوری انرژی یاری می نماید. با این حال، مصرف بیش از حد کربوهیدرات ها می تواند افزایش شدیدی در مقدار قند موجود درخون ایجاد کند. پیروی از یک رژیم غذایی متشکل از مواد غذایی غنی از پروتئین و مواد غذایی با فیبر بالا می تواند به تحت کنترل نگه داشتن سطح قند خون یاری کند. پروتئین مصرفی خود را منحصر به مصرف ماهی، مرغ کبابی، و یا محصولات سویا سازید. مواد غذایی سرشار از فیبر، هنگامی که با یک رژیم غذایی کربوهیدرات بالا مصرف شوند، می توانند مقدار و سرعتی که در آن بدن کربوهیدرات جذب می نماید را کاهش دهند. بیماران دیابتی هم باید مصرف چربی خود را به چربی های اشباع نشده مونو (monounsaturated) و چربی های اشباع نشده پلی (polyunsaturated) همانند روغن آفتابگردان و روغن زیتون محدود سازند.

ورزش

پیروی از یک شیوه زندگی سالم جهت حفظ سطح ایمن قند خون از اهمیت بسیاری برخوردار است. حتماً فعالت جسمانی خود را حفظ نمایید. تمرینات سبکی مانند پیاده روی یا دوچرخه سواری، چنانچه پس از هر وعده غذای انجام شوند، به برگرداندن و منحرف ساختن قند از جریان خون به عضلات یاری می نماید. پس از صرف ناهار به مدت 15 دقیقه قدم بزنید. انجام تمرینات هوازی مانند دویدن، دوچرخه سواری، و یا شنا، هم مقدار پاسخ بدن به انسولین را بهبود بخشیده، که این امر علاوه بر این به حفظ سطح طبیعی قند خون یاری می نماید.

دارو

مطمئن شوید که داروی خود را به مقدار تجویز شده، مصرف می نمایید. چنانچه احساس می کنید که سطح قندتان پس از مصرف دارو بیش از حد کم کاهش یافته است، با پزشک خود آن را در میان گذارید. بعلاوه، پزشک خود را از دیگر عوارض پزشکی که پیش از این داشته اید و داروهایی که در حال حاضر مصرف می کنید، آگاه سازید. این کار جهت جلوگیری از تداخل دارویی و زیانهای ناشی از آن است.

در حالی که دارو درمانی لازم است، پیروی از یک شیوه زندگی سالم به منظور حفظ سطح طبیعی قند خون امری ضروری می باشد. بنابراین، از یک رژیم غذایی مناسب و ورزش روزانه پیروی نمایید. بعلاوه، سطوح قند خون خود را در سطوح منظم مورد نظارت قرار دهید.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون

به "اندازه طبیعی قند خون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندازه طبیعی قند خون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید