جزئیات ثبت تخلف پلاک غیربومی در محدودیت های کرونایی

به گزارش وبلاگ تپلینک، مدیر مرکز مدیریت راههای کشور گفت: در حال حاضر شرایط لحظه ای جاده ها به وسیله 1974 دستگاه سامانه هوشمند ثبت تخلف سرعت، 2500 دستگاه تردد شمار و 860 دستگاه دوربین نظارت تصویری در محورهای مواصلاتی کشور، رصد می گردد.

جزئیات ثبت تخلف پلاک غیربومی در محدودیت های کرونایی

به گزارش وبلاگ تپلینک، علی اکبر آشوری در تبادل نظر با فارس درباره آخرین شرایط دوربین های نظارت تصویری، ترددشمارها و دوربین های ثبت تخلف سرعت در جاده ها و تأثیر آنها در کاهش سوانح رانندگی، گفت: اجرای سامانه های هوشمند ثبت تخلفات عبور و مرور و سرعت از اقدامات خوبی بود که در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اجرا شد.

مدیر مرکز مدیریت راه ها اضافه کرد: سال 94 سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای قرارداد نصب 1879 سامانه ثبت تخلف سرعت را منعقد کرد تا در محورهای شریانی کشور نصب و فعال گردد.

وی اضافه کرد: البته در گذشته سامانه های قدیمی و دوربین هایی بابت ثبت تخلف سرعت در جاده ها نصب بود اما امروز، سامانه فعال با آخرین اطلاعات هوشمند در جاده ها در اختیار داریم.

1974 سامانه ثبت تخلف سرعت در 36 هزار کیلومتر جاده فعال است

مدیر مرکز مدیریت راه ها با بیان اینکه در حال حاضر 1974 سامانه ثبت تخلف سرعت در جاده ها فعال است، اضافه کرد: همه این سامانه ها قابلیت ثبت تخلف سرعت لحظه ای را دارد ضمن آنکه 1021 سامانه قابلیت احصای سرعت متوسط را دارد یعنی اینگونه نیست که راننده ای با سرعت بالا تردد کند و در نزدیکی این دوربین ها از سرعت خود بکاهد و دو باره با سرعت غیرمجاز رانندگی کند، این دوربین ها فاصله زمانی متوسط بین دو دوربین را ثبت می نمایند و اگر از زمانی که در نظر گرفته شده، کمتر بود، ثبت تخلف سرعت برای آن پلاک انجام می گردد.

وی گفت: در حال حاضر در 36 هزار کیلومتر از محورهای شریانی کشور دوربین ثبت تخلف سرعت داریم.

ثبت بیش از 8.3 میلیون تخلف رانندگی توسط دوربین های هوشمند

آشوری اضافه کرد: طبق اطلاعات این سامانه ها تا به امروز بیش از 2 میلیارد و 550 میلیون پلاک خوانی توسط این سامانه ها ثبت شده است، البته ممکن است این پلاک ها تکراری هم باشند و یک خودرو چندین بار از یک راستا عبور کند و یا آنکه پلاک یک خودرو توسط چند سامانه ثبت گردد.

وی اضافه کرد: از ابتدای امسال تا به امروز بیش از 8 میلیون و 340 هزار تخلف توسط این سامانه ها احصا شده است و با توجه به سرویس مکانیزه و ارتباطی که با پلیس راه داریم این تخلفات بابت جریمه به سرورهای پلیس ارسال شده است.

آشوری شرح داد: اطلاعات تخلفات که در سامانه ثبت سرعت ثبت می گردد به اجرائیات پلیس داده می گردد و در سامانه اجرائیات پلیس تعیینات پلاک با بانک اطلاعات خودروها که شناسایی شده اند تطابق داده می گردد و جریمه صادر می گردد.

تأثیر دوربین های هوشمند در کاهش سوانح رانندگی

مدیر مرکز مدیریت راههای کشور در پاسخ به این سؤال که این دوربین ها و سامانه های هوشمند چه میزان در کاهش تصادفات رانندگی مؤثر است؟ تأکید کرد: ثبت این تخلفات و برخورد با متخلفان در حوزه رانندگی، قطعا در مقوله کاهش تصادفات نقش بسزایی دارد اما تنها عامل کاهش سوانح رانندگی نیست ولی به هر حال دوربین هم یک متغیر بابت کاهش سوانح رانندگی است.

وی گفت: عوامل و متغیرهای زیادی در بروز سوانح رانندگی مؤثر است که در این باره می توان به خودرو، جاده، رفتار راننده، شرایط جوی، حضور پلیس، عملکرد اورژانس و هلال احمر اشاره نمود.

آشوری تأکید کرد: قطعا هر چه کارآیی و عملکرد سامانه ثبت تخلفات در سطح جاده های کشور توسعه یابد به عنوان متغیرهایی خواهد بود که در کاهش سوانح رانندگی مؤثر است.

مناقصه نصب 2 هزار سامانه جدید هوشمند ثبت تخلف سرعت

مدیر مرکز مدیریت راههای کشور در پاسخ به این سوال که در پاسخ به این سؤال که برنامه ای برای توسعه سامانه های ثبت تخلفات دارید؟ بیان نمود: در قرارداد جدید که در حال طی کردن مراحل تشریفاتی قانونی آن هستیم 2 هزار سامانه جدید به مناقصه می رود و سرمایه گذار جذب می گردد.

وی گفت: در این باره اسناد قرارداد جدید را فراهم کردیم و به مناقصه گذاشته ایم و در حال شناسایی پیمانکاران حرفه ای هستیم.

فعالیت 2500 دستگاه تردد شمار در جاده ها

مدیر مرکز مدیریت راههای کشور اضافه کرد: سامانه دیگری هم در سطح جاده های کشور داریم که در نظارت بر تردد و کنترل، به پلیس راه و سازمان راهداری یاری می نماید در این چارچوب 2500 سامانه ترددشمار در سطح جاده های کشور داریم که تردد خودروها را رصد می نمایند.

آشوری گفت: ارائه گزارشات به ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر افزایش یا کاهش ترددها، بر مبنای عملکرد همین ترددشمارها است .

وی اضافه کرد: در حال حاضر 2500 سامانه ترددشمار شبکه جاده ای کشور را کاملاً پوشش داده است و در بزرگراه ها، آزادراه ها و راه های اصلی فعال است.

رصد تردد خودرو در جاده ها به تفکیک 5 مدل

مدیر مرکز مدیریت راههای کشور درباره عملکرد ترددشمارها اظهار کرد: ترددشمارها در کف جاده ها به سنسورهای حلقه های مغناطیسی وصل است که بر اساس این سنسورها طول خودرو در 5 مدل تعیین و خودرو شناسایی می گردد و پس از آن آمار تردد خودروها به تفکیک در 5 مدل اعلام می گردد.

رصد شرایط جاده ها به وسیله 860 دستگاه دوربین نظارت تصویری

آشوری اضافه کرد: غیر از دوربین های ثبت تخلف سرعت، در حال حاضر 860 سامانه دوربین نظارت تصویری هم داریم که شرایط تردد و شبکه راه ها را به صورت زنده در اختیار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای قرار می دهد و ما این دیتاها و اطلاعات را در اختیار پلیس و دستگاه های امدادی قرار می دهیم.

مدیر مرکز مدیریت راههای کشور اضافه کرد: عکس لحظه ای جاده ها و تصاویر این دوربین ها به وسیله اپلیکیشن های موبایلی 141 برای عموم مردم قابل دسترسی است تا برای مدیریت سفر استفاده نمایند و این موضوع هم در کاهش تصادفات بسیار مؤثر است.

آشوری گفت: دوربین های نظارت تصویری در نقاط پرترافیک، گردنه های برف گیر و نقاط پر حادثه جاده ها نصب شده است و پوشش قابل قبولی را در این حوزه داریم.

ثبت پلاک های غیربومی با سامانه ثبت تخلف در محدودیت های کرونایی

وی در پاسخ به این سؤال که در محدودیت هایِ کروناییِ تردد به استان ها با شرایط قرمز و نارنجی چه همکاری با ستاد ملی مقابله با کرونا و پلیس راهور دارید؟ اظهار کرد: در بحث محدودیت های کرونایی، همکاری دقیقی با پلیس راهور و ستاد ملی مقابله با کرونا داریم، سامانه های ثبت تخلف انتخاب شده اند و برای اعمال قانون در شناسایی خودروهای بومی و غیربومی عمل می نمایند و دیتاها با ثبت پلاک ها برای صدور جریمه و اعمال قانون به پلیس ارجاع می گردد.

کاهش 24 درصدی تصادفات رانندگی

آشوری درباره آمار سوانح رانندگی گفت : بر اساس آمار تصادفات دفتر ایمنی و ترافیک، در 10 ماهه امسال کل تصادفات نسبت به مدت مشابه سال قبل 24 درصد کاهش یافته است؛ همچنین تصادفات خسارتی 30 درصد کاهش و تصادفات فوتی 12.6 درصد کاهش داشته است و به هر حال قطعا عملکرد این دوربین ها در کاهش سوانح رانندگی مؤثر بوده است.

کاهش 6.3 درصدی تخلفات سرعت در 5 سال اخیر

مدیر مرکز مدیریت راههای کشور بیان نمود: بر اساس مطالعاتی که اجرا شده است تخلفات سرعت در 5 سال اخیر فرایند کاهشی 6.3 درصدی داشته است، البته تحلیل تصادفات و علل بروز تصادف در حوزه دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای انجام می گردد.

منبع: جام جم آنلاین

به "جزئیات ثبت تخلف پلاک غیربومی در محدودیت های کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات ثبت تخلف پلاک غیربومی در محدودیت های کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید