هشدار دامپزشکی استان مرکزی نسبت به احتمال شیوع بیماری تب سه روزه

به گزارش وبلاگ تپلینک، رئیس اداره بهداشت گفت: بیماری تب سه روزه یک ویروس واگیردار در بین گاو و گاومیش ها است که از طریق گزش و نیش حشرات به دام ها منتقل می شود.

هشدار دامپزشکی استان مرکزی نسبت به احتمال شیوع بیماری تب سه روزه

به گزارش خبرنگار از ، رحیمی، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی نسبت به احتمال شیوع تب سه روزه (BEF) در بین دام های سنگین این استان هشدار داد و گفت: این بیماری ویروسی و واگیردار در بین گاو و گاومیش است که از طریق گزش و نیش بندپایان و حشرات به دام ها منتقل می شود.

رحیمی اضافه نمود: تب بالا با فاصله زمانی 12 تا 18 ساعته، لنگش همراه با عدم تعادل در حرکت، بی اشتهایی و ریزش اشک، ترشحات بزاق و بینی و زمین گیر شدن دام از جمله علایم بیماری تب سه روزه است.

او با بیان اینکه شیوع این بیماری کاهش وزن، کم شدن تولید شیر و ضرر و زیان بالا را به همراه دارد، گفت: شدت بیماری تب سه روزه در گوساله های چاق بیشتر بوده و ممکن است درصد تلفات به 30 درصد نیز برسد.

رحیمی اضافه نمود: سم پاشی و ضدعفونی جایگاه دام ها برای مبارزه با حشرات ناقل، استفاده از جیره غذایی مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن حیوان و واکسیناسیون دام ها در مناطق پرخطر از جمله راه کار های مهم مقابله با بیماری تب سه روزه در بین دام ها است.

او ادامه داد: تا به امروز موردی از بیماری تب سه روزه در استان مرکزی مشاهده نشده و با توجه به افزایش فعالیت حشرات و بندپایان در فصل تابستان و احتمال شیوع این بیماری در استان نیاز است دامداران نسبت به رعایت مسائل بهداشتی و مقابله ای برای پیشگیری از این بیماری اقدام کنند.

استان مرکزی دارای 12 شهرستان و یک هزار و 539 روستا است و 800 واحد مرغداری صنعتی، 491 واحد گاوداری صنعتی و 191 واحد کارگاه پرورش آبزیان در این استان وجود دارد.

ر

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "هشدار دامپزشکی استان مرکزی نسبت به احتمال شیوع بیماری تب سه روزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار دامپزشکی استان مرکزی نسبت به احتمال شیوع بیماری تب سه روزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید